Audi 1.9 tdi motor, regreim

Anbefalte innlegg

Heisan.

Søskenebarnet mitt sin Audi tok kvelden.

Fikk skiftet registerreim og strammehjul i Mai, Etter 2 tusen kilometer ble det bom stopp.

Tok av dekslene og der hang bare reg-reima. Ikke av eller noe sånt, men bare slakk.

Så over til spørsmålet, er vacum pumpen i nærheten av reg-reima??

Møller hevder at en skrue på vacum pumpa har tatt knekken på reim/strammehjul.

Jeg har selv ikke sett på bilen, så vet ikke om dette kan skje.

Noen som har skrudd mye på 1.9 tdi her, som kan svare på dette???

Mvh Erik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Årsmodell og motorkode.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Årsmodell og motorkode.

Årsmodell er 1996, motor vet jeg ikke sikkert, men fant 3 typer som er aktuell.

1Z, AHU, AHH. Håper det kan si noe.

Mvh Erik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

A3 A4 A6?

Sorry, glemte det viktigste. Det er en a4:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

vakumpumpa blir drevet av "agregat"akselen som går fra registerreima og helt bak der vakumpumpa sitter. er nok noe med det de mener da...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom en tikkelyd etter at reg-reim ble skiftet, som møller ikke fant ut av.

Må bolten på vacumpumpe reimhjul løsnes ved reg-reim skift??

Erik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se innlegg 7. Har fått kikket på motoren selv. Reimhjulsbolten til vacumpumpe har gjenget seg selv ut, presset reimhjul ut og knust dekslene.

Løsnes denne bolten ved regreimskift??? Det er en AHU motor.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

nei, tar ikke av bolten til vacumpumpa. OM man ikke vil skifte tetteringen der..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen som har tilgang til delenummer til vag?

Lurer på hvor denne tetteringen er byttet, står bare at det er en tettering til register på fakturaen.

Delenummeret er: 068 103 085 e

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm.. meget mulig det er den som er skiftet. Delenummeret er til tetteringen på veiva og kammen og vakumpumpa...

Du får høre med verkstedet om hvilken ring de skiftet før du spør om mer. Vil jo være en reklamasjonssak ovenfor de eventuelt..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

en jeg jobber sammen med hadde nettopp sin skoda med 1.9tdi på reg.reim bytte, og ettersom jeg forsto så byttet de alle tette/simmeringer. var ikke på merkeverksted.

med andre ord, sikker på at det er bare 1 på fakturaen ettersom alle er like?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ble skiftet 1 tettering på den fordi det ble lekkasje, da ble regreimsettet skiftet p.g.a olje på reim.

På fakturaen står det bare at tettering var skiftet, ikke hvilken.

Bilen kom ut fra verksted med en kakkelyd, de tok den inn igjen, eier fikk beskjed om at de hadde hatt toppdekselet oppe og fant ingenting.

Fikk en anbefaling om at det kanskje var best med byttemotor, kostet mye hvis de skulle demontere motor for feilsøk.

4 uker etterpå sier motoren takk for seg, bolten til reimhjulet til vacumpumpe hadde gjenget seg ut, knust regreimdeksel og laget slakk på reim.

Vil bare få konstatert hvilken tettering som ble skiftet, er det på vakumpumpe så er det en reklamasjonssak.

Har møller ordentlig dokumentasjon på sitt system på hva som ble gjort med motoren, eller er det bare det som står på kundefakturaen???

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ikke reimhjulsbolten til vacumpumpe ha et bra moment?

Synes det er rart at en bolt som har stått på i åresvis, plutselig gjenger seg ut etter tettering og regreimbytte.

Sjekket den selv, var ingen slakk noen veier på bolten, kun gjenget seg ut, skapt skjevhet på hjulet, resultat registerras.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var denne saken løst, etter mye om og men erkjente møller: eek : ansvar.

Etter 3 måneder ga de seg. Det ble fart i sakene når jeg dro til Tromsø og kikket på bilen (eier er ikke bilkyndig).

Han hadde bestilt motor og time for skift, men heldigvis ikke rukket å få byttet, sparte seg 30000 der.

Men har de krav på noen form for kompensasjon, for og ha vært uten bil i den tiden? De har bare en bil.

De måtte leie bil for og komme seg på ferie.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.