Utropstegn (!) blinker i dashbordet.

Anbefalte innlegg

Hei og hå,

 

Må først og fremst si at jeg er speller ny her på forumet, og er ikke akkurat gammel traver når det kommer til å eie Audi heller :o Kjøpte Audi S3 -99mod for 2 måneder tilbake, og er strålende fornøyd :)

 

Jeg har søkt litt på forumet for å finne ut av problemet mitt. Men finner ikke helt svar på det jeg er ute etter. Som de fleste sikkert har skjønt allerede, så gjelder dèt det fæle utropstegnet som står å blinker midt i dashbordet mitt. Det kom plutselig når jeg kjørte hjem fra verkstedet i går. Jeg sjekket bremseveske før jeg dro på jobb i dag, og når jeg kom frem. Den var uforandret. La heller ikke merke til noen lekasjer. Både bremseklosser- og skiver ble skiftet rett før jeg fikk den, så kan ikke skjønne at det er der feilen kan sitte. Jeg vil også legge til at jeg ikke er "utdannet bilmekaniker", for å si det sånn. Men er det noe jeg kan gjøre for å finne ut av feilen? Eller må jeg på med VAG-COM?

 

Når jeg først er igang, så har jeg et annet spørsmål også.

Kan det være farlig å ikke kjøre i 30min etter å ha helt på QMI motorbehandling? Når den lampa begynte å blinke i går, så kjørte jeg direkte hjem, og er veldig usikker på om jeg fikk lufta bilen i 30min.

 

Dette ble mye gitt, men håper noen kan hjelpe.

 

Mvh

Andrè Karlsen

Audi S3 -99

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei og hå,

 

Må først og fremst si at jeg er speller ny her på forumet, og er ikke akkurat gammel traver når det kommer til å eie Audi heller :o Kjøpte Audi S3 -99mod for 2 måneder tilbake, og er strålende fornøyd :)

 

Jeg har søkt litt på forumet for å finne ut av problemet mitt. Men finner ikke helt svar på det jeg er ute etter. Som de fleste sikkert har skjønt allerede, så gjelder dèt det fæle utropstegnet som står å blinker midt i dashbordet mitt. Det kom plutselig når jeg kjørte hjem fra verkstedet i går. Jeg sjekket bremseveske før jeg dro på jobb i dag, og når jeg kom frem. Den var uforandret. La heller ikke merke til noen lekasjer. Både bremseklosser- og skiver ble skiftet rett før jeg fikk den, så kan ikke skjønne at det er der feilen kan sitte. Jeg vil også legge til at jeg ikke er "utdannet bilmekaniker", for å si det sånn. Men er det noe jeg kan gjøre for å finne ut av feilen? Eller må jeg på med VAG-COM?

 

Når jeg først er igang, så har jeg et annet spørsmål også.

Kan det være farlig å ikke kjøre i 30min etter å ha helt på QMI motorbehandling? Når den lampa begynte å blinke i går, så kjørte jeg direkte hjem, og er veldig usikker på om jeg fikk lufta bilen i 30min.

 

Dette ble mye gitt, men håper noen kan hjelpe.

 

Mvh

Andrè Karlsen

Audi S3 -99

 

 

Trenger ikke være mekaniker for og skjønne at du har noe med bremsesystemet;)

Har samme problem, vell og merke i en a6..

+ at i min står abs lyset på konstant.

hos meg er det bare at jeg gidder og skru av venstre forhjul og få festa "skøyten" til abs sensoren skikkeli..vet det var en ekstremt dårlig forklaring;)

Hvis du venter litt så logger sikkert noen av gutta som har skikkelig peiling på iløpet av dagen..:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så det er ikke nødvendigvis en feil, i den forstand at noe er ødelagt?

For vi jekka opp bilen opp og ned bare på venstresiden, og satt bukk på venstre bærearm.

Kan det være at jeg har røska med meg noe som gjør at den registrerer at noe er feil?

 

Uansett takk for svar :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved hjelp av Vag-Com kan du finne problemet uten å skru av alle hjula.;)

QMI motorbehandling? Er ikke det sånt som brukes rett før oljeskift da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved hjelp av Vag-Com kan du finne problemet uten å skru av alle hjula.;)

QMI motorbehandling? Er ikke det sånt som brukes rett før oljeskift da?

 

Det er QMI innvendig motorrens det:) Det bruker man rett før man skal tappe gammel olje..

 

Nå er jeg kansje så heldig at en fra forumet kan møte meg etterpå så vi får kobla S3'n på vag-com.

