Registerreim byttes ved 180.000km (eller 8år)??

Anbefalte innlegg

Som tittel; kan dette passe?

Fant denne på et tysk forum:

8P

1.6 >> alle 180.000km / 8 Jahre

2.0FSI >> alle 180.000km / 8 Jahre

2.0TFSI (MKB = AXX, BWA, BHZ)>> alle 180.000km / 8 Jahre

1.9 und 2.0 TDI-Pumpe-Düse alle 120.000km / 8 Jahre

Dette ville jo bety at jeg i hvert ikke skal bekymre meg om denne utgiften da jeg selger senest neste høst å bilen min har gått 41.000 å er en mai 2004. Jeg har en 1.6L.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

vag har no generelt 100.000 eller 5 år?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

vag har no generelt 100.000 eller 5 år?

Ja det skulle jeg mene også. Men de påstår hårdnakket at dette stemmer?!

Her er hele utklippet:

ZahnRiemen

Zahnriemenwechselintervalle

8L

TDI-Motoren bis MJ 1999 (T,V,W,X) alle 60.000 km

Das Zahnriemenwechselintervall bei einigen 1.9l TDI Motoren vor Modelljahr 2000 wurde von VW/Audi sicherheitshalber von 90.000km auf 60.000km gesenkt. Dazu folgendes: Bei VW/Audi wurde ab Modelljahr 2000 (Kennbuchstabe Y) wohl ein stabilerer Zahnriemen verbaut. Dieser trägt die VAG Teilenummer 038 109 119 D. Daher sollte nichts dagegen sprechen auch bei älteren Fahrzeugen das Intervall auf 90.000km zu legen wenn sie diesen Riemen schon drinhaben.

TDI-Motoren ab MJ 2000(Y) bis MJ 2001 (1) alle 90.000 km

TDI-Motoren ab MJ 2002 (2) alle 120.000 km

TDI-Motoren ab MJ 2003 (3) alle 150.000 km

TDI-Pumpe-Düse Motoren alle 90.000 km

2V Benzinmotoren (1.6l) kein Wechselintervall

5V Benzinmotoren (1.8l / 1.8l Turbo außer S3) alle 180.000 km oder alle 5 Jahre

Der Wechsel bei den 5V Benzinmotoren ist z.T. zwar mit 180.000km angegeben. Allerdings empfiehlt sich ein Wechsel alle 90.000km da bei einem Riss des Riemens keine Kulanz seitens der Audi AG übernommen wird und man dann einen kapitalen Motorschaden hat wie es bei vielen Benutzern des Forums bereits der Fall war. Der Riemen reißt sehr gerne zwischen 110.000 - 130.000km.

S3 1,8l 5V Turbo ab MJ 2000 alle 120.000 km

8P

1.6 >> alle 180.000km / 8 Jahre

2.0FSI >> alle 180.000km / 8 Jahre

2.0TFSI (MKB = AXX, BWA, BHZ)>> alle 180.000km / 8 Jahre

1.9 und 2.0 TDI-Pumpe-Düse alle 120.000km / 8 Jahre

1.4TFSI, 1.6l FSI, 1.8TFSI, 2.0TFSI (MKB = CAWB) und 3.2l haben eine Steuerkette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er best å være på den sikre siden sier nå jeg. Røket registerreim er et sørgelig syn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er best å være på den sikre siden sier nå jeg. Røket registerreim er et sørgelig syn.

Det er sant. Men hvis serviceintervallene sir noe annet er man på den sikre side. Man følger jo de linjer Audi har lagt? Eller jeg som har misforstått noe med serviceintervaller?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regreimintervallene er vel litt kortere her oppe i nor grunnet kulden og de store temperaturforskjellene mener jeg å huske?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regreimintervallene er vel litt kortere her oppe i nor grunnet kulden og de store temperaturforskjellene mener jeg å huske?

Å det er noe med det og ja. Hmm, det er jo nesten dobbelt så lange intervaller da, hvis dette med 180k stemmer. Får kanskje skrive en epost til Audi AG å undersøke litt. Vet at Møller vil si at den skal byttes ved neste service (60K i mitt tilfelle). De vil jo tjene penger de og :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

180 stemmer nok på nyere audi, så lenge du har tar kontroll på reimene når du har serviceintervallene. Men uansett så tar man klima, kjøremønster i betrakning. Skiftet nylig reim på en slik som skulle vært skiftet på 180, bilen var gått 120. Hadde rimelig kjørt trygt på den reima en god stund til.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, jeg er tilhenger av å reparere/vedlikeholde først når det er nødvendig.

