S6 (C4) Ulyd og feilmelding.

Anbefalte innlegg

Da jeg kjøpe min s6 1995 model hadde jeg den inne på NAF test for og få sjekket ut understellet på bilen for jeg har ikke tilgang til bukk selv.

Selgeren, en veldig grei kar her på forumet skulle betale og bytte diverse fooringer og stag under bilen før salg.

Så til problemet, det var en ulyd fra venstre fjærbein foran som kom når bilen sto i ro på asfalt og man snurret på rattet, når man f.eks skal rygge ut av parkeringsplassen man har kjørt inn i og ratter tilbake motsatt vei av det man kom i..

Et metallisk "klunk"

Det ble så sagt på NAF at dette var det yttre leddet på styrestag... Selger skaffet dette og byttet dette, i tilegg til alt annet vi ble enig om at han skulle fikse etter NAF testen.

Men, Lyden var fortsatt tilstede, så selger tok med seg bilen til NAF for og høre hva dette var???

NAF kommer et mottrekk og sier, " er ikke tvil, det er yttre bærekule på bærearmen "..

Hmmm. Ok, hvis den er gåen, ingen tvil så burde den på andre siden også skiftes snart, selger var behjelpelig og skaffet deler fra tyskland mens jeg var på ferie i portugal:)

Begge bærearmer skiftet nå, og hva fortsatt lyd..

For og gjøre historien kortere, dro på NAF selv, men de sa bare at de ikke husket noe lyd, "vi har hatt inne ca 500 biler siden" og at de i grove trekk ikke brydde seg om at jeg/kunden har betalt mange 1000 lapper for å få sjekka ut bilen min for slike feil...

MEN, det høres ut som lyden kommer fra at det smeller i fjæra, noen forslag?

+ at jeg får feilmelding på bremseklosser hver gang jeg starter bilen, før autocheck er ferdig, det er nok servoolje og bremseveske..

Ble langt dette her men visst noen gidder lese igjennom så takk for svar..

Mvh.Espen: vinke :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være fjærbeinslageret som går tregt så fjæren "binder" i toppen. Må ut med hele fjærbeinet for å få ordnet dette på en måte, men det er enkelt å bytte, evt, rengjøre og smøre opp igjen.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har tenkt på om dette kan være problemet.

Enn feilmeldinga i dasjen.. var ikke slik for 1.5 mnd siden , men meldinga kom hyppigere og hyppigere og er der nå med engang jeg vrider nøkkelen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hatt rød lampe for bremser som lyser rett etter jeg har hatt den i vaskemaskin, da fant jeg ut at det må være dårlig kontakt på ledning til bremseklossene. Det var vanlig med de eldre audiene og da kunne man koble sammen ledningen og lampa sluttet å lyse. Det kan man ikke på de nye, tror jeg ville sjekket om det gikk ann å feilsøke på verksted

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har jeg gjort og det kom ingen feilkoder så jeg ble litt usikker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det den røde eller den gule du får? Den gule går på slitasje på klosser, den røde er nivå på brems/hydraulikk, evt. trykk i hydraulikksystem. Lyser den er det trolig "bomben" som er gåen.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke rød bare den gule som viser slitasje..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde samme spørsmål ang. det gule bremsebelegg lyset, og beste svar jeg fikk var å ta en rens av multipluggen som går inn bak på dashbordet. Har allerede koplet sammen ledningene i motorrommet uten at det hjalp, men skal få hevet meg rundt å prøve ut enn rens av den pluggen snart.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ledningen som går innover bør kobles til jord i området ved luftfilterboksen. Om man kun kobler sammen ledningene ute ved hjulene kan man få falsk alarm ved kabelbrudd eller dårlig kontakt hvor som helst i nettet, og det er igrunn ingen god utkoblingsmetode..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være fjærbeinslager som nevnt. Jeg har en noe lignende lyd fra S4`en som jeg omsider har lokalisert til å være traversforinga som sitter over den indre bakre bærearmsforingen. Trodde først det var fra selve forstilling/fjæring. 99 prosent sikker på at det er denne på min. En annen svakhet på disse er vel innfestinga til tannstanga. Kan også være verdt å sjekke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ledningen som går innover bør kobles til jord i området ved luftfilterboksen. Om man kun kobler sammen ledningene ute ved hjulene kan man få falsk alarm ved kabelbrudd eller dårlig kontakt hvor som helst i nettet, og det er igrunn ingen god utkoblingsmetode..

Mener du begge ledningene pr. side eller en av dem? Evt. hvilken farge er det på denne?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husker ikke fargene, men systemet er koblet (ihvertfall på 100/S4) slik som på bildet her, og der det er rødt kryss er det man må koble til jord som på det grønne. Det er som man forhåpentligvis skjønner, egentlig bare en ledning, som går fra et jordingspunkt på venstre side, til venstre fjærbein, over på andre siden, til høyre fjærbein og så inn til instrumentet. Grunnen til at det er to ledninger er at det nødvendigvis må "frem og tilbake"

bremsekloss.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da skal jeg se etter denne ledningen imorra, legger ut fotos i tråden om sfyran om jeg har hellet med meg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal sjekke ut på S6'en også... Muligens bilder...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Javel folks! Vært på ferie og skal i gang med feilsøkingen igjen. Forsåvidt en grei skisse fra herr Spangen, men har det blitt lagt ut noen bilder... som det snakkes om over her?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nope, jeg hadde en økt ikveld der jeg lette etter denne ledningen på passasjersiden. Fant en som kom gjennom innerskjermen, nappet den ut og kjørte meg en tur. Vips, så hadde jeg ikke abs, så det var nok feil ledning. :o

Fant ingenting ved første øyenkast som kunne stemme. Får ta et nytt søk ved en senere anledning, er da faen at man skal ha det så travelt om dagene..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://www.s-cars.org/postnuke/modules.php?set_albumName=urs4s6rackfix&id=S6_Rack_outside2&op=modload&file=index&name=gallery&include=view_photo.php

Her kan du se den vanlige feilen med sprekk dannelser i innfestingen til tannstangen, lager mye lyd!

For å sjekke om det er slik på din bil så er det bare sette den på asfalten la en kompis ratte frem og til bake mens du ser på tannstangen i motorrommet. Da vil tannstangen bevege seg flere mm frem og tilbake.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.