PD115: Slitte dyser etter 440 000km, bytte motor?

Anbefalte innlegg

Jeg har en Passat 2000 PD115 med 440 000km (alle servicer fulgt) hvor jeg har byttet turbo og renset innsug og blokkert EGR i håp om at den skulle bli litt mer turtallsvillig. Det hjalp litt, men ikke så mye som jeg hadde håpet.

 

Jeg regner med at dysene kan være slitt etter såpass mange km. Imidlertid, så forstår jeg det slik at det er litt jobb med å bytte dyser, og at det kanskje ikke er bryet verdt på en motor som har gått så langt.

 

Av info jeg har fått på TDIclub, så ser det ut til at selve blokk/topp går om hverandre på 115 og 130hkPD (ikke turbo, ECU og kabler), så spørsmålet er om jeg like gjerne kan prøve å få ta i en bra 130PD motor (med dyser), og bruke egen turbo, ECU etc, er deretter tune?

 

Hået er at det skal gi nyere og bedre motor, med nyere og sprekere dyser

 

Noen som har en mening om dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

eg har ein 100hk som er kjørt 387t km men virker ikkje som denne er noe slitt på noen måte, ka turtal ldrar du då? pd e rjo sjelden noe turtals motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for oppløftende innspill. Min motor har ikke så mange andre tegn på å være slitt. Den bruker ikke mye olje, og drivstofforbruket er OK. Imidlertid så satt jeg på med en 130hk PD for en stund tilbake, og den dro langt forbi der hvor jeg pleier å gire. Dvs at at det er sjelden noe vits i å dra min lengre enn 3100-3300 rpm.

 

Kanskje bør jeg begynne med å sjekke om kat´n er tett?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for oppløftende innspill. Min motor har ikke så mange andre tegn på å være slitt. Den bruker ikke mye olje, og drivstofforbruket er OK. Imidlertid så satt jeg på med en 130hk PD for en stund tilbake, og den dro langt forbi der hvor jeg pleier å gire. Dvs at at det er sjelden noe vits i å dra min lengre enn 3100-3300 rpm.

 

Kanskje bør jeg begynne med å sjekke om kat´n er tett?

 

Da må denne 130hk ha vært chipet ,orginalt så er det ikke stort mer å hente etter rundt 3000-3300rpm.

Men etter chiping derimot så forandrer det seg: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er vel lite å hente over 3500omd for da om den er chippa men den drar forbi men tener ikkje noe på det, min går best viss du girer på ca 3500 den er chippa, hadde power box i den før å då drog den enno meir på lvere turtall

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

eg har ein 100hk som er kjørt 387t km men virker ikkje som denne er noe slitt på noen måte, ka turtal ldrar du då? pd e rjo sjelden noe turtals motor.

 

115 hk motoren er en helt annen motor konstruksjon en 100hk og kan egentlig kun sammenliknes med at begge går på diesel. pumpe dyse motorene har topp effekten sin helt oppe ved rødmerking oftest rundt4000rpm og har normalt sett bra drag hele veien til rødmerking.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

115 hk motoren er en helt annen motor konstruksjon en 100hk og kan egentlig kun sammenliknes med at begge går på diesel. pumpe dyse motorene har topp effekten sin helt oppe ved rødmerking oftest rundt4000rpm og har normalt sett bra drag hele veien til rødmerking.

 

Hva mener du med dette? Begge er PD motorer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

å er vetfal ikkje turtalls motorer

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.