Anbefalte innlegg

Jeg har hørt noen rykter angående nye kriterier som ligger til grunn for bedømmingen på treff og vil høre om dette stemmer eller ikke. Har blitt fortalt at man får minuspoeng for følgende:

- strekk på dekk, altså breie felger med smale dekk

- Hvis du har orginalt interiør. En RS4 med orginalt interiør får minuspoeng??

Videre ble jeg også fortalt at man får minuspoeng ved ikke å ha bakluke eller panser oppe. Men det synes jeg er greit. Bare reagerte mest på de to punktene over. Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte dette??

Bare for å nevne det har jeg ikke noe bil til utstilling selv, så det har ingenting med det å gjøre

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Minuspoeng for strekk på dekk må være det dummeste jeg har hørt..Da følger ikke folk helt med på bilmoten spør du meg...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hørt noen rykter angående nye kriterier som ligger til grunn for bedømmingen på treff og vil høre om dette stemmer eller ikke. Har blitt fortalt at man får minuspoeng for følgende:

- strekk på dekk, altså breie felger med smale dekk

- Hvis du har orginalt interiør. En RS4 med orginalt interiør får minuspoeng??

Videre ble jeg også fortalt at man får minuspoeng ved ikke å ha bakluke eller panser oppe. Men det synes jeg er greit. Bare reagerte mest på de to punktene over. Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte dette??

Bare for å nevne det har jeg ikke noe bil til utstilling selv, så det har ingenting med det å gjøre

De som har satt ut ryktene på de to første punktene har nok ikke blitt helt edru enda, det er bare tull. Når det gjelder panser/bakluke er det en fordel å ha dette oppe slik at det er mulig å få bedømt det som er under.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang. dekkstrekk er dette bare tull. Det er snakk om "kledelig hjul", hvilket kan bety dekkstrekk eller ikke, avhengig av bilen for øvrig.

Org. interiør kan være trekkpunkt, ja, men det hører med i helhetsinntrykket av bilen.

Ja, det blir trukket poeng for ikke å vise frem motorrom. Bakluke gjelder stort sett hvis du har noe stereo å vise frem.

Generelt blir det trukket en god del bare ved at eier ikke er til stede for å åpne panser og dører.

Ikke fremvist = trekk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Generelt blir det trukket en god del bare ved at eier ikke er til stede for å åpne panser og dører.

Ikke fremvist = trekk.

Så det at en ikke står ved siden av bilen sin hele tiden på ett treff/under bedømminga er negativt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så det at en ikke står ved siden av bilen sin hele tiden på ett treff/under bedømminga er negativt?

På BUGRUN sa dommerne at de satte pris på om eieren kom å viste dem bilen til dem, da fikk de et enda bedre inntrykk av den. Så det er plusspoeng.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Systemet ved bedømming er jo sånn i vår klubb at alle bilene starter på 100 poeng, så trekkes det ut fra det etter gitte kriterier.

Selvsagt vil det da bli trukket mindre poeng hvis eieren er der og presenterer bilen sin på en bra måte i forhold til en bil som står lukket og låst når dommerne kommer. Dette blir jo det samme som at dommerne på BR gir plusspoeng for det samme.

Så her vil jeg gi både Brage og Håkon rett. ;o))

Bedømmingen forgår jo over et par timer, og vil man presentere bilen sin, så klarer man vel å være i nærheten den tiden?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man klarer sikkert det ja ;)

Men, jeg ble litt overrasket, for jeg visste ikke at det var tilfelle. (noe jeg helt sikkert må ta på min egen kappe fordi jeg aldri har tatt meg bryet med å undersøke kriteriene for bedømming :) )

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørsmålet er om disse reglene for bedømming ligger ute på forumet?

Hvis ikke (har ikke undersøkt), så kunne vel det være en idè?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, det visste ikke jeg heller, skjønner jo det er en fordel å vise motorrom når det er fint ja, men har ikke tenkt på det som avgjørende faktor, får huske på det senere da.. Kanskje en idè å nevne dette over speaker på treff, så alle vet det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gode innlegg her.

Jeg skal få laget en revidert utgave av dette, og få lagt det ut så kriteriene er tilgjengelige.

Grunnen til at jeg må lage en revidert utgave er at vi må forandre på noen detaljfeil som har vist seg under utførelse av bedømming.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gode innlegg her.

Jeg skal få laget en revidert utgave av dette, og få lagt det ut så kriteriene er tilgjengelige.

Grunnen til at jeg må lage en revidert utgave er at vi må forandre på noen detaljfeil som har vist seg under utførelse av bedømming.

Jeg synes det er fint at det legges inn litt kriterier for bedømming, slik som de blir bedømt blant amcar og på andre større treff. Da er det jo litt viktig at eierne som stiller ut biler viser bilen sin for det er jo ofte mange detaljer som kanskje kan være vanskelig å se ved første øyekast.

