Anbefalte innlegg

Hei

n75 ventilen fikk jeg opplyst om at den var defekt,og derfor var det blitt montert en bleedventil for styring av ladetrykk,denne er da tilkoblet toppen av wastegaten. Har leitet litt etter n75 ventilen men finner den ikke.

 

Skal ikke bilen gå i nødmodus visst n75 mangler?ligger iallefall på 1.3-1.4 i trykk no.men syns den ikke går så jævli i det hele tatt.hjernen er chippet til 270.

 

Men er det holdbart og kjøre uten n75 ventilen og på en måte tvangsstyre trykket med bleedventil?

virker som turboen ikke helt samarbeider med motoren under pådrag.

takker for svar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei !

 

Jeg kjører med bleedventil på min 3b, av samme årsåk. Har ingen problemer med dette, det skal jo være like holdbart som n75 ved samme trykk. Ulempen er jo at ECU ikke får redusert ladetrykket dersom den merker at noe er galt.

 

Men er den tilkoblet toppen av wg ?? Bleed ventilen skal vel kobles inn på siden av wg( banjo kobling ) og inn på kompressorsiden på turbo( liten tapp ) Er den koblet inn på toppen av wg vil den lade det turbo klarer ? Vil den ikke folkens ? Jeg er litt usikker her Sindre men slik jeg har fortsått det ihvertall.

 

Brum brum som Jan Erik sier ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enkelte boostcontrollere har mulighet for en ekstrakobling på toppen av WG for å stabilisere trykket bedre, men den må også selvfølgelig være koblet på turbo og på motsatt side av WG. Om bilen lader 1.3-1.4 er den nok koblet riktig.

 

Når det er sagt; Hvis N75 ikke er koblet i vil bilen gå i nødmodus, med helt andre tennings og bensinverdier. Blandingen vil bli helt feil og du vil nok merke at den ikke går som den skal. Du bør skaffe en ventil og plugge den i om den mangler. Pluggen til N75 skal henge på ledningsnettet som går til LMM mener jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å lure ECU'n kan du bruke en 3-5 Watts effekt motstand på 30-50 ohm, i stedet for N75.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enkelte boostcontrollere har mulighet for en ekstrakobling på toppen av WG for å stabilisere trykket bedre, men den må også selvfølgelig være koblet på turbo og på motsatt side av WG. Om bilen lader 1.3-1.4 er den nok koblet riktig.

 

Når det er sagt; Hvis N75 ikke er koblet i vil bilen gå i nødmodus, med helt andre tennings og bensinverdier. Blandingen vil bli helt feil og du vil nok merke at den ikke går som den skal. Du bør skaffe en ventil og plugge den i om den mangler. Pluggen til N75 skal henge på ledningsnettet som går til LMM mener jeg.

 

slenger ut ett bilde,.kansje det hjelper:

241783.jpeg

 

slangene går slik

WG->bleedventil->resirkdump->en slange med innsuget. visst noen skjønte det:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Wastegate skal normalt ikke ha noe tilkoblet denne nippelen, N75 er normalt tilkoblet med en banjokobling på siden inn mot LMM.

Du har vel kanskje ikke originale slanger men originalt ligger iallefall N75 gjemt under avlastningsventilen og slangen fra intercooler til inntaksrør.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Wastegate skal normalt ikke ha noe tilkoblet denne nippelen, N75 er normalt tilkoblet med en banjokobling på siden inn mot LMM.

Du har vel kanskje ikke originale slanger men originalt ligger iallefall N75 gjemt under avlastningsventilen og slangen fra intercooler til inntaksrør.

 

har bestilt ny N75 ventil.Eneste problemet er at eg ikke har peiling på kordan dette skal kobles.

noen som evt har en tegning eller gidd og tegne noe:P

takker for svar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har tre innganger på N75. To tvergående (En lang og en kort) og en på toppen.

