Passat 3bg tdi: merkelig oppførsel ved svakt pådrag/oppoverbakke

Anbefalte innlegg

Enkelte ganger når jeg kjører i oppoverbakke eller drar forsiktig på så får jeg litt svak nøkking og en slik "tsjug-tsjug-tsjug"-lyd (såvidt hørbar).

Vet ikke når dieselfilter ble skiftet sist, jeg har et nytt liggende som jeg ikke har fått byttet enda. Sannsynlig at det er dette, eller har noen en annen idé om hva det kan være?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enkelte ganger når jeg kjører i oppoverbakke eller drar forsiktig på så får jeg litt svak nøkking og en slik "tsjug-tsjug-tsjug"-lyd (såvidt hørbar).

Vet ikke når dieselfilter ble skiftet sist, jeg har et nytt liggende som jeg ikke har fått byttet enda. Sannsynlig at det er dette, eller har noen en annen idé om hva det kan være?

 

Jeg har akkurat det samme, men det kan skje på flatmark også.. planter jeg gassen skjer det aldri

 

Noen som aner hva det kan være?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har akkurat det samme, men det kan skje på flatmark også.. planter jeg gassen skjer det aldri

 

Noen som aner hva det kan være?

 

Ja, skjer på flatmark med min også ved forsiktig pådrag....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, skjer på flatmark med min også ved forsiktig pådrag....

 

Lenge siden din har vært på service sist?

Plystrer/uler turboen din også en del?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke vært på Møller på offisiell service på en stund nei. Byttet olje i forbindelse med toppakningsbytte for halvannen mnd siden. Alle filtre og væsker var byttet for 10.000km / ett år siden.

Ikke mer uling fra turbo enn det som er på svigers splitter nye Octavia tdi, så regner med det er som det skal være...

Skal bytte oljefilter og dieselfilter en av de nærmeste dagene. Hvor ofte bør man bytte luftfilter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, er vel hver 30.000 km eller noe slikt tror jeg.. Mitt ble byttet ifjor, men kan jo være at det har gått tett av en eller annen grunn.. har ikke orket å skru det opp for å sjekke enda :P

 

Skal straks byttes regreim nå.. grøss, det blir nok dyrt :S pluss 180.000 km service

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

luftfilterer bør byttet ca 4 ganger i året mener jeg. (det gjør ihvertfall jeg når jeg har orginalt filter)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

luftfilterer bør byttet ca 4 ganger i året mener jeg. (det gjør ihvertfall jeg når jeg har orginalt filter)

 

SÅ OFTE?

Oj. Da bør jeg vel dra å rive ut ett nytt, koster vel ikke så mange hundre kroner. Så får jeg bytte olje-, diesel- og luftfilter og se om tingenes tilstand bedrer seg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

SÅ OFTE?

Oj. Da bør jeg vel dra å rive ut ett nytt, koster vel ikke så mange hundre kroner. Så får jeg bytte olje-, diesel- og luftfilter og se om tingenes tilstand bedrer seg.

 

du trenger sikkert ikke å bytte det så ofte. men, jeg synes det er greit, det er jo tross alt det som renser luften inni bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du trenger sikkert ikke å bytte det så ofte. men, jeg synes det er greit, det er jo tross alt det som renser luften inni bilen.

 

Nå tror jeg du blander luft filter og kupè filter.

 

Luftfilteret filtrere bare luften du drar igjennom turbo og inn i motor.

 

uansett, jeg har samme symptom på min. Nøkker og vibrerer når jeg belaster motor tungt. Må gire ned, eller gi full gass.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg må aldri gire ned dog, er bare å vente til de 2-3 nøkkene gir seg så går den like bra som når den ikke nøkker egentlig..

Det Arve snakker om er vel pollenfilteret og det byttes vel på hver service tenker jeg :) Fire ganger i året er vel litt drøyt men

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette høres ut som slite pumpedyser spør du meg,

var slike symptomer på min Passat . hadde den på møller men de fant ikke ut noe, bytta tettinger på dysene etc.

Så ringte jeg vestfold elektrodiesel i tønsberg og de fant ut at måleblokk veridene på dysen var langt uten for +/- toleransen til pumpedysene..

 

Er dere så uheldig som meg er dette endyr afære.

 

Men nå går bilen som ei klokke

 

Ps. Har dere prøvd og koble fra luftmengemåler?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke dysene for min del (har ikke pumpdeyse heller) for jeg har forsøkt med flere sett med dyser, og fått de justert slik at åpningstrykket er riktig.

