#1 Skrevet August 16, 2008 for å få på motorfestet, som stammer fra s2/3b på min 2,5 diesel blokk må jeg flytte eller fjerne det lokket med tilsluttningsstuss på. på diesel motoren sitter denne stussen ett hull lengere bak enn de std 3b/aby motorene.. hvordan kan jeg enklest fjerne dette. motor er montert sammen og vil helst ikke demontere hele skiten bare for denne filletingen.. stussen jeg prater om sitter midt på blokka, mener det er for returvannet til org turbo.. stemmer det? hvis dette bare er retur til vann så blender jeg den enkelt og greit.. et problem til, der de std 3b/aby motorene har utluftingslokk/åndingshus (sitter på innsugssiden,bakerst mot girkasse), har jeg på dieselblokka ett stort lokk. det er altså ingen mulighet for ånding der.. derfor må jeg fjerne dette å sette på ett slikt lokk som sitter på 3b motorene.. bunnpanne er ikke montert så jeg har mulighet til å følge med på att noe dritt ikke kommer i motor.. håper ikke dette ble for vanskelig forklart.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 16, 2008 Den lille frostpluggen med vannstuss på høyre siden er retur-vann fra oljekjøler på orginal 140 hk og biler med automatgir. Du kan enten fjerne eller blinde den. Gjør du det siste så har du jo en ekstra mulighet for lekkasje hvis slange sprekker eller smelter. Disse lokkene sitter ganske godt, pga det orginale spennet i dem og at de har festet seg i støpejernet. Slå masse hull i den med en kjørner så går litt av spennet ut. Slip så av et stykke (fek med Dreml) av ytterringen så du fjerner spennet helt, da faller den ut. Ikke bruk borr hvis du ikke vil ha spon i vannkanalene. En tett frostplugg får du hos Møller for noen få kroner. Det store lokket der du vil ha ånding er vel bare å fjerne på samme måte, eller slå ut fra innsiden om du kommer til. Det tetter jo bare et digert hull i blokka inn til veivhuset. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 16, 2008 jeg er nødt for å fjerne tappen for i det heletatt å få på festet.. også slipper jeg tanken på att det kan begynne å lekke unødvendig:) når jeg setter i nytt regner jeg med att det bare er å banke det inn.. er det noen kan på baksiden slik att jeg slipper å slå det for langt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 16, 2008 Ja det er bare å banke den inn. Ta en pipe som passer inni frostpluggen, en forlenger og bank til du har entret pluggen rett inn. Da kan du evt gå over til å slå rundt kanten på frostpluggen. Smør gjerne hull og plugg med litt olje så du får det lettere på plass, det sitter uansett meget godt etterpå. Bank den så kanten av pluggen kommer inntil eller like innenfor blokka slik de andre er. Slår du for langt inn treffer du på noe gods som beskrevet i pkt 2 under her. OBS, når du fjerner gammel: 1. Pass på å ikke slipe eller banke med meisel på slik måte at du kommer borti og skader hullet som den sitter i. Jeg har tidligere brent meg på å bruke en smal meisel som jeg forsøkte å banke som en kile i mellom frostplugg og blokk. Da ble det hakk i støpejernet og fare for at ny plugg ikke ville tette. 2. Hullet i blokka er frest opp, men fresen er ikke kjørt helt i gjennom. Derfor er det en liten kant igjen på innsiden, den kan minne om en støpekant. Denne kanten er de orginale frostpluggene presset helt inn til. Men om du forsøker å banke den pluggen du skal ha vekk lengre inn så kan du slå skall av blokka som går inn i vannkanalen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 17, 2008 takker, da satser vi 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...