Kjøring på banen på hovedtreffet

Anbefalte innlegg

Hva er det som gjør at det er så vanskelig å slippe forbi biler som kjører raskere enn deg over hele banen utenom de rettstrekkene der det er tillatt å kjøre forbi?

 

Jeg kjørte siste heatet litt før kl 17 i dag (lørdag) og lå bak en Golf 2 med startnummer 4. Bilen var vel sølvfarget, muligens med grønnskjær, og AR-registrert. Si meg en ting, du som kjørte: Har du ikke speil i bilen, eller var du ikke på førermøtet? Jeg lå bak i fem runder, og lå i hver sving noen få meter bak, og prøvde så godt jeg kunne å vise meg frem i begge sidespeilene dine, men hver forb.... gang det kom en rettstrekke, så var det full gass. Jeg har ikke nok motor til å klare å kjøre forbi, og da dro du noen titalls meter ifra. Neste sving på'n igjen. Etter femte runden slapp du opp gassen litegrann på langstrekket, jeg kom forbi, og du ble ikke hindret en meter av meg resten av heatet. Hvorfor ikke gjøre det på første runden? Desverre fikk jeg ikke tak i deg etter heatet, ellers skulle jeg ha nevnt det direkte. Jeg kjører forøvrig en svart A4. Du kan ikke ha unngått å sett meg.

 

På førermøtet blir det jo presisert at man skal slippe forbi biler som er raskere, og de sier jo også at selv om du kjører fortere på langsletta, så er det ikke dermed sagt at det går fortere rundt hele banen.

 

Det må også sies at en del har de merkeligste steder å slippe forbi folk. Etter å ha kjørt hele langsletta, så finner man det for godt å kjøre helt i yttersving der for å slippe forbi... Må da være mye bedre å bare slippe opp gassen litt når man kjører rett frem? Slik kjøring skaper farlige situasjoner, fordi det er uforutsigbart.

 

Dette var mine umiddelbare litt småfrustrerte tanker etter å ha kjørt i hele dag. Totalt sett veldig fornøyd med kjøringa på banen, men det er noen slike episoder som jeg gjerne kunne vært foruten. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er ikke jeg på hovedtreffet,men er helt enig med deg.

Har opplevd dette mange ganger og det er fryktelig frustrerende.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde litt samme "problem" med en rød Golf cab ombygget til 1.8T.. Jeg tok ham på utsiden av svingen før langstrekken, men jeg har så klart ikke motor nok til å henge med siste liten på langstrekka. Så der presset han seg forbi meg, for så å bremse meg hele veien rundt s-kombinasjonen og slakteren :o Når han endelig slapp opp litt og jeg fikk langstrekka "for meg selv" økte jeg sakte men sikkert avstanden til ham. Klart det er litt moro å "krige" på langstrekka når man har nesten like sterk bil, men jeg ser ikke helt vitsen med å presse seg frem når man ser at man ikke klarer å henge med i svingene : klø :

 

En helt annen ting angående det å slippe frem folk som jeg la merke til som flaggvakt de siste 3 timene.. Noen blinker en enkelt gang for å markere at de slipper folk forbi, og det er langt ifra godt nok :fy: Tar man en rolig runde enten man har problemer med bilen eller ikke, så gi gjerne signal hele tiden. En annen potensiell farlig situasjon holdt på å skje på vei ned til slakteren. En som ville slippe forbi trakk til høyre uten å gi tegn, og han som var motormessig overlegen hadde lagt seg til høyre allerede, og ble nesten presset ut på gresset. Det er veldig flott at folk slipper forbi de som vil forbi, men ikke tenk at "han skjønner sikkert hva jeg gjør", GI TEGN!! : bråk :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar man en rolig runde enten man har problemer med bilen eller ikke, så gi gjerne signal hele tiden. En annen potensiell farlig situasjon holdt på å skje på vei ned til slakteren. En som ville slippe forbi trakk til høyre uten å gi tegn, og han som var motormessig overlegen hadde lagt seg til høyre allerede, og ble nesten presset ut på gresset. Det er veldig flott at folk slipper forbi de som vil forbi, men ikke tenk at "han skjønner sikkert hva jeg gjør", GI TEGN!! : bråk :

 

Eller rett og slett gjøre slik det blir sagt på førermøtet (ikke at jeg har deltatt der i år, men har god husk;)): Hold sporet! Det er forutsigbart også for den som skal forbi. Eventuelt slippe opp gassen, for å gjøre unna forbikjøringa raskere.

