#1 Skrevet August 10, 2008 Jeg har kjøpt en Valentine One radar-/laservarsler. Den har mulighet til nokså utstrakt programmering - det vil si slå av/på forskjellige radar-bånd etc. Etter å ha brukt den noen dager med fabrikkinnstillingene (detekterer alt) så er det tydelig at K-båndet er nokså busy i Oslo, antakelig er det radarer i butikkdører, radarer i lyskryss etc. som slår inn. Er det noen som har oppdatert info om hva slags radarteknologi det norske politiet faktisk bruker og planlegger å bruke? Jeg har nemlig hørt at det jeg tidligere trodde, at radar var på vei helt ut og erstattes av laser, ikke nødvendigvis stemmer. Laserpistolene har visstnok fått mye pes i diverse rettsaker, og innenfor radarteknologien kommer det nå nye løsninger som jeg mener å ha hørt testes ut av UP (se mitt lille kompendium under, særlig dette med POP). Men jeg har ennå ikke fått en skikkelig oversikt fra noen med kunnskaper - jeg *tror* X-bånd trygt kan slås av fordi norsk politi ikke bruker dette i det hele tatt, men for alle de andre båndene/teknologiene er jeg litt for blank. En annen ting er om norsk politi skyter bakfra med radar (jeg mener å ha sett innslag på tv hvor de skyter bakfra med laser, men med radar?) - noen som vet? Jeg har nemlig mulighet for å slå av bakdeteksjon av K-bånd på min V1 som jeg tror jeg skal gjøre. POP-radar har jeg altså funnet både bekreftende og avkreftende opplysninger om når det gjelder det norske politiet - noen som har siste status? Min V1 har noe som heter Euro Mode (se under), men jeg tør ikke aktivere dette da jeg frykter at hva EU velger av teknologi ikke nødvendigvis følges av oss på (nisse)berget. Noen som vet mer? Er info om politiradarer i bruk i f.eks. England eller kontinentet noe vi kan forholde oss til her i Norge? Mvh Christopher Her litt forskjellig info fra diverse kilder: Politiets radarpistol fungerer på den måten at den sender og mottar radiobølger med en gitt frekvens. En del av radiobølgen reflerkterer fra kjøretøyet og returnerer til utgangspunktet - radarpistolen. Hvis kjøretøyet er i bevegelse oppstår det en forandring i frekvensen til radiobølgen (Doppler Shift) som igjen omvandler den til hastighet, km/t. * X-band (10.525 Gigahertz) - 1970 * K-band (24.150 GHz) - 1976 * Ka band (33.4 - 36.0 GHz) - 1989 * Ku band 13.400 GHz ± 25 MHz * POP-mode er i K og Ka båndet * Laser 904nm, 33 MHz Bandwidth X band most common for moving and stationary; can be used in “Instant-on” mode; this frequency is shared with burglar alarms and door openers. Dating from the 1950s, X-band radar is the easiest to detect because of its lower frequency and higher power output. Depending on terrain, temperature and humidity, X-band radar can be detected from a distance of 2 to 4 miles, yet it can only take accurate readings of speed from a distance of 1/2 mile or less.Unfortunately, police radar is not the only source of X-band signals. Garage door openers, microwave intrusion alarms, microwave towers, and other high-tech equipment can fool a radar detector into giving off an X-band alert. Filters and redundant sampling are used to combat this "falsing." Frekvenser i X-båndet er de samme som benyttes i døråpnere i matbutikker, alarmanlegg osv. X-båndet blir mer og mer avleggs til bruk som radarfrekvens. De nye frekvensene i radar er K, Ka og Ku-bånd. Her i Norge benytter ikke Politiet X-båndet - det gjør døråpnere og alarmanlegg. K band moving and stationary radar; can be used in “Instant-on” mode. K-band, the most common type of police radar, made its appearance in 1978. The first K-band hand-held radar guns could only be used from a stationary position. Later, a "pulsed" version was introduced that could be used from a stationary or moving vehicle.K-band radar waves have a relatively small wavelength and so are more easily absorbed by water molecules in the air. At the power level found in police radar guns, K-band has an effective clocking range of about 1/4 mile. Depending upon terrain (around a corner, over a hill, etc.), K-band waves can be detected from a range of 1/4 to 2 miles. K-band guns also have what's known as "Instant-On" radar. This is basically a kill-switch option which keeps the transmitter in "hot standby" mode, ready to be activated by an officer when the target is within 200-300 yards. If it's been aimed at you, your speed has been measured by the time the detector alerts you. If it is being used to target vehicles ahead of you, your detector may provide a warning in time for you to adjust your speed. Ka band widest of the radar bands; moving or stationary; can be used in “Instant-on.” In 1987 the FCC allocated a frequency on yet another band, Ka, for police radar use. With that came the introduction of photo radar (also known as "photo-cop"). The photo-cop system works at 34.3 GHz and combines a Ka-band radar gun with an automated