 

Den lange enden på N75 stikkes inn i innsugslangen til turbo, toppen skal til turbinhuset på turbonen og den korte siden skal på undersiden på WG. (Banjo)

 

Hiv boostcontrolleren så langt du klarer, det er bare prakk og kilde til potensielt motorhavari med mindre du skal kjøre over 2 Bar. Over det sliter N75 med å holde igjen trykket, men så lenge du kjører under det er det ingen grunn til å bruke boostcontroller. N75 gir langt mer kjørbar bil og gir samtidig mulighet til å ta vekk en del av trykket dersom motorstyringen oppdager noe unormalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har tre innganger på N75. To tvergående (En lang og en kort) og en på toppen.

 

Den lange enden på N75 stikkes inn i innsugslangen til turbo, toppen skal til turbinhuset på turbonen og den korte siden skal på undersiden på WG. (Banjo)

 

Hiv boostcontrolleren så langt du klarer, det er bare prakk og kilde til potensielt motorhavari med mindre du skal kjøre over 2 Bar. Over det sliter N75 med å holde igjen trykket, men så lenge du kjører under det er det ingen grunn til å bruke boostcontroller. N75 gir langt mer kjørbar bil og gir samtidig mulighet til å ta vekk en del av trykket dersom motorstyringen oppdager noe unormalt.

 

ok,dette høres overkommelig.Men boostkontrolleren er tilkoblet i topp av wg.er det bare til og løsne slangen her.eller skal det være en slags nippel som tetter her?

 

Fra boostkontrolleren så går det opp til ett t-stykke.som går ned til resirk dumpen.

og videre inn på baksiden av motoren(inn på innsuget).

så er det bare og røske vekk selve boostkontrolleren og beholde resten?

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok,dette høres overkommelig.Men boostkontrolleren er tilkoblet i topp av wg.er det bare til og løsne slangen her.eller skal det være en slags nippel som tetter her?

 

Fra boostkontrolleren så går det opp til ett t-stykke.som går ned til resirk dumpen.

og videre inn på baksiden av motoren(inn på innsuget).

så er det bare og røske vekk selve boostkontrolleren og beholde resten?

 

mvh

 

Bare å trekke den ut, det står ingenting der orginalt. Det er en fjær inni WG som fint klarer å justere trykket på egenhånd. Du kan jo skjekke at ingen har tuklet med skruen på toppen av WG, da kan grunntrykket være oppjustert. Om du ser at plomberingen er borte, ville jeg ha ventet med å sette i N75 og kjørt en runde uten for å se hva grunntrykket er før du kobler den i. Orginalt skal det ligge på 0.4-0.6. Om plomben fortsatt er der trenger du ikke tenke på det.

 

N75 skal vel ikke ha vaakum annet enn det som kommer fra kompressorhuset og i innsug til turbo, så det høres det ut som du bare kan trekke ut, og la den til resirk være koblet direkte på motoren uten T-stykket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare å trekke den ut, det står ingenting der orginalt. Det er en fjær inni WG som fint klarer å justere trykket på egenhånd. Du kan jo skjekke at ingen har tuklet med skruen på toppen av WG, da kan grunntrykket være oppjustert. Om du ser at plomberingen er borte, ville jeg ha ventet med å sette i N75 og kjørt en runde uten for å se hva grunntrykket er før du kobler den i. Orginalt skal det ligge på 0.4-0.6. Om plomben fortsatt er der trenger du ikke tenke på det.

 

N75 skal vel ikke ha vaakum annet enn det som kommer fra kompressorhuset og i innsug til turbo, så det høres det ut som du bare kan trekke ut, og la den til resirk være koblet direkte på motoren uten T-stykket.

 

hva som skjer visst grunntrykket er oppjustert? må åpne topplokket på wg da for og skjekke om plomberingen er borte?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser på bildet nå at den er plombert, så da har du en ting mindre å tenke på. :) Om du får for høyt trykk i forhold til hva hjernen er satt opp til vil du enten få feil blandingsforhold, og/eller ett brutalt fuelcut på pådrag med påfølgende nødmodus i hjernen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Då var ny n75 ventil montert.eneste problemet er at bilen lader bare 1 bar.

med bleedventilen ladet den 1.4.så kan vel utelukke wg fjøren? har eg koblet den feil? mener jeg har gjort det slik som vidar forklarte.

takker for svar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.