Registerreimen er som kjent særdeles viktig med tanke på funksjon og utgifter.

Derfor er det i utgangspunktet viktig å følge produsenten sine anvisninger med tanke på bytte... men det må da F... være lov å bruk sunn fornuft.

Kona har en Beetle Cab som jeg naturligvis har et teknisk ansvar for. Bilen er fra 2004 og har gått 22000 KM. Registerreim skal byttes på 120.000 KM/5 år. Jeg inspiserte reima nå ved 22000 KM og den er selvfølgelig ikke en gang merkbart slitt på noen måte.

Jeg vil da på ingen måte bytte registerreim på denne bilen kun basert på alder. Jeg vil ved årlig service inspisere reimen og se på slitasje. Reimen byttes når den har nådd 120.000 KM eller når den viser tegn til slitasje... ikke før.

Men, dette er rimelig individuelt. Det handler til slutt om å være trygg på bilen sin... dersom den enkelte ikke er "happy" med registerreimen og slikt, er det bare å sende bilen på verksted og få det gjort... Det er uansett en god følelse å vite at et verksted er ansvarlig for kanskje den viktigste delen på din VAG bil.., jeg velger å stole på min egen vurderingsevne... og kanskje litt hjelp fra dette unike forumet...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

180 stemmer nok på nyere audi, så lenge du har tar kontroll på reimene når du har serviceintervallene. Men uansett så tar man klima, kjøremønster i betrakning. Skiftet nylig reim på en slik som skulle vært skiftet på 180, bilen var gått 120. Hadde rimelig kjørt trygt på den reima en god stund til.

Tar verkstedene automatisk kontroll på reima eller må man be om det (i så fald betale ekstra for inspektionen?)

Vel, jeg er tilhenger av å reparere/vedlikeholde først når det er nødvendig.

Derfor er det i utgangspunktet viktig å følge produsenten sine anvisninger med tanke på bytte... men det må da F... være lov å bruk sunn fornuft.

Kona har en Beetle Cab som jeg naturligvis har et teknisk ansvar for. Bilen er fra 2004 og har gått 22000 KM. Registerreim skal byttes på 120.000 KM/5 år. Jeg inspiserte reima nå ved 22000 KM og den er selvfølgelig ikke en gang merkbart slitt på noen måte.

Jeg vil da på ingen måte bytte registerreim på denne bilen kun basert på alder. Jeg vil ved årlig service inspisere reimen og se på slitasje. Reimen byttes når den har nådd 120.000 KM eller når den viser tegn til slitasje... ikke før.

Men, dette er rimelig individuelt. Det handler til slutt om å være trygg på bilen sin... dersom den enkelte ikke er "happy" med registerreimen og slikt, er det bare å sende bilen på verksted og få det gjort... Det er uansett en god følelse å vite at et verksted er ansvarlig for kanskje den viktigste delen på din VAG bil.., jeg velger å stole på min egen vurderingsevne... og kanskje litt hjelp fra dette unike forumet...

Det handler om å være trygg ja, men tryggheten ligger jo også i fabrikkens foreskrifter. Jeg er klar over at det i siste ende er opp til den enkelte eier å få reima kontrollert hvis det er økt risiko for at den slites raskere pga klima, kjøremønster, bruk etc. - men det er jo fint at kunne stole på at den holder i enten 180.000km eller f.eks "kun" 120.000km alt avhengig av motortype. Selvfølgelig også ut ifra et økonomisk synspunkt. Jeg ville heller ikke bytte den neste år selvom bilen da er 5 år gammel hvis ikke den er slitt. Men hvis fabrikken sier så å så mange km eller innenfor for så mange år er man vel "nødt" til å følge det. På den anden side så er man jo på egen hånd å kjører på egen risiko når det er gått 5 år mtp. garanti/forbrukerrett?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan sjekker du reimen? Den kan se veldig fin ut ved en visuell kontroll, men egentlig være sprukken. Grunnen til at produsenten setter et intervall er jo basert på forventet levetid med en sikkerhetsmargin. 120.000 km dersom en kjører 12.000 km/år er 10 år. Reima blir morken over tid, det er derfor intervallet med år er satt i tillegg til km.stand. Ytre påvirkninger svekker reima i tillegg til mekanisk belastning.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hos oss anbefaler vi hver 90000km/5år dette siden vi har hatt en del biler som har gått under 120000km der reima enten har røket eller har vært preget av slitasje..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil bilen gi noe info om at denne må byttes (basert på år/km-stand) ?

Eller om bilen følger Møller sitt serviceprogram (med mobilitetsgaranti), så skal vel Møller informere om når denne skal byttes ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.