camera. A vehicle approaching at or above a predetermined speed will trigger the camera. The photo shows the front of the vehicle, license plate, driver's face, the date, location, and time. The unit can clock and photograph up to 200 vehicles per hour. Alleged speeders are not stopped. The film is processed and a citation is mailed to the registered owner of the vehicle, ordering him or her to pay the fine or appear in court. Photo-cop's effective range is 120-300 feet and it transmits a continuous signal which is a plus for radar detectors. The distance at which it can be detected varies depending upon a detector's Ka-band sensitivity. Better detectors can typically sniff out a photo-cop system 1/4 to 1/2 mile away. Industry sources predicted widespread interest and expanded use, but that has not been the case — only a handful of cities use photo radar. Legal controversies along with prohibitive expense have caused officials to stick with more traditional methods of speed detection. The FCC later expanded Ka-band radar use to a range of 34.2 - 35.2 GHz. This became known as Ka Wide-Band. The introduction of the "stalker" radar gun raised the stakes in the detection game. Unlike all previous guns — the Stalker can be FCC licensed for any frequency in the Ka-band between 33.4 GHz to 36.0 GHz, and so cannot be picked up by detectors designed only for X, K, and photo radar. Stalker guns are being used across the country. In response, manufacturers developed detectors with "Super wide-band" technology that sweeps all of the Ka-band allocated to radar, as well as providing continued protection against X, K, and photo radar. Photo radar K or Ka band; stationary only. POP Protection covers POP mode on two bands — specifically the MPH Industries models BEE III and Enforcer on both K and Ka; moving or stationary. POP mode (POP-modus) er en digital radarfrekvens, POP1, POP2 og POP3. Denne opererer i Ka-båndet. (33.4 - 36.0 GHz) Nå er det slik at Politiet i Norge skal få seg nytt leketøy. Mest sannsynlig blir det BEE III også kalt POP3. Det er MPH Industries Inc. i Texas som leverer BEE III. For bilistene er BEE III Bad News. Statskassa får enda mer klingende mynt. Den analoge Radar sender ut en RF puls på 200 milli-sekund (0.200 sekund) mens BEE III har RF puls på 67 milli-sekund (0.067) Det betyr at eldre varslere IKKE kan detektere BEE III. POP3 Signalet er så hurtig at varsleren ikke klarer å summe seg. De helt nyeste radarvarsler og laservarsler vil kunne detektere POP3 på digitalt vis. Når din varsler gir deg alarm på POP3 vil den bråke mye mer enn vanlig alarm som Radar og Laser. POP-mode er en fersk radar frekvens som ble introdusert på det amerikanske markedet i 2002. Norsk Politi benytter ikke POP-mode til dags dato. Flere produsenter begynner nå å lage varslere som detekterer POP-mode. POP har frekvenser i K og Ka båndet. Politiet i Norge tester ut den digitale radar. Noen tester har funnet sted i Bergen med POP-pistolen BEE III Ku band not used in U.S.; standard equipment on all V1s, but not activated. Ku-band radar is used primarily in Europe and not often seen in the United States. Its frequency here is 13.45 GHz, as established by the FCC. Some companies do tout the ability of their detectors to track the Ku-band radar, despite its limited applications in America. Flere europeiske land benytter Ku-båndet. Norsk Politi ligger langt etter. Valentine One Euro Mode narrows and intensifies radar coverage and limits it to K and the sections of Ka bands used in Europe for photo radar. Standard equipment on all V1s; but not activated. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 10, 2008 dette er jo OT, ettersom jeg ikke VET, men mener det var i påsken, da det som vanlig er stor fokus på fart (når alle står i kø, eller lettere sagt blir stående i kø fordi det fokuseres så mye på fart ) så var det det ett innslag på nyheten der de målte med radar hvor det ble kommentert "norges eneste gjennværende radar måler"... da røyk den nyinnkjøpte radarvarsleren til fattern ihvertfall fort ut av bilen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 10, 2008 Jeg har også hørt det, Baard.. Kun laser som gjelder nå, og når laservarsleren sier ifra, er det for sent. Laserblocker funker, men da har du et forklaringsproblem når snuten vinker deg inn pga. error i apparatet sitt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 10, 2008 Det er noen år siden jeg så en radar, ikke minst ble tatt med radar. Når det er sagt, laser og radar er i prinsipp samme sak (prinsipp) men forskjellige bølgelengder. Begge er basert på frekvensmåling og doplerprinsippet. Laser er litt mer nøyaktig, og ikke så vansklig å sette opp som en radarposisjon og refleksjonsproblemer. Enig med de som tror vi har sett den siste radaren i norge. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...