E85: Tester E85 på 200 20v

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle teste å kjøre 200'a mi med E85 innblanding i tanken.

Har til nå kjørt kun 98 blyfri på bilen siden jeg kjøpte den for 4 år siden.

 

Fylt sånn ca 50-50 med 98 bf og E85. E85 er visstnok 104 oktan. 50-50, E85 og 98bf, vil det bli 101 oktan.

Har kjørt noen få småkjøringsmil nå og merker at motorn går noe finere, men mulig noe ytelses reduksjon... muligens.

Det skal vel sies at diverse motor-/sensor komponenter er av en eldre årgang og kanksje har en noe redusert virkningsgrad og

burde muligens vært byttet (som f.eks. lambdasonden, luftmengdemåleren, bensinfilteret, etc).

 

Men jeg skal på en litt lengre tur til helgen, så bl.a. forbruket vil bli målt på fylling og kjørekomp..

 

Foreløpig fungerer det bra med innblandingen. Kommer tilbake med mere "testfakta" over helgen. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man bør vel være forsiktig med turbomotor da E85 krever en annen a/f enn ren bensin.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

E85 er perfekt for turbomotorer da den kjølende effekten gjør at effektiv oktan tilsvarer race fuel (116 oktan). I tillegg produserer den større eksosvolum, så spool-up er kjappere.

Ren E85 krever ca 30% mer fuel mengde, så 30% større dyser er en god start hvis man skal kjøre på ren E85.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle teste å kjøre 200'a mi med E85 innblanding i tanken.

Har til nå kjørt kun 98 blyfri på bilen siden jeg kjøpte den for 4 år siden.

 

Fylt sånn ca 50-50 med 98 bf og E85. E85 er visstnok 104 oktan. 50-50, E85 og 98bf, vil det bli 101 oktan.

Har kjørt noen få småkjøringsmil nå og merker at motorn går noe finere, men mulig noe ytelses reduksjon... muligens.

Det skal vel sies at diverse motor-/sensor komponenter er av en eldre årgang og kanksje har en noe redusert virkningsgrad og

burde muligens vært byttet (som f.eks. lambdasonden, luftmengdemåleren, bensinfilteret, etc).

 

Men jeg skal på en litt lengre tur til helgen, så bl.a. forbruket vil bli målt på fylling og kjørekomp..

 

Foreløpig fungerer det bra med innblandingen. Kommer tilbake med mere "testfakta" over helgen. :)

 

 

50 50 er nok i grense land av hva sensorene i bilen klarer å kompensere for å oppnå lambda 1. Hvis du oppgraderer motoren for og gi mere drivstoff kan du kjøre ren e85. Da kan du også kjøre opp turbotrykk. summa sumarium kan du med høyere tyrbotrykk redusere de 30% mindre energiinhold ved å utnytte det høye oktantallet som sprit har.

 

Les om dette på http://www.etanol.nu svensk side.

 

Ver ops på at eldre typer bensinslanger tørker ut av etanol.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

husk at du hører ikke tenningsbank eller ser ikke hvilke(n) sylinder(e) det har vært tenningsbank på med E85!..vær forsiktig med å pumpe på med luft!..men go for it...kult å se hva det er godt for=o)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.