Beste plassering av GPS antenne?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har fått meg GPS/PDA kombo, og lurte på hvor den beste plassen for antenna er? Lurte på bunn av frontruta, på venstre side. Eller bør den festes så høyt på ruta som mulig? Det er ikke så lang ledning på antenna, så bakrute er utelukket... Noen tips? Noe som IKKE funker?

Er forøvrig en Dell X5 (topputgaven, alt utstyr.. :P), med kablet GPS. Digg å kjøpe fjorårsmodell. B-b-b ... Billig! ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har ikke jeg erfaring med denne type GPS, men på "vanlige" GPS'er betyr det svært lite om du setter den i toppen eller bunnen av ruten.

 

Det viktigste er at antennen har mest mulig fri sikt, alltså ikke ved siden av innerlyset f.eks. hvor taket vil dekke signalet.

 

I frontruten fungerer utmerket, har selv brukt mye håndholdt GPS i bil og har da uten unntak hatt de liggende på dashbordet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for det.... :) Prøve meg litt fram før jeg fester den skikkelig, tenker jeg...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har håndholdt GPS selv med ekstern antenne (som jeg som regel ikke gidder å benytte, den fungerer fint med den interne antenna). Plassering av antenna på dashbordet ved defroster lufteventilen vil nok fungere bra.

 

Det beste er plassering på taket, hvis du har takluke så kan du kanskje få til noe der også.

 

BB

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I Peugeoten på jobb så har jeg montert en Blaupunkt Travelpilot, der er GPS-antenna klistret fast forrerst på dashbordet, og det fungerer veldig bra. På denne Peugeoten er frontruta stor og skrå, tilsvarende til frontruta på en Sharan. Bare husk at GPS-antenna i slike navi-radioer er retningsbestemt, jeg regner med at radioen har funksjon for å vende retningen hvis antenna er montert baklengs. Det har i hverfall Blaupunkten vi har på jobb.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Lars-Inge Andresen

Det viktigste er at antennen har mest mulig fri sikt, alltså ikke ved siden av innerlyset f.eks. hvor taket vil dekke signalet.

 

I frontruten fungerer utmerket, har selv brukt mye håndholdt GPS i bil og har da uten unntak hatt de liggende på dashbordet.

 

Har selv en Axim X5 i min bil, og det beste er å plassere den nede ved frontruten.

Viktig å ha best mulig sikt fra antennen mot himmelen.

TomTom mottakere er erfaringsmessig ikke de beste, har ofte flere satelitter med min andre mottaker, når de er plassert på samme plass.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har PDA GPS med Bluetooth mottaker. Har ekstern antenne til min. Antennen fest på innvendig speil. Usjenerende og virker som dekningen er på topp. Ledning til mottakeren har jeg tredd under foret langs vinduskanten :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.