Skal ha Golfen på 180.000 service... noe spesiellt som må byttes?

Anbefalte innlegg

Hei. Skal ha Golfen min på 180.000 service i nærmeste fremtid. Hva er det jeg bør bytte når jeg først har den på verksted?

 

Bilen det er snakk om er en 2001 4'er 1.9 TDI 4 Motion med motorkode ATD

 

Det jeg har byttet selv som er helt nytt nå pr. 179.500 er:

 

- Drivstoffilter

- Bremseskiver og klosser foran og bak

- Div følere som ga utslag i vagcom

- Pollenfilter

- Luftfilter

 

Jeg er klar over at registerreim og vannpumpe skal byttes nå samt olje og filter selvsagt. Haldexen ble byttet olje på 158.000 så den trenger jeg ikke bekymre meg for enda. Er det noe mer jeg bør få byttet? Er det noe reim som driver dynamoen som eventuelt må byttes??

 

Jeg har senket bilen og i den forbindelse fått rimelig med knirk og knark i bakstillinga. Hører det veldig godt når jeg ruller sakte over f.eks fartsdumper. Dette har bare blitt værre og værre og jeg lurer litt på hva det er? Høres ut som en dårlig smurt låvedør som lukkes igjen :confused: Har forsåvidt ettermontert rear camber kit, hvis det kan ha noe med saken å gjøre?

 

Noen som har et annet rimelig verksted enn Møller å anbefale i Oslo området som har litt peil på VAG?

 

Takker på forhånd for svar :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vet du hva intervallene på haldex er?

 

Mvh Stian S

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vet du hva intervallene på haldex er?

 

Mvh Stian S

 

Hver 60.000 tror jeg hvis jeg ikke tar helt feil?! (ikke skyt meg) ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vet du hva intervallene på haldex er?

 

Mvh Stian S

 

Olje hver 30.000, olje og filter hver 60.000.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

låner tråden litt her å lurer å på det samme med denna knirkinga fra bakstillinga??? noen som har samme erfaring å blitt kvitt detta?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er visst en kjent svakhet at foringene bak ryker...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er slike TT foringer tingen eller?

 

Back to topic... noen som har fornuftige svar på det jeg spør om i post #1?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva du bør bytte kommer jo helt an på hvilken stand bilen er i og hva som er skiftet tidligere.

Men dersom girolje ikke har vært skiftet ville jeg gjort det.

 

Foringer i bakstilling er like på TT og Golf, men den bakre i bærearmene foran er stivere fra TT/R32.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva du bør bytte kommer jo helt an på hvilken stand bilen er i og hva som er skiftet tidligere.

Men dersom girolje ikke har vært skiftet ville jeg gjort det.

 

Foringer i bakstilling er like på TT og Golf, men den bakre i bærearmene foran er stivere fra TT/R32.

 

Okey! Skal seriøst vurdere oljebytte på kassa det har nok ikke vært gjort i det hele tatt. Ellers har den fulgt serviceheftet sånn nogen lunde. Er det noe reim til dynamoen som bør byttes? Aner ikke om min har no sånt? Derfor jeg spør.... : flau :

 

Hvem foringer i bakstillingen er det som lager knirkingen forresten? (er ikke helt stødig på hvor de befinner seg) Kun byttet foring til slikt rear camber kit.... er det de foringene som lager knirkelyden?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okey! Skal seriøst vurdere oljebytte på kassa det har nok ikke vært gjort i det hele tatt. Ellers har den fulgt serviceheftet sånn nogen lunde. Er det noe reim til dynamoen som bør byttes? Aner ikke om min har no sånt? Derfor jeg spør.... : flau :

 

Hvem foringer i bakstillingen er det som lager knirkingen forresten? (er ikke helt stødig på hvor de befinner seg) Kun byttet foring til slikt rear camber kit.... er det de foringene som lager knirkelyden?

 

Hvis reima er dårlig, så bør den byttes;) I og med at den må demonteres samtidig som tannreim skiftes, så betaler du kun for delen hvis du skifter den samtidig.

Knirk i bakstilling kan være flere ting, foringer i bærearmer/stabstag/dempere/lenkarmer. Men det er da bare å nevne når du bestiller time, så finner de nok ut av det:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg hørt på pris og fått et røfft anslag på rundt 8000,- for denne servicen... er det billig eller dyrt? Har ikke hørt med så mange verksted enda, men noen som kan anslå hva f.eks møller tar for 180.000 service?