Men, når jeg ikke merker noe forskjell på bremsene, jeg har sjekket bremseveske i hele dag uten at den er forandret, pedalen blir hard når jeg pumper den men motoren er av osv. Er det fortsatt farlig å kjøre med?

Akkurat på dette området har jeg ikke så mye peiling, men føler veldig på meg at det er en sensor, måler e.l.l som har tatt kvelden. Mulig jeg er på jordet, så håper noen kommer med innspill :)

 

edit: Det heter kansje QMI innvendig motorvask.

 

Thanks..

 

Mvh

AK

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har samme blinkingen innimellom.. men akkurat passe med bremsevæske.

Nå som jeg har fått meg laptop får jeg vel handle Vagcom også, bare i tilfelle. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hovedspørsmålet mitt atm er vel om det er farlig å kjøre med? noen som vet? For å få koblet den til en vag-com skal jeg nok klare i løpet av morgendagen. Men har lite lyst til å ta kollektivt til jobben i morgen. :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan evt sjekke bilen din i kveld.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har du virkelig mulighet til det??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rundt 11 i kveld. Gi meg et sted du:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har liggnande problem med bilen min. ein Coupe 2.3 20v Q, men den blinker, heile tida om e har kjørt litt hardt, ellers så blinka den bare når eg har bremsa, men når turtallet går opp så slutter den. Eg veit eg har ein defekt ABS-føler, og ein som er feil stilt. Er det ABS-følerane som har utslaget?

Mvh Ole Richard.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har liggnande problem med bilen min. ein Coupe 2.3 20v Q, men den blinker, heile tida om e har kjørt litt hardt, ellers så blinka den bare når eg har bremsa, men når turtallet går opp så slutter den. Eg veit eg har ein defekt ABS-føler, og ein som er feil stilt. Er det ABS-følerane som har utslaget?

Mvh Ole Richard.

 

Kanskje, men på de eldre audiene er det ofte trykkakkumulatoren ("Bomba") som ikke holder trykk.

Det kan du teste ved å pumpe bremsepedalen rett etter du har stoppa motoren.

Greier du ikke fler enn 10 tråkk før den blir steinhard er antageligvis "bomba" klar for utskifting.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da fann eg ut kva det var får noke. klødd meg litt haude får å finne ut kva del den "bomba" var..

Du veit vell ikkje kva ei slik "bomba" kosta?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det gjelder sikkert bare 5ara.. det er vell bare dei som får bremsekraft i fra vakuum/servo..

lånte tråden bare litt:D

Og takk får svar..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

utropstegn med rød bakgrunn har ikke noe med bremseklossene og gjøre tror jeg... bremsebelegg lyset er gult med et annet bilde inni..

Tipper på lekasje på servosiden! mulig bomba ja, men på S3?

sjekket servo-olja?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan du teste ved å pumpe bremsepedalen rett etter du har stoppa motoren.

Greier du ikke fler enn 10 tråkk før den blir steinhard er antageligvis "bomba" klar for utskifting.

 

Skal den greie såpass mye? Damn.. må testes imorra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for hjelpen i stad Terje :)

 

Da fant vi ut hvor problemet satt. Det var rett og slett lokket til bremseveska. Det sitter vel en måler/sensor der som er litt gåen, noe som fører til at den registrerer at det er noe feil med bremseveskenivået.

 

Veldig godt eksempel på at det lønner seg å være medlem i klubben. Jeg satt på jobben å vurderte om jeg skulle melde meg inn eller ei. Det endte med å melde meg inn og la ut en post på forumet, for jeg tenkte; "de 400,- tjener jeg fort inn igjen." Og det tok ikke lengre enn 5 timer det, så var de kronene tjent inn :D Takk til Terje + kompis for at de gadd å stille opp så sent for å se på bilen min :D Dette ville vel kostet over en lusing på Møller tenker jeg :P

 

Mvh

AK

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, bare morro å hjelpe til litt. Strøken bil du har:)

 

Delenr på lokket er: 1J1 611 349

Kontakta fant jeg ikke noe på med en gang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Defekt ABS føler, eller defekt ABS styresentral, evt bomba? 3 pip og (!) den du får?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Defekt ABS føler, eller defekt ABS styresentral, evt bomba? 3 pip og (!) den du får?

 

På bilen til Andrè var det dårlig kontakt/gåen føler på toppen av bremsevæskebeholderen.:)

 

Edit: Men 3 pip og ((!)) ja

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da var delen bestilt. Kosta meg snaue 100 kr :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.