Styring av el kjølepumpe mc motor

Anbefalte innlegg

Hei jeg har en 87 audi 100 det sitter en elektrisk pumpe på kjølevannet der som ikke er koblet inn...

Hva skal styre den?

kan jeg koble den på strømmen til radiatoren?

 

mvh

Kjell

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet og vet..

Hvis den skal funke på samme måte som på S4'n (eller andre turbodyr for den del) skal den fores med strøm kun hvis tempen stiger over en viss grense etter at bilen er stoppet. Ellers vet jeg ikke..

Sjekk sjmautotechnik.com for mere info.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har det samme problemet på min.. Har forsøkt å sette meg litt inn i dette, tror jeg har funnet frem til hvordan det virker, men er ikke 100 % sikker. Det er sikkert noen som kan korrigere meg hvis jeg tar feil...? Vel, den elektriske vannpumpa skal gå på samme sikring som vifta for kjøling av dysene og dyserørene. Har denne startet noen gang på din bil? Plassering for denne sikringen er nr 21. Lurer på om el. vannpumpa får beskjed fra giveren som sitter oppå termostaten. Enten så kan denne giveren være defekt, evt så får ikke el. vannpumpa strøm eller kanskje den har "sukret" seg av frostvæsken. Jeg tenker å bruke litt tid i helgen til å forske videre på dette, kanskje se om det går ann å åpne pumpa for å rense den. I verste fall koster en ny el. pumpe (hvis hiddenbildet til Møller er korrekt) kr 1436,- inkl. mva...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En Opel som min far hadde en gang hadde gått som taxi, og den hadde en elektrisk sirkulasjoinspumpe på kjølevannet. Dette for at vannet kunne sirkulere gjennom varmeapparatregisteret også når motoren var slått av, for på den måten å kunne bruke varmevifta i kupeen også når de stod stille og ventet på kunder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg kjøpte bilen så var det ikke noen vannpumpe der, den har først kommet nå som jeg har byttet over til originalmotor igjen (MC) Hvilke farger er det på ledningene til pumpa di?

Jeg har heller ikke Dysekjøling… er det egentlig nødvendig??

 

Jeg har funnet litt om systemet på http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/cooling.html

Takket være et hint lenger oppe :)

 

Her er blant annet sensoren for kjøling med stoppet motor markert :)

 

Men ved nærmere ettertanke så er det noen kontakter i motorrommet som ikke er i bruk, så fargekodene på ledningene til din el pumpe hadde vært interessant :)

tempsw2.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

El. vifta har 3 ledninger. Hvorfor den har tre ledninger vet jeg ikke, men muligens har den to hastigheter? Uansett, ledningene er brun/svart og 2 x rød/svart (den ene er grovere enn den andre). Fra givere er den en rød/svart og en rød/brun.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

oki

hvilke farger er det på ledningene til vannpumpa?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oops, beklager..en liten trykkleif her. Beskrivelsen for ledningene skal selvfølgelig være for den elektriske vannpumpa..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm.... de har ikke jeg :)

Vet du om den har samme styringsenhet som vifta?

Ser ut til at jeg må leke elektrikker ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, det vet jeg ikke. Men skal se nærmere på det i helga og gi tilbakemelding på hva jeg finner.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, i helga ble det litt skru og fiks. Min el. vannpumpe hadde ”sukret” seg. Så jeg forsøkte å åpne den for å få den i gang igjen. Det lyktes å få den i gang, men da jeg kobla på så var det lekkasje. Må nok bytte den ja. Ser ut til at den får styringsstrøm fra ”after run sensor”.

Sitter ikke styringsenheten for vifta nede/under på radiatoren mon tro?

 

Har du funnet ut noe mer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke funnet noe mer....

Jeg tror jeg får følge ledningen fra after run sensor og se hvor den ender.....

Kanskje det er en ekstra utgang fra releet som styrer vifta...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.