 

Jeg skal da bytte:

 

Regreim

Vannpumpe

Viftreim

Olje på Haldex

Olje og filter på motor

 

Har da utelukket drivstoffilter og luftfilter som visstnok er inkludert i service pakka. (har byttet det selv nettopp)

Hva syns dere her inne om prisen? Jeg bare spør siden jeg ikke har peil på hva jeg kan forvente at det kommer til å koste...! De få verkstedene jeg har snakket med sa at det var endel jobb... noe jeg ikke tviler på...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil si at det der virka som ålreit pris jeg iaffal:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil si at det der virka som ålreit pris jeg iaffal:)

 

 

Tja! 8000,- for min lommebok er hverfall ganske dyrt... : bh : men det er vel det jeg må regne med for dette byttet? Ingen som kan berolige meg med noe pris skrekkeksempler? Hehehe...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bytta nettopp bare registerreim og pumpe på min 1,9 tdi passat 130hk, og det kom på 7.800 mener jeg å huske, så 8000 for alt det der hørtes ikke ut som en upris. Hvertfall hvis du tenker på hvilke priser de tar på oljer og slikt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bytta nettopp bare registerreim og pumpe på min 1,9 tdi passat 130hk, og det kom på 7.800 mener jeg å huske, så 8000 for alt det der hørtes ikke ut som en upris. Hvertfall hvis du tenker på hvilke priser de tar på oljer og slikt!

 

Såpass ja.... det hørtes jo fantastisk ut : bh : ! Lurer på hva møller tar... gidder ikke ringe å høre engang : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått bilen frisk og fin tilbake fra service for bytte av regreim, vannpumpe, motorolje, filter, oljebytte på haldex, viftereim, kupefilter, litt spylevæske og litt frostvæske til en total av 5670,- da hadde jeg enda sagt at jeg nettopp hadde bytta kupefilteret men men..... er greit fornøyd med prisen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var det med deler, oljer?

 

Ja det var inkludert arbeid, deler og væsker!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det var inkludert arbeid, deler og væsker!

 

Wow,dette var billig!

Hvilket verksted brukte du? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Saaaatan! Hvilket verksted!?

 

Jeg betalte nylig 4635kr for Vanlig service med bytte av bremsevæske, og en time ekstra arbeid.

Og dette var med 10% Rabatt tilogmed! På Møller..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Saaaatan! Hvilket verksted!?

 

Jeg betalte nylig 4635kr for Vanlig service med bytte av bremsevæske, og en time ekstra arbeid.

Og dette var med 10% Rabatt tilogmed! På Møller..

 

Fisj!

 

Personlig har jeg gått helt bort fra merkeverksted siden jeg føler jeg betaler mer enn jeg får igjen for. Da kan jeg heller fise til Sverige og kjøpe Øl for resten av pengene Møller skulle ha for servicen samt fylle opp tanken : haha : Jeg har hatt min på mekonomen (Kongsvinger) de bruker orginaldeler, er dyktige, VELDIG imøtekommende og har virkelig peil på å behandle kunder og ikke minst bilen! Nå skal det sies at jeg har litt rabatt der pga jobbsammenheng så det skal tas med i prisen, men prisen var uansett himla langt unna det jeg har fått på ringerunde jeg hadde for å forhøre meg litt på priser. Jeg har tatt de fleste "småservicene" selv så dette var den første "storservicen" jeg har hatt på bilen siden jeg kjøpte den. Er storfornøyd, så de kan jeg anbefale!

 

Er litt sånn.. ta en telefon dit.. og det er aldri no problem... ja kom med bil'n du... så fixer vi det! Jeg syns det er meeeget bra! (og jeg har vært borti myyyye lugubre verksteder i mitt liv for å si det sånn!)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fisj!

 

Personlig har jeg gått helt bort fra merkeverksted siden jeg føler jeg betaler mer enn jeg får igjen for. Da kan jeg heller fise til Sverige og kjøpe Øl for resten av pengene Møller skulle ha for servicen samt fylle opp tanken : haha : Jeg har hatt min på mekonomen (Kongsvinger) de bruker orginaldeler, er dyktige, VELDIG imøtekommende og har virkelig peil på å behandle kunder og ikke minst bilen! Nå skal det sies at jeg har litt rabatt der pga jobbsammenheng så det skal tas med i prisen, men prisen var uansett himla langt unna det jeg har fått på ringerunde jeg hadde for å forhøre meg litt på priser. Jeg har tatt de fleste "småservicene" selv så dette var den første "storservicen" jeg har hatt på bilen siden jeg kjøpte den. Er storfornøyd, så de kan jeg anbefale!

