Hvordan demontere & sjekke???

Anbefalte innlegg

Har hørt at dysene på en Audi fra 92, med 2,3 NG motor og KE-Jetronic er sånne mekaniske dyser. Hvordan kan man sjekke om ei sånn dyse lekker?? Hva må demonteres, og sitter disse dysene godt fast? Hva trenger jeg av nye deler ved montering? Håper på svar fra noen av dere dær ute:-):tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ingen av Audi fantastene dær ute som vet noe om dette??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Di sitter GODT fast so mregel. Bare å få godt tak med en tang eller noe å vippe opp.. Er bare en o-ring du trenger å bytte..

 

For å sjekke de trenger du en "dysetester"...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går det ikke an å sjekke dysene ved å ta de ut, uten å demontere de fra slangene, bare ta dem ut fra sylinderene, slå på tenningen, og se om de lekker? Jeg startet den opp på kald motor i dag, etter at den har stått i 3 dager, og den harket og hostet en del før den gikk skikkelig. røyk skikkelig blå røyk, luktet uforbrendt bensin.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å sjekke om dysene lekker bør du koble de til en dysetester. Kan se om de ser våte ut, det kan indikere lekk dyse men er ingen "sikker vinner". Lever de heller inn til et dieselverksted som overhaler dyser. Tror ikke det koster så mye å få de til å sjekke de.

 

Dysene vil ikke sprøyte bensin med bare tenningen på, motoren må være i gang. Og med et tomgangsturtall på ca 850 rpm gir dette 425 leveringer pr. minutt pr. dyse. Det er ca 7 i sekundet... Så det er nok en rimelig håpløs oppgave å finne lekkasjen.

 

Blå røyk indikerer for øvrig forbrenning av smøreolje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ryker det blått når man starter bilen er det trolig ventiltetninger som bør byttes. Enkelt og rimelig på en 2.3E-motor..

Ellers sprøyter dysene til dette systemet konstant (derfor det heter K-Jetronic), og dyser som lekker blir fuktige når motoren ikke går. Uansett er ikke det problemet når bilen går dårlig etter start etter å ha stått i tre dager, da har dysene for lengst "lekket ferdig". ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne " blårøyken" er ikke olje, da denne motoren ikke rører oljen omtrent....det lukter KUN uforbrent bensin...virker som om at når den er driftsvarm, så fordamper den bensinen som dysene lekker inn, tror jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ingenting til før det ryker blått, ikke nødvendigvis at man ser det på oljeforbruket. Om det lekker ned bensin har dette fordampet leeeeenge før det har gått tre dager. Lekk dyser gir også startproblemer med lunken motor. (typisk når den har stått et par timer)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo det som er problemet.... vill ikke starte før etter 3 - 4 forsøket når motoren har vært driftsvarm, særlig etter at den har stått en 10 - 15 min.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.