#1 Skrevet August 15, 2008 Som tittel; klimaanlegget lukter surt/dårlig. Noen som har liknende problem? Har prøvd å søke men de par tre tråder jeg fant var litt gamle, tenkte at det var kommet noe nytt på markedet. Kanskje noen mer effektive løsninger (ikke proffe på verksted)?! Forslag jeg fant: Bilekstra skulle ha noe spray som renser, bytte pollenfilter samt et forslag hvor en foreslo å sprute en blanding av vann å klorin inn i inntaket til friskluften. Hva mener folk er en effektiv måte å bli kvitt disse illeluktende bakterie dannelser/sopp familier på? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 15, 2008 kjøp denne klimarensen hos Bilxtra, gjør underverker... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 16, 2008 Kjøpte en boks i dag hos bilextra. Hjalp litt men lukter fortsatt litt surt (blandet med en god gang 'ny-bil-syntetisk-frukt-lukt')?! Kanskje jeg må gi den en ekstra dose Kan legge til at pollen filteret er nesten nytt (4000km). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 16, 2008 veit at dette har vært problemer på nyere biler med AC... veit det er firmaer som har spesialisert seg på dette med rensing av AC, men husker ikke navn osv... søk litt.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 16, 2008 Jeg har hatt samme problem i min bil og prøvde Bilxtra sin løsning. Bilxtra har to typer, jeg prøvde først den enkle utgaven hvor en bare aktiverer sprayboksen inne i bilen og har klimaanlegget på resirkulasjon. Det ble mye bedre, men ikke helt bra. Den andre utgaven var en sprayboks med en slags renseskum og en lang tynn slange som en skal stikke inn til AC enheten i dashboardet og spraye på med skum. I min A4 B6 så var det litt vanskelig å komme til ovenfra (gjennom vifta når tar vekk pollenfilteret), men jeg stakk i stedet slangen inn gjennom kaldluftsventilen i hanskerommet (avkjølt hanskerom). Etter denne behandlingen så forsvant lukten helt fra min bil, og den har heller ikke kommet tilbake (ca en måned etter behandling nå). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 16, 2008 Kan jo bytte pollenfilter igjen da.. Koster 98kr på Biltema ca. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 16, 2008 Takker for alle svarene, mange gode forslag her! veit at dette har vært problemer på nyere biler med AC... veit det er firmaer som har spesialisert seg på dette med rensing av AC, men husker ikke navn osv... søk litt.. Har lest noe om det. Jeg tror det blir til en proffrens av anlegget samtidig med at jeg tar en service på det. Fant et sted i Drammen som ville ta service, etterpåfylling å rens for 1450,-. Blir nok løsningen hvis ikke.... Jeg har hatt samme problem i min bil og prøvde Bilxtra sin løsning. Bilxtra har to typer, jeg prøvde først den enkle utgaven hvor en bare aktiverer sprayboksen inne i bilen og har klimaanlegget på resirkulasjon. Det ble mye bedre, men ikke helt bra. Den andre utgaven var en sprayboks med en slags renseskum og en lang tynn slange som en skal stikke inn til AC enheten i dashboardet og spraye på med skum. I min A4 B6 så var det litt vanskelig å komme til ovenfra (gjennom vifta når tar vekk pollenfilteret), men jeg stakk i stedet slangen inn gjennom kaldluftsventilen i hanskerommet (avkjølt hanskerom). Etter denne behandlingen så forsvant lukten helt fra min bil, og den har heller ikke kommet tilbake (ca en måned etter behandling nå). ...hvis ikke dette her kan virke. Husker du hva det kostet? Kan jo bytte pollenfilter igjen da.. Koster 98kr på Biltema ca. Skal bytte det ja. Koster som du sier ikke alverden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 16, 2008 ...hvis ikke dette her kan virke. Husker du hva det kostet? Begge typene rens kostet omtrent det samme, ca 200 kr eller noe. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 16, 2008 Begge typene rens kostet omtrent det samme, ca 200 kr eller noe. Ja den jeg kjøpte i dag (den lille boksen som man aktiverer) kostet noe sånt. Jaja learning by doing (and paying) Takker for svaret! Hvis ikke dette funker er det proff rens neste 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 19, 2008 Jeg har vært gjennom samme "lekse" på min '02 mod. A6. I fjor sommer prøvde jeg "klorinvarianten" og det ble faktisk relativt bra en god stund, men i løpet av vinteren kom lukten tilbake. Neste forsøk var med en halv boks med adekvat "lurium" (klimarens) fra Würth og etter anbefaling fra presumptivt kompetent hold skulle jeg føre slangen fra sprayboksen inn i friskluftdysen i dashbordet. Dette hjalp nesten ikke i det hele tatt. Det som tli slutt gjorde susen var å spraye rett ned i luftinntaket (ta bort pollenfilteret først!) mens vifta går på lavt turtall og deretter stanse vifta umiddelbart etter at boksen var tom (bruke siste halvpart av boksen til dette). Min teori er at jeg på den måten får distribuert gassen/middelet jevnt ut i hele systemet. Jeg gjennomførte denne "operasjonen" i mai i år og enn så lenge er det i alle fall herlig luktfritt i min bil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 19, 2008 Jeg har vært gjennom samme "lekse" på min '02 mod. A6. I fjor sommer prøvde jeg "klorinvarianten" og det ble faktisk relativt bra en god stund, men i løpet av vinteren kom lukten tilbake. Neste forsøk var med en halv boks med adekvat "lurium" (klimarens) fra Würth og etter anbefaling fra presumptivt kompetent hold skulle jeg føre slangen fra sprayboksen inn i friskluftdysen i dashbordet. Dette hjalp nesten ikke i det hele tatt. Det som tli slutt gjorde susen var å spraye rett ned i luftinntaket (ta bort pollenfilteret først!) mens vifta går på lavt turtall og deretter stanse vifta umiddelbart etter at boksen var tom (bruke siste halvpart av boksen til dette). Min teori er at jeg på den måten får distribuert gassen/middelet jevnt ut i hele systemet. Jeg gjennomførte denne "operasjonen" i mai i år og enn så lenge er det i alle fall herlig luktfritt i min bil. Ja det var kanskje en mulighet...har en kontakt hos Würth så jeg vil bestille den med en gang jeg. Satte du bare på vifta på lav hastighet eller hadde du "Auto" knappen inne så at klimaanlegget var i gang? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 19, 2008 Kjør innom ett audi verksted, så bytter de pollenfilter og kjører klimarens for deg.. Jeg syns dette blir bra.. Ikke den billigste løsningen da, bare så det er sagt;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...