#1 Skrevet August 13, 2008 Jeg har denne 200 min, 1988 10vtq Exclusive... Når jeg bremser på gira, eller "tramper" frem og tilbake på gasspedalen når jeg kjører litt fort, eller når jeg treffer små og større humpler, så kommer det en ganske fæl og høy "skrape"-lyd fra girstanga, det er ikke lett å høre om den lyden kommer fra selve kassa siden lyden i girstanga overdøver ganske mye og er veldig høy. Det knaker og høres ikke helt pent ut når jeg rygger heller. Sånn ellers er den ikke noe unormalt løs denne girstanga mi, nå har jeg ikke sjekket resten av overføringa, siden jeg sliter med å komme meg under bilen, men den oppfører seg ganske normalt ellers. Bomgirer aldri, den hopper ikke ut av gir, ved normal eller hard kjøring så er det kun skrapelyd når jeg som nevnt treffer humpler, slipper gasspedalen brått eller bremser på gira. Det hender også at plutselig noe henger seg så denne skrapelyden er konstant, helt frem til jeg stopper bilen. setter den i fri, så tilbake i førstegir og kjører videre. Da gir den seg og jeg kjører fint videre til det plutselig skjer igjen. Ganske merkelig dette. Noen som har noe ide på hva det kan være? Tidligere eier mente det er en foring som mangler, men jeg fikk ikke helt med meg, eller forstår ikke helt hvor den skulle sitte. Må jeg ha ny kasse? Såfall er det noen som vet om en slik kasse til salgs i god stand? Evt en 6-trinns som passer så og si bolt-on med div deler jeg trenger utenom... Hvordan kasse er det som står i denne bilen/disse bilene? Noe annen bil jeg kan se etter kasse fra som vil passe rett i og tåler en 1B motor. Mye spørsmål dette, men det er bruksbilen, så er sugen på å få det fikset ganske fort før et evt ras på girkasse. Bruker bilen kun til og fra jobb om dagen og kjører den veldig pent. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 13, 2008 Jeg har vertfall kasse liggenes hvis du må bytte denne Kommer fra en audi 200 med kg motor 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 13, 2008 Ok, det er ikke dumt! Skal ha den i bakhodet så lenge. Det er vel omtrent samme kassa som det jeg har stående på det, vel. Med torsen. Vet du koden på den? Skulle du evt hatt for den? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 13, 2008 Hmm....høres egentlig ikkje ut som kassa di som e gåen, heller motor/kasse feste, eller oppheng på mellomaksling, minne om mellomaksling som tar i tunnellen på karrosseriet, eller eksos'n som du beskriv det.... Veit at kasse fra 200 20v e bolt on. Eventuelt fra 200 10v og. Mange fleir som passa på motor og feste, men ikkje sikker på ka du ellers må bytte av akslinga, bakdiff og clutch. Vil tru Egil på ES Tuning har go peil på det, men han bruka jo kun 01E kassa da: rolleyes dem e jo skuddsikker omtrent, men det treng du jo ikkje enda. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 13, 2008 ah.. girkasse fester, og eller motorfester.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 14, 2008 Jeg kan jo såklart bytte det først, koster vel ikke allverdens for sånt. Evt om noen har noe motor og girkassefester liggende i god tilstand, brukt? Mellomakselopphenget kjøper jeg nytt en plass. Hm, er motorfester like, stort sett, eller er det mange forskjellige typer av dem? Hvor mange trengs på motor/girkasse? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 14, 2008 Skulle til å si akkurat det samme, tviler på at det er kassa. På min bil hadde jeg antydning til skraping når jeg vekslet kjapt fra andre gir til tredje, men det forsvant med ny og mer presis overføring. Godt slitt den gamle plasten kan man si. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 14, 2008 Hm, blir nok å bytte det rundt først da. Uansett må jeg ha av kassa etterhvert, for det trøstelageret høres ikke bra ut i det heletatt. Men det kan jeg ta samtidig med clutch nærmere neste sommer. Nå "henger" noe seg i overføringa der når jeg kjører normalt, opptil 3-4 ganger om dagen til og fra jobb (8mil). Da må jeg stoppe bilen helt, sette den i fri, så kan jeg sette den i gir og kjøre videre. Det uten at jeg har rørt gira på en stund mens jeg kjører. Ellers er den helt ekstrem i humpler og når jeg girer ned. Det har bare blitt værre og værre etter jeg fikk på bilstein/kaw nå.. Hvikle deler (og antall) trenger jeg evt fra 034/møller til å antakelig få bukt med dette problemet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 14, 2008 Mellomakselen min også flytter seg 3-5cm ved opphengslageret, kan ligge der og, men det tar nok ikke borti tunnelen eller eksosen, det tror jeg ikke. Er bare skraping i girspaken. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 7, 2008 Gammel tråd jeg har her, men jeg fant forsåvidt ut hvorfor den skraper. Det nederste staget på giroverføringa, er vel et passivt stag som holder ting på rett plass? .. Uansett, så går det neddat på mellomakselen ved drivknuta foran. Byttet girkassefester uten at dette hjalp, såsant ikke motorfestene er lave og blir slitt høyere, så hjelper nok ikke det heller. Ser ingen mulighet for å få justert dette noe vei, så den kommer godt klar. Så løsningen foreløpig ble å senke ned girkassefestene 1cm, så jeg fikk omtrent 1cm klaring mellom mellomakselen og det staget. Noen som har noe bedre forslag til hvorfor den plutselig er i veien? Skal prøve å huske å ta bilder nestegang jeg er under bilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...