 

Etter ett heat med Lars Olav i dag må jeg si meg enig i at det var mye rare måter å slippe forbi på. Jeg så en som gjorde det dønn riktig; holdt sporet og begynte nedbremsinga til Slakter'n tidlig, slik at vi kom forsvarlig forbi:).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde akkurat samme tilfelle selv.. Lå bak en rød corrado i ca 4 runder, var så vidt han tok meg på strekka, men i svingene kunne jeg bare kjøre 60% av det jeg egentlig gjør, og jeg la meg ut for å vise meg HELE tia, men han/hun tok aldri hintet.. Så jeg fikk ett helt heat ødelagt pga av at denne personen ikke veit hvordan man skal oppføre seg på banen..

 

 

Men er det noen som kan svare litt fort på dette:

 

HVis man har deltatt på førermøte på lørdag, og kjørt hele lørdag, må man da delta på førermøte på søndag?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jeg ikke tenke meg er nødvendig, da bil og fører allerede er "godkjent"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som kan bekrefte? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er mulig det er mange som ikke fulgte med i speila og slapp forbi biler. Men jeg kjørte 4 lange heat og hadde aldri problemer med det. Folk la seg stort sett ut og blinket både i svinger og på strekkene. Man må ikke glemme att her er det mange som aldri eller sjelden har vært på en bane før, og som blir litt heite i toppen når det står på som værst :)

Men man får som sagt beskjed om å følge nøye med når man er på førermøte, så dette bør ikke være noe problem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gi meg ett hint hvis jeg har gjort noe galt ,, ;) tror ikke det da .

Var det ikke slik at man ikke skulle kjøre forbi i svinger ? det skjedde endel ganger med meg kan man si men det gikk greit det da.

Eneste var en luring i en hvit A5 3.0tdi som absolutt skulle presse seg forbi i svingen rett før pit strekka, hadde han venta sånn ca 1 sek så hadde jeg blinka meg til siden , noe jeg ofte gjorde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg må si at banekjøringen gikk veldig bra med tanke på at det er mange med liten erfaring på banekjøring i klubben. Vi er en god miks av folk med varierende erfaring og det jeg opplevde på banen er veldig bra i forhold til andre treff. Noen insidenter er det selvfølgelig, men hvilket treff har ikke det?

 

 

Bra kjørt folkens!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde akkurat samme tilfelle selv.. Lå bak en rød corrado i ca 4 runder, var så vidt han tok meg på strekka, men i svingene kunne jeg bare kjøre 60% av det jeg egentlig gjør, og jeg la meg ut for å vise meg HELE tia, men han/hun tok aldri hintet.. Så jeg fikk ett helt heat ødelagt pga av at denne personen ikke veit hvordan man skal oppføre seg på banen..

 

Beklager, horna som kjørte det heatet gitt.... :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er det som gjør at det er så vanskelig å slippe forbi biler som kjører raskere enn deg over hele banen utenom de rettstrekkene der det er tillatt å kjøre forbi?

 

Jeg kjørte siste heatet litt før kl 17 i dag (lørdag) og lå bak en Golf 2 med startnummer 4. Bilen var vel sølvfarget, muligens med grønnskjær, og AR-registrert. Si meg en ting, du som kjørte: Har du ikke speil i bilen, eller var du ikke på førermøtet? Jeg lå bak i fem runder, og lå i hver sving noen få meter bak, og prøvde så godt jeg kunne å vise meg frem i begge sidespeilene dine, men hver forb.... gang det kom en rettstrekke, så var det full gass. Jeg har ikke nok motor til å klare å kjøre forbi, og da dro du noen titalls meter ifra. Neste sving på'n igjen. Etter femte runden slapp du opp gassen litegrann på langstrekket, jeg kom forbi, og du ble ikke hindret en meter av meg resten av heatet. Hvorfor ikke gjøre det på første runden? Desverre fikk jeg ikke tak i deg etter heatet, ellers skulle jeg ha nevnt det direkte. Jeg kjører forøvrig en svart A4. Du kan ikke ha unngått å sett meg.