 

Sant det, og klar over det.. Men har seg sånn at jeg må ha stempel i servicehefte på Merkeverksted for og holde historiken på bilen hele veien, så det er sure penger ja.. Men nødvendig, også stoler jeg ikke på ikke-merkeverksteder for 5øre lenger heller, så skjønner ikke helt hva jeg klager for egentlig: klø : hehe

 

Men ett BRA alternativ, som jeg kommer til og velge neste gang er S-Sentrum (Tidl. Audisentrum) Der er det service og mekanikere som virkelig veit hva de driver med, og en god del bedre på pris og ventetid..

Og i mine øyne er det like, om ikke bedre enn merkeverksted:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sant det, og klar over det.. Men har seg sånn at jeg må ha stempel i servicehefte på Merkeverksted for og holde historiken på bilen hele veien, så det er sure penger ja.. Men nødvendig, også stoler jeg ikke på ikke-merkeverksteder for 5øre lenger heller, så skjønner ikke helt hva jeg klager for egentlig: klø : hehe

 

Men ett BRA alternativ, som jeg kommer til og velge neste gang er S-Sentrum (Tidl. Audisentrum) Der er det service og mekanikere som virkelig veit hva de driver med, og en god del bedre på pris og ventetid..

Og i mine øyne er det like, om ikke bedre enn merkeverksted:)

 

Ja, jo... jeg bruker heller pengene på noe annet enn litt blekk fra et stempel med VW logo og Audi ringer jeg da... men så har bilen mitt gått såpass at jeg føler det er greit, for det kommer forefallent titt og ofte som må utbedres! Jeg har uansett tatt vare på ALT av kvitteringer og slikt så jeg holder "historikken" på bilen jeg og (på min måte). For min del trenger det ikke være så fancy at man kan gå til Møller og søke på regnr så kommer det lange utskrifter fra hiddenbasen om hva som har blitt gjort!

 

Smak og behag ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jo... jeg bruker heller pengene på noe annet enn litt blekk fra et stempel med VW logo og Audi ringer jeg da... men så har bilen mitt gått såpass at jeg føler det er greit, for det kommer forefallent titt og ofte som må utbedres! Jeg har uansett tatt vare på ALT av kvitteringer og slikt så jeg holder "historikken" på bilen jeg og (på min måte). For min del trenger det ikke være så fancy at man kan gå til Møller og søke på regnr så kommer det lange utskrifter fra hiddenbasen om hva som har blitt gjort!

 

Smak og behag ;)

 

Skjønner den, og helt enig.. Spørs såklart åssen bil man har, og tenker selvfølgelig på når man skal selge bilen, derfor det er greit og ha, for noen som er nøye på det, andre ikke.. Men kommer jo helt ann på bilen som sagt;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner den, og helt enig.. Spørs såklart åssen bil man har, og tenker selvfølgelig på når man skal selge bilen, derfor det er greit og ha, for noen som er nøye på det, andre ikke.. Men kommer jo helt ann på bilen som sagt;)

 

Ja, jeg ser den.. men tror ikke man får så fælt mye igjen for det at man faktisk har hatt den på merkeverksted kontra et annet (bra) verksted og tatt vare på kvitteringer osv når alt kommer til alt tør jeg være såpass "frekk" å påstå at man ikke hverken får bilen til å bli solgt mye fortere eller få noe mer for den i rene kroner på grunnlag av servicestempel fra møller hvis man har dokumentert utgifter og fulgte servicer fra et annet verksted. Men det blir nesten bare spekulasjoner og avhenger selvsagt av om den som kjøper bilen verdsetter det møller stempelet eller godtar god dokumentasjon fra et annet verksted på akkurat det samme arbeidet :) (det mener da jeg)

 

Min bil har komplett service hefte fra møller fra forrige eier, og jeg har som nevnt over tatt endel småtteri selv men beholdt kvitteringer og slikt fra både deler og EU kontroll samt 4 hjulskontroll etc etc etc.... nå har jeg ingen planer om å selge, men tror jeg får det samme for min som en som skulle solgt en møller mekka Golf med samme årsmod, km og utstyr!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.