Anbefalte innlegg

Satt å tenkte på en ting her...

 

Noen som kan forklare hvor mye strøm en xenonpære trekker fra batteriet på bilen?. Den er jo 35 watt ved ca 80 Volt (stemmer det)? Vil da forbruket være 35 watt ut fra 12 Volten på bilen? (Ser nemlig at enkelte leverandører av ettermonteringskit anbefaler å gå opp et hakk på sikringa, og det antyder vel høyere strømforbruk).

 

Sikkert endel rot med betegnelsene her, men noen som har peiling på sånt får rette det opp for meg... : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det er 35W ved 80V så trekker den 0,43A over pæra, ballasten vil da trekke 5,25A. Det tilsvarer litt mer en vanlig 55W pære.

 

 

Jeg bruker kun Ohm's lov, så kan hende min teori er feil!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnen til at du skal ha større sikring i er at når xenon lysa tennes bruker de mer strøm, men under bruker bruker den mye mindre. Så i praksis bruker xenon lys mindre strøm, men mer når de tennes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Christian Johnsen

Grunnen til at du skal ha større sikring i er at når xenon lysa tennes bruker de mer strøm, men under bruker bruker den mye mindre. Så i praksis bruker xenon lys mindre strøm, men mer når de tennes.

 

Riktig, og de fleste kit har 35W forbruk. (80V er hva selve pæra går på, men de effekten er vanligvis oppgitt for totalt forbruk.)

Mere info for interesserte her: http://members.misty.com/don/hidexp.html

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da eg bygde om bilen min til xenon (lykter fra 2002 mod), da spratt sikringane i hytt og pine.. Akkurat under tenning.

 

Testa da lyktene rett på eit batteri, med sikring tilbobla, det tålte den med den amperstyrken som var orginal.. Merkelig?

 

Men eg dobla sikringen, og da varde sikringane og..

Har ikkje hatt problem med det etterpå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Roar Stegegjerdet

Da eg bygde om bilen min til xenon (lykter fra 2002 mod), da spratt sikringane i hytt og pine.. Akkurat under tenning.

 

Testa da lyktene rett på eit batteri, med sikring tilbobla, det tålte den med den amperstyrken som var orginal.. Merkelig?

 

Men eg dobla sikringen, og da varde sikringane og..

Har ikkje hatt problem med det etterpå.

 

Det er nok ikke så merkelig.

Ballasten har nok spenningsregulator slik at den får nok effekt uavhengig av innspenningen (innenfor et visst arbeidsområde).

 

Når du kobler rett på batteriet med sikring så er nok spenningsfallet lavt (pga liten motstand - kortere kabler), og strømmen trenger ikke å bli så høy.

 

Når du kobler via originalkablingen i bilen så er det mye lenger kabelstrekk og også tynne kabler deler av veien som gjør at spenningsfallet blir mye større akkurat i oppstarten. Det ballasten gjør da er å trekke mere strøm for å kunne få tak i den samme effekten med resultatet at sikringene går.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.