 

På førermøtet blir det jo presisert at man skal slippe forbi biler som er raskere, og de sier jo også at selv om du kjører fortere på langsletta, så er det ikke dermed sagt at det går fortere rundt hele banen.

 

Det må også sies at en del har de merkeligste steder å slippe forbi folk. Etter å ha kjørt hele langsletta, så finner man det for godt å kjøre helt i yttersving der for å slippe forbi... Må da være mye bedre å bare slippe opp gassen litt når man kjører rett frem? Slik kjøring skaper farlige situasjoner, fordi det er uforutsigbart.

 

Dette var mine umiddelbare litt småfrustrerte tanker etter å ha kjørt i hele dag. Totalt sett veldig fornøyd med kjøringa på banen, men det er noen slike episoder som jeg gjerne kunne vært foruten. :)

 

Ja jeg så deg, men når det ligger 4 biler foran meg som jeg vil forbi ser jeg ingen grunn til å slippe forbi en bil som går litt fortere enn min. Og når køen foran meg var borte, så slapp jeg deg frem. Men jeg er ikke uenig med deg deg her. Jeg var like fortvilet over de som lå foran meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kun én ting å si: BRUK SPEILENE OG GI TEGN :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk på at dette ikke er konkuransekjøring, men en haug med uerfarne som blir oppfordret til å ræce rundt på banen. Det må de med "store motorer og spreke biler" huske på. Jeg for min del fant det meget trist at ikke de med de såkalte hissige bilene slapp meg forbi..jeg hadde tross alt mye kjappere manøvrering i svingene..men neida..

 

Men til neste år, da skal jeg ta de på sletta, med den "sure gamle golfen" min!! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lå også og stanget bak folk som ikke klarte å kjøre i svingene, men hadde mer motor enn meg på strekkene...

 

Ekstra plagsomt var det å ligge noen av "cowboyene" som helst skulle ligge sidelengs i alle svingene og dro avgårde på strekkene... Kult med sladding, men bruk speila og slipp fram oss som vil kjøre fort i svingene : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja jeg så deg, men når det ligger 4 biler foran meg som jeg vil forbi ser jeg ingen grunn til å slippe forbi en bil som går litt fortere enn min. Og når køen foran meg var borte, så slapp jeg deg frem. Men jeg er ikke uenig med deg deg her. Jeg var like fortvilet over de som lå foran meg.

 

Det stemmer bra med første runden, ja, og da er det greit, men på de neste fire var det ikke noen biler foran. Men, men, er jo ikke noen stor sak, ble bare litt frustrert der og da. Må vel til å bygge mer motor også slik at jeg kan kommer forbi uten hjelp i fremtiden.;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lå også og stanget bak folk som ikke klarte å kjøre i svingene, men hadde mer motor enn meg på strekkene...

 

Ekstra plagsomt var det å ligge noen av "cowboyene" som helst skulle ligge sidelengs i alle svingene og dro avgårde på strekkene... Kult med sladding, men bruk speila og slipp fram oss som vil kjøre fort i svingene : rolleyes

 

Hvem er disse cowboyene da? åssen biler? Jeg ligger av og til med litt sladd jeg, men jeg tror du skar være jævli hard til å kjøre hvis du skal ta meg både i svinger og på langslettene med en 1.8t.

 

Jeg ble ikke forbikjørt av en eneste bil på de heatene jeg var uttpå og hadde ingen som hang på i speila, men derimot kjørte jeg forbi veldig mange selv, samma hvor på banen det var.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tror det er faktisk noen som stemmer pipa her som ikke følger denne reglene til punkt og prikke selv.