 

luftmengdemåler kan det jo være.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette høres ut som slite pumpedyser spør du meg,

var slike symptomer på min Passat . hadde den på møller men de fant ikke ut noe, bytta tettinger på dysene etc.

Så ringte jeg vestfold elektrodiesel i tønsberg og de fant ut at måleblokk veridene på dysen var langt uten for +/- toleransen til pumpedysene..

 

Er dere så uheldig som meg er dette endyr afære.

 

Men nå går bilen som ei klokke

 

Ps. Har dere prøvd og koble fra luftmengemåler?

 

Har ikke prøvd å koble fra LMM nei, men hva bytta du og hvor mye kostet det deg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også lurt på om det kan være LMM. Hva koster denne og er den lett å bytte selv? Har sett her inne at LMM er et svakt punkt på VAG.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Koble ut egr ventilen, så skal dere se nøkkingen forsvinner!

Har selv hatt samme symptomer på min 1,9 tdi.

Byttet først lmm, men det nøkket fortsattt, neste var multitempsensor, men problemet fortsatte.

 

Har nå kjørt et par måneder med avblindet egr, og det har ikke vært et eneste nøkk etter det!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Koble ut egr ventilen, så skal dere se nøkkingen forsvinner!

Har selv hatt samme symptomer på min 1,9 tdi.

Byttet først lmm, men det nøkket fortsattt, neste var multitempsensor, men problemet fortsatte.

 

Har nå kjørt et par måneder med avblindet egr, og det har ikke vært et eneste nøkk etter det!!

 

Flere kompiser på møller som sier at det å blende egr er lite gunstig i lengden.. har noen her kjørt med det lenge nok til å si at det ikke kødder til noe?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ny EGR-ventil koster 2100,- på Mekonomen...bare sånn til opplysning.

Har sett at Pål Fivelstad har hatt "...utkoblet EGR-ventil" i sin signatur i lang tid. Er det ikke denne som sender eksosen en runde ekstra gjennom motoren av miljøhensyn? Så da skal det vel ikke ha noe å si om man kobler den fra - da får jo motoren frisk luft hele tiden, right? Blir jo som om vi skulle pustet i en plastpose...: faint :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm...lest gjennom noen tråder om EGR nå.

Virker som det er tid for å prøve å blende denne og så se hvordan bilen oppfører seg.

Så får jeg kanskje vasket innsuget også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm.. var noen som ymtet frempå om at denne hadde noen egenskaper for å holde motoren varm på vinteren.. lurer på hvordan det funker når den er utkoblet jeg..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja...mulig jeg bare lar det være for å se om den blir bedre på vinteren - og så fjerner den til våren. Men nå har vi bare +6'C her i dag, så er omtrent en god vinterdag i Tromsø, er jo skjelden vi har mer enn -5 til -7'C på vinteren, ofte +5 til +10'C og regn på vinteren (og sommeren: rolleyes).

 

Har lagt merke til at det er spesielt rundt 1600-2000rpm at nøkkingen kommer.

Leste i "EGR-tråden" at det var utrolig mange i klubben som hadde hatt denne nøkkingen og blitt kvitt den ved å koble ut EGR.

Nå vet jeg ikke om man sliter på EU pga forhøyede nox-verdier ved utkoblet EGR?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja...mulig jeg bare lar det være for å se om den blir bedre på vinteren - og så fjerner den til våren. Men nå har vi bare +6'C her i dag, så er omtrent en god vinterdag i Tromsø, er jo skjelden vi har mer enn -5 til -7'C på vinteren, ofte +5 til +10'C og regn på vinteren (og sommeren: rolleyes).

 

Har lagt merke til at det er spesielt rundt 1600-2000rpm at nøkkingen kommer.

Leste i "EGR-tråden" at det var utrolig mange i klubben som hadde hatt denne nøkkingen og blitt kvitt den ved å koble ut EGR.

Nå vet jeg ikke om man sliter på EU pga forhøyede nox-verdier ved utkoblet EGR?

 

Det er jo ikke noe annet enn pittelitt irriterende egentlig.. går jo an å koble den ut med vag-com noen dager først for å teste på vinteren hvordan det påvirker motoren f.eks :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er jo en god idé, skal høre om noen i klubben her nord har VagCom og kan hjelpe meg med det...

Burde fått sjekket for feilkoder også...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg endte opp meg og bytte dyser og det kosta 17000.- for dysen og 2500 i arbeid mener jeg..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg endte opp meg og bytte dyser og det kosta 17000.- for dysen og 2500 i arbeid mener jeg..

 

Det hørtes sykt dyrt ut.. men virker som min har EGR-syndromet og ikke noe med dysene

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.