Bra jobba... :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg også fått noen fine avklarende svar angående mitt inlegg. Er vel kanskje da en lur ide at man da sier i fra på speaker at nå starter bedømmingen slik at man da har mulighet for å være litt oppmerksom på at nå kan kanskje dommerne snart komme. For de som stiller ut er det nok veldig fint sånn som du sier Roger at det blir lagt ut en liste over hvilke kriterier som ligger til grunn slik at man har noe å gå ut i fra. Strekte dekk er tøft og orginalt interiør eller ikek kommer vel litt an på hvilken stil man velger. Et strøkent interiør er jo litt tøffere på for eksempel en Golf 1 i forhold til en ny Audi A6:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De som har satt ut ryktene på de to første punktene har nok ikke blitt helt edru enda, det er bare tull.

Hvem sier at det var noe drikking? : rolleyes

Leste da de kravene når jeg var dommer på et treff i august. Sto da strekk og et skulle trekkes om det var feil?

Samme med orginalt interiør, trakk vel ned det.For kunne jo ikke gi mer poeng om det var skiftet interiør så da vil vel det si at man skal trekke for ting som ikke er skifta. : rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvem sier at det var noe drikking? : rolleyes

Leste da de kravene når jeg var dommer på et treff i august. Sto da strekk og et skulle trekkes om det var feil?

Samme med orginalt interiør, trakk vel ned det.For kunne jo ikke gi mer poeng om det var skiftet interiør så da vil vel det si at man skal trekke for ting som ikke er skifta. : rolleyes

Du var da vel ikke dommer i august nå du? Jeg kan ikke huske å ha sett deg på dommer møtet, og du står ikke på lista over dommere...

Jeg har vært med på dommermøtene på Våler og Rudskogen i år, og du har ikke vært det....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du var da vel ikke dommer i august nå du? Jeg kan ikke huske å ha sett deg på dommer møtet, og du står ikke på lista over dommere...

Jeg har vært med på dommermøtene på Våler og Rudskogen i år, og du har ikke vært det....

Vært andre treff som har brukt de kriteriene....

Men bra du sjekket så du visste at jeg ikke var på Hovedtreffene... : rock :

Men uansett om jeg ikke var dommer på de 2 treffene så har vel ikke det så mye med kriteriene for bedømming å gjøre... For de er skrevet ned uansett...: rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er greit Svein-Erik. Men når du kommer ut på forumet her og sier klubben bedømmer sånn og sånn og ikke har vært på noen av hovedtreffene klubben har arangsjert blir det litt feil. Hvis du har vært på ett lokallags treff der det har blitt bedømmet på den måten får det bli på DET lokal lagets kappe. Men jeg har vært dommer på begge hoved treffa som blir aransjert i regi av klubben og hoved styret og ingen av de 2 første punktene du nevner her har stått i dommer veiledningen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er greit Svein-Erik. Men når du kommer ut på forumet her og sier klubben bedømmer sånn og sånn og ikke har vært på noen av hovedtreffene klubben har arangsjert blir det litt feil. Hvis du har vært på ett lokallags treff der det har blitt bedømmet på den måten får det bli på DET lokal lagets kappe. Men jeg har vært dommer på begge hoved treffa som blir aransjert i regi av klubben og hoved styret og ingen av de 2 første punktene du nevner her har stått i dommer veiledningen.

Tja, leste dommerveiledningen som visstnok ble laget til Våler treffet og der sto det sånn, såvidt jeg skjønte... Men kan jo ta feil. ;)

Og har jeg tatt feil beklager jeg virkelig, for liksom litt dumt å trekke folk om de har strekk på dekka, et som gjør felga er annerledes enn orginalt og å trekke folk som har kult interiør vet jeg. : klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som står i dommer veiledningen som jeg NÅ husker (uten å huske den ord rett siden jeg er full og ikke har den forran meg) er som følger:

Felger: Bedøm felger utfra hvordan det ser ut iforhold til helhets inntrykket til bilen og ikke utfra hvem som har størst felger i tommer!

Interiør står det ingen ting om i det hele tatt.

Nå kan ikke jeg svare for alle andre da men utfra egen bedømming så dømmer jeg tillsvarende.

1: Hvordan ser lakk ut.

2: Hvordan er bilen vasket.

3: Hvordan er tillpassing på div styling. (hvis bilen har det eller hvordan er tillpasning på org deler)

4: Er felger kule. Og passer de til denne bilen. (størrelse-strekk/balong-ET-helhets inntrykk)

5: Interiør (rent-pent-tillpasset-gjennomført) NB: Har ingen ting å si om det er org sålenge det står til bilens helhets inntrykk og er rent, pent og passer inn.

6: Motor rom. Ryddig (veldig viktig for meg) rent og ser org ut selv om det er 1000+++ hk.

7: Stereo. (her er ikke jeg godkjent som lyd dommer så det jeg ser etter er tillpasning og ikke minst sikkerhet. Flyter instalasjonen inn i bilens helhet eller stikker det seg ut. Hvis det ser ut som det er kastet inn av en bling mann så trekker jeg her)

8: Nytenkning. Dette er noe av det jeg legger mest vekt på. De bilene som har fått premie på alle treff de siste 3 åra på rad uten å ha gjort noe nytt og som ser akkurat like ut bryr jeg meg pent lite om. Trenger ikke være stor forandringer men noe kan alltids bli gjort bedre og dette er en av grundene til at det er litt viktig at folk står ved bilene sine. Jeg er langt ifra noen ekspert så innimellom har jeg behov for å bli fortalt hva som egentlig er gjort med bilene.

