Bytte bakvindu i 80 Cabriolet

Anbefalte innlegg

Bakvinduet i min Audi 80 cabriolet er ødelagt og må byttes ut. Har ikke sett så mye på det men det ser ut som at det er bare og glide av..

Er dette noe man kan gjøre selv eller må bilen på verksted?

Sjekket pris hos Bodø bil og det kostet litt mere en hva jeg vil gi for det, så hvor kan jeg få tak i dette billig?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

en glass mester ville vel heller være billigere!? typen hurtigruta osv!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ahr lest at det er en omfattende prosess å bytte denne bakruta for at den skal bli helt stram og fin. Det er ikke bare så enkelt å dra opp glidelåsen. Selve plastikkruta er limt fast til kalesjen.

For å få av den gamle ruta, må først glidelåsen trekkes opp. Deretter må man koble til strøm (12V) til to kabelsko, disse er koblet til en varmekabel som smelter limet som ruta er limt med. Når limet er smeltet, kan ruta taes av.

Deretter skal ny rute på plass, den skal først settes på plass med glidelåsen, og etter dette skal ruta presses på plass med en spesiell jigg som skal holde den i riktig posisjon til limet har tørket. Limet er også tetningsmiddelet som sørger for at ruta ikke lekker vann.

Dette er altså prosessen i korte trekk. I tillegg må man bl.a. løsne, evt ta ut taktrekket etc, så det er dessverre ikke en gjør-det-selv jobb. Hvilke, om noen, Møller-verksted som har denne jiggen og kan gjøre jobben, vet jeg dessverre ikke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ahr lest at det er en omfattende prosess å bytte denne bakruta for at den skal bli helt stram og fin. Det er ikke bare så enkelt å dra opp glidelåsen. Selve plastikkruta er limt fast til kalesjen.

For å få av den gamle ruta, må først glidelåsen trekkes opp. Deretter må man koble til strøm (12V) til to kabelsko, disse er koblet til en varmekabel som smelter limet som ruta er limt med. Når limet er smeltet, kan ruta taes av.

Deretter skal ny rute på plass, den skal først settes på plass med glidelåsen, og etter dette skal ruta presses på plass med en spesiell jigg som skal holde den i riktig posisjon til limet har tørket. Limet er også tetningsmiddelet som sørger for at ruta ikke lekker vann.

Dette er altså prosessen i korte trekk. I tillegg må man bl.a. løsne, evt ta ut taktrekket etc, så det er dessverre ikke en gjør-det-selv jobb. Hvilke, om noen, Møller-verksted som har denne jiggen og kan gjøre jobben, vet jeg dessverre ikke.

Dette stemmer veldig bra:)

Skiftet ruten på cab`n til kvinnfolket i vår.

Har du ruteforsikring?!?? Jeg fikk det på forsikringa, betalte kun egenandel:D

Sjekk ut det først du:)

Mvh

Kim

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden jeg har lite å finne på, kan jeg gi et lite tips til senere vedlikehold:

Legg et microfiberhåndkle mellom bunn og vindu når du legger ned toppen, så slipper du at vinduet slites, og får riper ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.