Hvordan ta bra bilbilder, noen som har tips og triks?

Anbefalte innlegg

Noen som har lyst å poste sine bil bilder og tips og trixs for bra bilbilder her.

 

Tenker mest på hvilke instillinger bruker folk på kamera? Auto? Bruker en lite \ mye lukkertid? F verdier osv?

 

Hvilken vinkler er kule, hvor bør en plassere bilen i bilde osv osv.

 

Kom med tips og erfaringer her :) Hadde vert supert!

 

Slik at vi alle kan bli bedre :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

frank skare her på forumet er flink med kamera! han tok noen bilder av gammle bilen min, vart veldi tøffe bilder!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Innstillinger kommer veldig an på hvilken situasjon du er i og hva du ønsker å oppnå. Kan legge inn litt eksempler. Exif (Som er hvilke innstillinger jeg har brukt) ligger under bildet.

 

Det første bilde er egentlig kun en test for å teste et nytt stativ. Monterte kameraet i railsa på taket og fyrte løs med fjernutløser. (bilde av monteringen) Fikk en roadkill med kameraet i tilegg. Satt en liten flue på objektivet da jeg demonterte det:P

20080817194626_dsc_8607.jpg

Exif: Nikon D3, 14-24, 1/40, F14, ISO 100

 

20080816202908_dsc_8692.jpg

Exif: Nikon D3, 14-24, 1/10, F22, ISO 100

 

En annen måte å ta kjørebilder på er å ha en følgebil du sitter i mens du knipser.

 

20080104234911_dsc_0336.jpg

Exif: Nikon D70, Sigma 15mm fisheye, 1/30, F7.1, ISO 200

 

Om du ønsker den samme fartsfølelsen når du står i ro og tar bilder av billøp kan du til en viss grad få til det samme med å kun panorere kameraet. Dvs. at du følger bilen mens du tar bilde. Gjerne med litt lang lukkertid slik at bakgrunnen blir uklar.

 

20080421194012_dsc_0082-red.jpg

Exif: Nikon D300, 70-200, 1/160, F10, ISO 200

 

Som du ser på exif har jeg brukt litt lenger lukkertid på det midterste bildet for å få mer fartsfølelse. For å få lenger lukkertid må jeg kompansere med høyere blendertall. (Mindre lysåpning)

 

Et annet mye brukt virkemiddel er blitz:

 

20080730024032_dsc_7641.jpg

Exif: Nikon D3, 14-24, 6sek, F7.1, ISO 200

 

Her har jeg gått rundt bilen med blitz for å lyse opp kun bilen. Brukte test-knappen på blitzen for å fyre av og prøvde å holde den i rett vinkel for å ikke lyse opp for mye av forgrunnen. Det tekniske er ikke 100%, men la ikke så mye arbeid i det.

 

20071011200659_dsc_3359-red.jpg

Exif: Nikon D70, Tokina 12-24, 13sek, F8, ISO 200

 

Akkuratt samme teknikk, bare at her har jeg i tilegg lagt en blitz inne i bilen for å lyse opp interiøret. Blitzen gikk av trådløst som en slave.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var for mange bilder for en post, så det får bli en post nr. 2.

 

Så litt diverse bilder. Cluet med bilbilder blir gjerne å finne kreative vinkler og passende bakgrunner. Ingenting spesielt med disse bildene, men bare et eksempel på hvordan du kan gjøre det.

 

20080417012331_dsc_9551-red.jpg

Exif: Nikon D300, Tokina 12-24, 1/200, F4, ISO 200

 

20080417012254_dsc_9534-red.jpg

Exif: Nikon D300, Tokina 12-24, 1/100, F4, ISO 200

 

20080615195504_dsc_4703.jpg

Exif: Nikon D3, 14-24, 1/1000, F8, ISO 200

 

20080421194141_dsc_0187-red.jpg

Exif: Nikon D300, 70-200, 1/4000, F2,8, ISO 200

 

 

Så kan du stikke ut og prøve det samme selv;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe , har tatt endel av biler jeg også, men er som du sier, mye av trikset ligger nok i å finne de kreative vinklene :D

 

Skal poste noen senere :)

 

Tokina 12-24 e slik linse har jeg på vei fra Canada , en kompis jobber der, og tar med hjem :) Er den å anbefale?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Magnus: hvor får en tak i ett sånt kamerafeste?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dæven her var det mye å lære :)

 

der du sier du har gått rundt med blits, vil det si att du har kamera på stativ, tar 4-5 bilder og legger dem sammen til 1 bilde med en blits i hånda fra forskjellige kanter ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Masse fine og tøffe bilder her! Bra med tips også!:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Magnus: hvor får en tak i ett sånt kamerafeste?

 

Kjøpte det fra bhphoto.com. Stativet heter magic arm og med magic-arm'en trenger du også kameraplate og superclamp.

 

Med denne: http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller/home?O=product&A=ShowProduct&Q=&sku=553830&addedTroughType=replacementLink

Og denne: http://www.bhphotovideo.com/c/product/546371-REG/Bogen_Manfrotto_035_035_Super_Clamp_without.html

Har du et utrolig robust og allsidig stativ du kan feste på det meste. At det uten problemer takler D3 + 14-24 i 50km/t på taket sier vel det meste..

 

Grunnen til at jeg kjøpte det fra BH var at jeg bestilte en del annet i samme slengen, men du får tak i det over alt. Produsenten er manfrotto, så alle som har manfrotto stativer kan i teorien ta det inn.