9: Utstyr, dingsebomser og andre dubeditter.

10: Helhets inntrykket. (Hvordan ser hele bilen ut i sin helhet. Passer alle deler av bilen med resten av alle delene av bilen. Har du en veteran så skal den være gjennomført fra topp til tå. Har du en styla bil skal den være gjennomført fra topp til tå.)

Nå skal jeg ikke ha en kjeft av dere til å klage på hvordan jeg bedømmer en bil. Hvis noen av dere er uenige med meg er det bare å si ifra til Roger å stille som dommer selv under neste treff og bedømme på den måten dere selv vil. Men dette er den måten jeg bedømmer bilene på og dere som ikke selv stiller som dommere har ingen rett til å betvile min måte å dømme på

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gode innlegg her.

Bumper denne med et spørsmål.

Stemmer beskrivelsen over her?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En slik kriterie-liste har ikke jeg vært klar over, og vi har ikke brukt denne på våre treff i Halden. Dog har vi hatt egne kriterier, med poeng for en del gitte punkter. Jeg TROR ikke vi har hatt det på de tidligere treffene våre, men ifjor skrev vi om dette med personlig fremvisning av bilen som et pluss, på baksiden av alle ustillerlappene slik at dette burde være informasjon samtlige utstillere burde kunne få med seg.

Som Håkon er inne på tidlig i tråden ser iallefall jeg det som et stort pluss at eieren viser meg bilen når jeg skal bedømme den. Det gir meg mer informasjon om bilen, samtidig som eieren for en god mulighet til å fortelle litt om bakgrunnen til bilen, hvorfor man har valgt ditt og datt ( smaken er jo som baken, men om man har en tanke bak det man har gjort av mods, kan det ofte veie opp for at det ikke faller i min egen smak ).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En slik kriterie-liste har ikke jeg vært klar over, og vi har ikke brukt denne på våre treff i Halden. Dog har vi hatt egne kriterier, med poeng for en del gitte punkter. Jeg TROR ikke vi har hatt det på de tidligere treffene våre, men ifjor skrev vi om dette med personlig fremvisning av bilen som et pluss, på baksiden av alle ustillerlappene slik at dette burde være informasjon samtlige utstillere burde kunne få med seg.

Som Håkon er inne på tidlig i tråden ser iallefall jeg det som et stort pluss at eieren viser meg bilen når jeg skal bedømme den. Det gir meg mer informasjon om bilen, samtidig som eieren for en god mulighet til å fortelle litt om bakgrunnen til bilen, hvorfor man har valgt ditt og datt ( smaken er jo som baken, men om man har en tanke bak det man har gjort av mods, kan det ofte veie opp for at det ikke faller i min egen smak ).

Det er en slik liste ja, denne ble laget i 2008, og ble prøvd ut på hovedtreffene da. Planen er jo at disse kriteriene skal finskrives/justeres, og bli sendt ut til alle som skal avholde treff, slik at bilene blir mest mulig likt bedømt på alle treff i klubben. Dette vil gjøre dommerjobben lettere med tiden. Det er i hvertfall ideen bak.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syntes ideen er bra jeg:) Greit med mere likhet av bedømming på treff.

Bare savnet litt info om det.

Syntes reglene burde være med påmeldingen på treff slik at alle stiller likt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres bra ut. En standard vil nok gjøre jobben enklere for dommerne, samt bedre for utstillerne som stiller på mer eller mindre lik linje over hele landet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres bra ut. En standard vil nok gjøre jobben enklere for dommerne, samt bedre for utstillerne som stiller på mer eller mindre lik linje over hele landet.

Jeg får kverulere litt igjen jeg da... :)

Jeg tror at jo flere retningslinjer/standardpunkter som evt. brukes til bedømming, jo vanskeligere jobb blir det for dommerne. Har vært dommer endel ganger. Jeg tror dette blir slik fordi man plutselig må ta stilling til masse punkter somikke nødvendigvis er reelle for enhver bil. Hvis man f.eks skal gi 0-10 poeng for motor og en bil har panseret igjen, så får denne bilen 0 poeng, mens en annen som har tatt motorvask får f.eks 4 poeng. Og en som har gjort masse dingeldangel oppi motorrommet, skal han få 0 eller 10 poeng? Poenget mitt er at man burde ha mindre "regler" og bruke mer helhetsinntrykk, da slipper man også å vekte de ulike kriterier. Med for mange uvektede delsummer, vil man få "vinnerbiler" som kanskje ikke har det beste helhetsinntrykket. Generelt synes jeg også bedømmingen tas for seriøst, "pokalsamlere" har egentlig, som min erfaring" aldri vært noe særlig ressurs for klubben uansett, fordi de kun shiner egen bil og så drar hjem og klager på dommerne etterpå :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.