#1 Skrevet Oktober 24, 2004 Har noe rust under bilen min, samt at det mangler tectyl enkelte steder, er nok slitt vekk... Så, min plan var til helgen å ta frem slipesettet og slipe det så rent jeg får det (for rust). Hva er anbefalt fremgangsmåte... 1. Slipe vekk synlig korrosjon 2. Behandle område med ? for å få vekk siste rest med rust 3. Bruke ? for å gjøre området rustmotstandig dersom tectylen ikke blir 100% tett, samt få feste for tectylen 4. Smøre på tjukt med tectyl og la det herde over natten i varm garasje Regner med tectylen som er der blir.. får heller ta en skikkelig shinings til sommeren. Må sies at det ikke er noe ille rust under, ser ut til å være overflate -- Tips mottas med takk om produkter, samt fremgangsmåte 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 24, 2004 Rusta kan du slipe bort med den berømte negerkusa. *grøss* Når du har fått bort det meste som er synlig kan du gå over med epoxy grunning der du har slipt. Det binder rusten greit. Tectyl kan du kline rett på epoxyen, det er såpass seigt at det sitter. Og hvis du er redd for at det ikke dekker 100% kan du bare kline på et strøk til. Gjennta prosessen om nødvendig! Funker fett! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 24, 2004 Evnt. rustbanke for løs rust, og deretter gå over med stålbørste (gjerne montert på el.drill eller vinkelsliper), for så å syrebehandle det etterpå. Deretter klart for tectylering... En annen mulighet istede for å syrebehandle det er å smøre på noe stoff alla' Neutra Rust 662 før tectylering. Men da er det viktig å ikke fjerne all rusten! Dvs at all løs rust skal fjernes, men du må ikke være så nøye med stålbørsten, da dette stoffet behøver rust for å få dannet en kjemisk reaksjon. Dette stoffet legger seg da som en "svart" glasshinne oppå rusten, og ved overmaling/tectylering etterpå hører det til sjeldenhetene at det begynner å ruste igjen (forutsatt at det er gjort skikkelig og på rett måte). Det er den sistnevnte metoden vi har brukt på de fartøyene jeg har jobbet om bord i, og har god erfaring med denne måten! Og bare for å sagt det, gamle stålbåter ruster! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 24, 2004 Takker for svar sålangt. Neutra Rust 662 Så trikset er å dra lett over med pad for å fjerne løs rust, rengjøre litt og smøre på tidligere nevnte Neutra Rust 662 ? Så la det få stå en time eller to ?! så smøre på gode doser med tectyl under hele bilen, over gammel tectyl og, la det stå over natta og tut å kjør ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 24, 2004 Nå vet jeg ikke hvor du kan få tak i dette i Stavanger, men her i Kristiansund selges det i allefall på BilXtra i små flasker (greier seg en stund med ett par hundre ml). Men jeg vil tro at de fleste forretninger som selger litt "kjemiske" stoffer har noe slikt som dette. Og ikke koster det mange kronene heller... Det er nok å fjerne "løs" rust ja, slik at det blir igjen noe til å danne den kjemiske reaksjonen. Hvor lenge det skal stå husker jeg ikke i forbifarten, men det står beskrevet på flasken. Så hvis du følger bruksanvisningen på flasken skal du være rimelig sikker. Tror ikke dette stoffet skal skape noen reaksjon om det kommer i kontakt med f.eks. tectyl ved søl etc., har ikke gjort det for meg i allefall. Har også gått greit både å tectylere og lakkere over dette stoffet. Stå over natta og tut å kjør? Stort sett ja tror jeg, avhenger av tørketid/temperatur etc (les bruksanvisningen). Hvor lenge du skal vente med å kjøre etter å ha behandlet med tectyl vet jeg ikke, men det er vel ikke så altfor lenge? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 24, 2004 Opprinnelig postet av Eskild Leikanger Nå vet jeg ikke hvor du kan få tak i dette i Stavanger, men her i Kristiansund selges det i allefall på BilXtra i små flasker (greier seg en stund med ett par hundre ml). Men jeg vil tro at de fleste forretninger som selger litt "kjemiske" stoffer har noe slikt som dette. Og ikke koster det mange kronene heller... Det er nok å fjerne "løs" rust ja, slik at det blir igjen noe til å danne den kjemiske reaksjonen. Hvor lenge det skal stå husker jeg ikke i forbifarten, men det står beskrevet på flasken. Så hvis du følger bruksanvisningen på flasken skal du være rimelig sikker. Tror ikke dette stoffet skal skape noen reaksjon om det kommer i kontakt med f.eks. tectyl ved søl etc., har ikke gjort det for meg i allefall. Har også gått greit både å tectylere og lakkere over dette stoffet. Stå over natta og tut å kjør? Stort sett ja tror jeg, avhenger av tørketid/temperatur etc (les bruksanvisningen). Hvor lenge du skal vente med å kjøre etter å ha behandlet med tectyl vet jeg ikke, men det er vel ikke så altfor lenge? Er dette av samme type som er hvitt ved påførsel men blir sort når det er påført ? Har litt ymse erfaring med det... Har brukt noe slikt, da med kun lakkering over.. Det rustet så det holdt.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 24, 2004 Opprinnelig postet av Eskild Leikanger En annen mulighet istede for å syrebehandle det er å smøre på noe stoff alla' Neutra Rust 662 før tectylering. Det er noe lignende den epoxy grunninga jeg nevnte. Brunox Epoxy ettellerannet... Vi bruker det på jobben på rustgaranti skader. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 24, 2004 Opprinnelig postet av Kenneth Jensen Det er noe lignende den epoxy grunninga jeg nevnte. Brunox Epoxy ettellerannet... Vi bruker det på jobben på rustgaranti skader. Oki, høres ut som jeg begynner å få planen klar, eneste dere svarer forskjellig på er hvor mye rust som skal fjernes før stoffet påføres 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 24, 2004 Ja det er nok det. Er som en hvit melk ved påføring... Så du har ymse erfaring med det? det hørtes ikke bra ut Jeg snakker ut ifra min erfaring, som er god hvis det blir gjort rett. Det er ikke problem å få det til å ruste igjennom igjen, det har skjedd meg også de gangene jeg har hatt "hastverk". Hastverk er lastverk... Dette er bare ett forslag fra min side og ut ifra min erfaring, så dette er noe du må avgjøre selv. Jeg stiller ikke noen rustfri-garanti Alternativet er å "fjerne" all rusten/angrepede stålet og syrebehandle, evnt. sveise inn nytt stål hvis dette er nødvendig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 24, 2004 Opprinnelig postet av Eskild Leikanger Ja det er nok det. Er som en hvit melk ved påføring... Så du har ymse erfaring med det? det hørtes ikke bra ut Jeg snakker ut ifra min erfaring, som er god hvis det blir gjort rett. Det er ikke problem å få det til å ruste igjennom igjen, det har skjedd meg også de gangene jeg har hatt "hastverk". Hastverk er lastverk... Dette er bare ett forslag fra min side og ut ifra min erfaring, så dette er noe du må avgjøre selv. Jeg stiller ikke noen rustfri-garanti Alternativet er å "fjerne" all rusten/angrepede stålet og syrebehandle, evnt. sveise inn nytt stål hvis dette er nødvendig. Får booke parkering i hele helgen, ta meg godt tid å ta en tur på byen mens bilen "tørker" Takk for responsen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 24, 2004 Opprinnelig postet av Kenneth Jensen Det er noe lignende den epoxy grunninga jeg nevnte. Brunox Epoxy ettellerannet... Vi bruker det på jobben på rustgaranti skader. Tror ikke det er det samme stoffet hvis det seigt slik som du skrev tidligere. Men at det kan ha samme virkning det tviler jeg ikke på. Sikkert