 

dæven her var det mye å lære :)

 

der du sier du har gått rundt med blits, vil det si att du har kamera på stativ, tar 4-5 bilder og legger dem sammen til 1 bilde med en blits i hånda fra forskjellige kanter ?

 

 

Ikke helt. Har kameraet på stativ og bruker lang lukkertid (typisk 5-15sek) mens jeg går rundt bilen og fyrer av blitzen. Blitzen trenger ikke å ha kommunikasjon med kameraet, da du utløser den selv via "flash" knappen. Men du kan jo eksprementere litt ekstra med trådløse blitzer gjemt under bilen, inni bilen etc..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dæven her var det mye å lære :)

 

der du sier du har gått rundt med blits, vil det si att du har kamera på stativ, tar 4-5 bilder og legger dem sammen til 1 bilde med en blits i hånda fra forskjellige kanter ?

 

Sett kameraet på et stativ, bruk veldig liten blender, og 10 - 20 sek lukkertid, eventuelt Bulb, å gå rundt bilen med en løs blitz og flash flere ganger eller "mal" bilen med en lommelykt.

 

Edit: ble visst dobbelt svar her;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flere tips, og eksempel på kule vinkler og bakgrunner motass med takk :D

 

Lurer også litt på om det kan la seg gjøre og bare få bilen i fokus når den står i ro, og alt annet rundt uklart, (ute av fokus) Hva innstillinger trengst da? zoom linse og lav f verdi?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flere tips, og eksempel på kule vinkler og bakgrunner motass med takk :D

 

Lurer også litt på om det kan la seg gjøre og bare få bilen i fokus når den står i ro, og alt annet rundt uklart, (ute av fokus) Hva innstillinger trengst da? zoom linse og lav f verdi?

 

 

Zoomlinse (lang fokallengde) og stor blenderåpning gir liten dybdeskarphet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Innstillinger kommer veldig an på hvilken situasjon du er i og hva du ønsker å oppnå. Kan legge inn litt eksempler. Exif (Som er hvilke innstillinger jeg har brukt) ligger under bildet.

 

Om du ønsker den samme fartsfølelsen når du står i ro og tar bilder av billøp kan du til en viss grad få til det samme med å kun panorere kameraet. Dvs. at du følger bilen mens du tar bilde. Gjerne med litt lang lukkertid slik at bakgrunnen blir uklar.

 

20080421194012_dsc_0082-red.jpg

Exif: Nikon D300, 70-200, 1/160, F10, ISO 200

 

Noen som har flere eksempler på slike bilder? Sliter med å få klare bilder når jeg tar av banekjøring

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mustang.jpg

Canon Eos 400D, 18-55, 1/100, F14 , ISO 100, program modus: manuel

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

for å få kule effekter kan du evt kjøpe fisheye eller vidvinkel linse...det funker fett!..=o)men redigering av bildene har også MYE å si på resultatet...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Redigering kan gjøre mye med bildene, men også mye galt! Leker meg av og til litt med Photoshop CS3 å det er med meget varierende resultat. Noen som har en short guide for ps? som går litt dypere en "auto levels, auto coulor, auto...."

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Redigering kan gjøre mye med bildene, men også mye galt! Leker meg av og til litt med Photoshop CS3 å det er med meget varierende resultat. Noen som har en short guide for ps? som går litt dypere en "auto levels, auto coulor, auto...."

 

Her er en brukbar guide fra Bilforumet:

 

http://www.bilforumet.no/photoshop-forum/121436-yvinds-guide-grunnleggende-bildejust-ring.html

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har flere eksempler på slike bilder? Sliter med å få klare bilder når jeg tar av banekjøring

 

Når det kommer til panoreringsbilder, har hvertfall jeg funnet ut at det hjelper kraftig på og bestemme deg for en bil. og følge den i søkeren på kameraet over lengre tid, og ta masse bilder. Når du følger den over lengre tid, får du også en bedre følelse av hvordan bilen beveger seg og så videre.

 

Håper det hjelper:) Jeg har ingen banebilder, men har noen som er tatt på veien her i området. Skal se om jeg finner noen i morgen.

 

Ikke vær redd for og ta mange bilder. Er jo gratis "film" i digital kameraer:) Hvis du ser at et er uklart, sletter du det bare!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det kommer til panoreringsbilder, har hvertfall jeg funnet ut at det hjelper kraftig på og bestemme deg for en bil. og følge den i søkeren på kameraet over lengre tid, og ta masse bilder. Når du følger den over lengre tid, får du også en bedre følelse av hvordan bilen beveger seg og så videre.

 

Håper det hjelper:) Jeg har ingen banebilder, men har noen som er tatt på veien her i området. Skal se om jeg finner noen i morgen.

 

Ikke vær redd for og ta mange bilder. Er jo gratis "film" i digital kameraer:) Hvis du ser at et er uklart, sletter du det bare!

 

Jepp, er sånn jeg bruker å gjøre det også. Bare følge bilen og ta masse bilder.

Men lukketid som anbefales for å få klare bilder, men samtidig litt "fart" på hjula og bakgrunnen da?

Evnt andre innstillinger som er anbefalt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her var det mye å lære! Får vel printe ut litt tips å ta med meg ut å teste :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er info om dette bildet.

Shutter speed: 1/20

Iso: 100

Aperture Value: f/3.5

 

Picture00000055090.jpg

 

Selv har jeg erfart at 1/25 sekund eller 1/20 burde holde fint:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har flere tips?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.