 

ingen er verdensmestere her så man må regne med litt sånt. jeg slapp både bilder fram og jeg kjørte forbi noen.

 

man kan fort gjøre mer skade dersom man ligger å presser bilen foran. legg dere heller litt på avstand så er det faktisk lettere å se dere også. når man ligger såpass nerme så er det legg for sjåføren foran å gjør en feil å da kan det gå veldig galt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvem er disse cowboyene da? åssen biler? Jeg ligger av og til med litt sladd jeg, men jeg tror du skar være jævli hard til å kjøre hvis du skal ta meg både i svinger og på langslettene med en 1.8t.

 

Jeg ble ikke forbikjørt av en eneste bil på de heatene jeg var uttpå og hadde ingen som hang på i speila, men derimot kjørte jeg forbi veldig mange selv, samma hvor på banen det var.

 

Var utpå samtidig som deg og du slapp meg forbi en gang, men det var kanskje mens du kjølte ned.. du var jo en av de få som klarte å holde farta oppe selv med fult rattutslag, og det var kult å ligge bak deg i langsvingen : rock :

 

Tenker mer på noen av de med litt mindre motor som skulle kjøre som deg i alle svingene :)

 

Vil ikke kalle meg noen verdensmester på banen, men fulgte med i speilene så godt jeg kunne og prøvde å slippe fram de jeg så :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var utpå samtidig som deg og du slapp meg forbi en gang, men det var kanskje mens du kjølte ned.. du var jo en av de få som klarte å holde farta oppe selv med fult rattutslag, og det var kult å ligge bak deg i langsvingen : rock :

 

Tenker mer på noen av de med litt mindre motor som skulle kjøre som deg i alle svingene :)

 

Vil ikke kalle meg noen verdensmester på banen, men fulgte med i speilene så godt jeg kunne og prøvde å slippe fram de jeg så :)

 

Ok :) Da er vi enige :) hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg prøvde å herje litt i noen av svingene på søndagen, men jeg slapp da forbi på de rette strekkene så godt jeg kunne.

 

Merket at en del av forbikjøringene var veldig utrygge, særlig opp langs bakken etter Slaktern på grunn av at noen (som kanskje ikke hadde så stor motor som de trodde?) absolutt skulle følge på for å komme forbi meg før strekka var ferdig og klarte akkuratt å smette foran meg i siste lita.

Ble en del unødvendig bremsing for min del.

 

Ble også litt mølje da absolutt alle som var på banen klarte å samle seg sammen og skulle inn i svingen etter langstrekka samtidig.

Skjedde bare en gang på søndagen, men var litt morsomt å se på all nølingen, da det var mange som ikke tok intinativet:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så ingen som kjeftet og sloss hverken på parkeringsplassen eller i Pit-lane, så det var nok bare fine greier alt, men at det blir litt grining å syting her nå er vel ikke annet enn forventet... :P

 

Eneste jeg lurte litt på var hvorfor "sponsorbilene" alltid hadde forkjørsrett til banen, det var litt frustrerende når vi andre satt å svetta i kø.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes de heatene jeg var utpå gikk relativt smertefritt..

Jeg slapp forbi de som lå bak å pressa på der det var mulig å slippe frem.

Men om noen har noe å utsette på kjøringen min, så er det bare å komme med kritikk :)

Jeg hadde en mørk 80-sedan bak meg med stor kjøler som lå å pressa en runde, prøvde å slippe forbi, men han kom ganske sent på langstrekket, men det gjorde jo ingenting siden jeg klarte å henge på ham i svingene etter langsvingen :D

 

Det eneste jeg har å utsette på er en viss hvit 80-sedan med svarte felger som ble gulflagget hver jæ*** runde han var utpå...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå ser jeg det er rimelig mange folk som har sovet under førermøte.

Forbikjøring skulle kun gjøres på strekka ned mot "slakteren" og på langstrekka.

Dette ble det gitt beskjed om på førermøte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bare ên ting å si: FØRERMØTE!!!

Tror de fleste som bodde på campen lørdags tidlig morgen hørte om dêt...: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.