ett helt ok stoff du mener også. Den syrebehandlingen jeg snakker om, er ren syre (husker ikke hva syren het) som man smører på etter å ha pusset vekk så mye rust som man greier. Deretter skal det stå over natta og "fordampe", og når morgenen er kommet så er (skal) metallet være helt grått. Og da kan det fortsettes videre med etterbehandling (tectyl etc.). Jeg brukte slik syre på hengerfestet mitt. Skrudde det av, tok det med om bord i verkstedet på båten, syrebadet det, primet det og malte deretter over med 2-komponentmaling. Erstattet også noe plastgreier ved å sveise inn rustfritt stål. Det ruster ikke igjen med det første!! Men ved bruk av syre så husk for all del verneutstyr!!! Få det ikke på huden eller i øynene, da svir det bokstavlig talt, og du ser ikke med det første igjen. Det er syre på sitt beste 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 24, 2004 Opprinnelig postet av Erik Grødahl Oki, høres ut som jeg begynner å få planen klar, eneste dere svarer forskjellig på er hvor mye rust som skal fjernes før stoffet påføres Kan kanskje være litt forskjell på stoffene vi snakker om. Men følg leverandørens bruksanvisning/fremgangsmåte, da blir det som oftest rett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Oktober 24, 2004 Opprinnelig postet av Erik Grødahl Får booke parkering i hele helgen, ta meg godt tid å ta en tur på byen mens bilen "tørker" Takk for responsen Og du da, hvor mye skal du tørke i den helgen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Oktober 24, 2004 min "oppskrift" er som følger: fjern all rust fullstendig (enten v/ sandblåsing eller klipp&lim - dvs sveis) Sandblåser man selv uten vannutskiller på kompressoren bør man gå over alle porene med varmluftspistol for å få ut fuktighet. grunn med enten 2komp epoxy primer eller syreprimer legg på 2komp lakk type hard overflate evt tette vanskelige områder/skjøter med karosseritettningsmasse smelle på tjukkegugga av tectyl krysse fingrer og ben om at det ikke ruster videre.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Oktober 24, 2004 Kommer litt an på hvor "alvorlig" rusten er da. Er det lakkrust/overflaterust synes jeg det er litt vel å ta i å sandblåse eller bruke klipp/lim-funksjonen. Men er det hull eller nesten hull så kan jeg være enig... Når det gjelder sandblåsing, så foretrekker jeg heller vannblåsing. Men dette er ikke like lett på små kronglete plasser som f.eks. under en bil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Oktober 25, 2004 Opprinnelig postet av Eskild Leikanger Kommer litt an på hvor "alvorlig" rusten er da. Er det lakkrust/overflaterust synes jeg det er litt vel å ta i å sandblåse eller bruke klipp/lim-funksjonen. Men er det hull eller nesten hull så kan jeg være enig... Når det gjelder sandblåsing, så foretrekker jeg heller vannblåsing. Men dette er ikke like lett på små kronglete plasser som f.eks. under en bil. Naturligvis. Men det er noe som heter skal man gjøre noe, så gjør det skikkelig.. derav sandblåsingen.. Men man kommer langt med en negerkuse på overflaterust, men det er fort gjort å bli "lurt" (om man ikke har gjort det før) til å tro at man har fjernet all rusten, legge på grunning og tut & kjør. Bare for at det skal vise seg at du ikke fikk renset en 2-3 porer som var litt grovere enn de andre, og vips har du rust igjen etter ikke lang stund. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Oktober 25, 2004 Ene hjulbuen på coupe gt'n min var temmelig gjennomrustet. Bestefar slipte ned/pussa bort det meste av rusta, men ikke alt. Deretter smurte han ren zink på, og dette holdt i 3 år uten at det kom bobler. Jeg vet ikke hvilken type zink dette var, men den blir visstnok brukt i anleggsbransjen. Ved galvanisering "bader" man forøvrig platene i zink. mvh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Oktober 25, 2004 Opprinnelig postet av Eivind Windspoll Ene hjulbuen på coupe gt'n min var temmelig gjennomrustet. Bestefar slipte ned/pussa bort det meste av rusta, men ikke alt. Deretter smurte han ren zink på, og dette holdt i 3 år uten at det kom bobler. Jeg vet ikke hvilken type zink dette var, men den blir visstnok brukt i anleggsbransjen. Ved galvanisering "bader" man forøvrig platene i zink. mvh Jau.. men 3 år er i mine øyne å gjøre det halvveis. Men om man skal selge helvetet så spiller det ingen rolle Men for min egen del kunne jeg tenkt meg evig rustfrihet.. til alle. hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Oktober 25, 2004 Bare husk og ha det 100% tørt rundt "sårt" før du påfører evnt tektyl. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Oktober 25, 2004 Mange gode tips å plukke med seg her ja... Men det ble mange forskjellige meninger, må presisere at det ikke er hull noen steder 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Oktober 25, 2004 Opprinnelig postet av pål havnevik Jau.. men 3 år er i mine øyne å gjøre det halvveis. Men om man skal selge helvetet så spiller det ingen rolle Men for min egen del kunne jeg tenkt meg evig rustfrihet.. til alle. hehe Men det er ikke alle plasser det er like lurt å sveise heller, da det ikke alle plasser er like lett å komme til å få tatt glødeskallet. Og det er ingenting som ruster lettere enn der hvor det er glødeskall. Vet om en bil som ble rustsveiset, etter to måneder var det rustet hull igjen! Nettopp pga at sveiser ikke fikk fjernet alt glødeskall... På en bil jeg hadde så la jeg glassfiber og epoxy istede, i frykt for ikke å få fjernet glødeskallet. Dette var ennå ikke begynt å ruste på nytt når bilen til slutt ble vraket. Men dette er ikke noen metode å bruke der hvor det er bærende konstruksjon etc., men det er mye lettere å forme slik man vil ha det rundt hjulbuer o.l. Ellers når det gjelder sandblåsing så kan det også her forekommer rust innen tre år. Har sett flere eksempler på dette. Kommer alt etter hvor aggressivt miljøet rundt er, samt vedlikehold i ettertid. 0% sjanse får rustangrep får man vel aldri, uten at hele bilen er i rustfritt stål. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Oktober 25, 2004 Opprinnelig postet av pål havnevik Jau.. men 3 år er i mine øyne å gjøre det halvveis. Men om man skal selge helvetet så spiller det ingen rolle Men for min egen del kunne jeg tenkt meg evig rustfrihet.. til alle. hehe Bilen ble nylakkert et år etter "behandlingen". To år etter lakkeringen ble bilen solgt i deler. Ny et år senere ble bilen etterhvert sendt til hugging, men ikke rust i hjulbuene da heller. mvh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Oktober 25, 2004 Tectyl er fint som "mekanisk beskyttelse" på utsatte områder på bilen,feks hjulbuer.Ellers er min erfaring at tectyl er "fali det".Hvis det ikke blir ettersett ofte,kan tectyl behandla områder bli flotteste rust område på bilen.Fuktighet blir liggende i "innpakning"tørker aldrig,bare se på gamle biler,tectylen er hard og på oversiden er det rust party de luxe.Men se på samme bil der det har vert oljelekkasje,under griseriet av gammel olje og møkk.Metallet er som Gud skapte det.Helt strøkent og nusselig.I "gammle"dager grisa man here understellet med spillolje,eller annen olje.Kjørte som f---n på grusveier,og rustproblem en saga blott.I disse dager er dette sikkert "miljøfiendtlig"men funker.Men hvem vil "grise"til sin vogn i disse tider??I våre tider er jo plasten kommet,på godt og vondt.Men ruster itte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...