Nivå/påfyllings plugg på A6 CRE automatkasse?

Anbefalte innlegg

Ska bytte olje på automatkassen på min 95 mod a6 tdi. Har ei slik haynes reprasjonsbok og i den står det at på automat er påfyllingspluggen ved siden av venstre drivaksling, men kan ikkje sjå noke plugg der på min. Var under bilen å såg etter påfyllings hull/ nivåhull og fant ein plugg på sjølve bunnpanna til gearkassen. Er det rett plugg eg har funnet?? Syns den var veldig langt nede på bunnpanna med tanke på kor masse olje som skal vere i den..: klø :

 

Mvh Helge

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ringte til møller i dag og spurte de. Fekk beskjed om at eg MÅTTE ha spesialverktøy for å fylle/skjekke nivå. Syns da virka veldig rart.

Noken som har peiling på dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en stor påfyllingsplugg som sitter i siden av bunnpannen og en liten tappeplugg helt i bunnen. På en '96 A6 quattro sitter fyllepluggen på høyre side av bunnpannen. Man trenger ikke spesialverktøy for å skifte olje på en slik kasse, men husk å kjøpe nytt filter og de nødvendige pakningene så det blir tett. Oljen er vanlig Dexron-II eller Dexron-III. Prosessen for å fylle til riktig nivå er litt omstendelig, men er beskrevet her i en tråd om oljeskift på tiptronic. Er samme prinsipp som gjelder her. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en stor påfyllingsplugg som sitter i siden av bunnpannen og en liten tappeplugg helt i bunnen. På en '96 A6 quattro sitter fyllepluggen på høyre side av bunnpannen. Man trenger ikke spesialverktøy for å skifte olje på en slik kasse, men husk å kjøpe nytt filter og de nødvendige pakningene så det blir tett. Oljen er vanlig Dexron-II eller Dexron-III. Prosessen for å fylle til riktig nivå er litt omstendelig, men er beskrevet her i en tråd om oljeskift på tiptronic. Er samme prinsipp som gjelder her. :)

 

Er du heilt sikker på at det er den pluggen? Nedre del av pluggen en jo ikkje meir enn ca 5 cm over bunnen på bunnpanna. Vil jo vera lite olja som ligger i bunnpanna når motoren går?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en stor plugg, og den sitter i bunnpannen. Det er ikke spesielt mye olje som ligger i bunnpannen, og det kan nok virke rart, men husk at 70% av oljen ligger i selve girkassen og converteren, og du får den ikke ut ved oljeskift. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en stor plugg, og den sitter i bunnpannen. Det er ikke spesielt mye olje som ligger i bunnpannen, og det kan nok virke rart, men husk at 70% av oljen ligger i selve girkassen og converteren, og du får den ikke ut ved oljeskift. :)

 

Okai! Då stoler eg på deg;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

No drive eg på å byta olja. Fekk ut ca 2,5 liter av kassa. Syns det var litt lite. Når er skulle fylle på igjen so fyllte eg på nesten 4 liter, då var eg tom for olje, men det kom fortsatt ikkje olje ut peilehullet. Og då hadde eg ikkje ein gong sjalta gjennom gira, blien stod berre på tomgang. Noken som veit kor mange liter kassa mi tar? Kan det ha vert to liter for lite på kassa?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg lurer på om jeg fikk 3,5 liter på kassa, om jeg husker riktig.

Ved nøyaktig justering av mengde så husk at den skal stå og gå på tomgang og olje skal være 35 grader. Fyller du opp til det renner over og så starter så TROR jeg det renner ut en del.

Jeg tror ikke sjaltingen gjennom alle trinnene utgjorde noen merkbar nivåforskjell hos meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fekk i overkant av 4 liter på kassa, men noko rant jo ut når olja vart varm. Men fekk berre av 2,5 -3 liter, så håper ikkje kasa har tatt skade av å gått med for lite olje. Merka at kassen vart litt "mjukare" ved giring så filter og oljebytte er sterkt å anbefale for alle med automat!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stort sett er det mer skadelig på automatkasse med for mye enn for lite olje, så om det ikke er noen rare lyder og alt funker som det skal er det neppe noen fare.. :)

 

Jeg tror også jeg fikk på ca. 4 liter da jeg skiftet på en A6 C4 2.8 quattro som stort sett har samme kasse, bare for quattro..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er litt skranglelyder i kassa når motoren går på tomgang med giret i P eller N. Når eg skifter til eit gir så vert lyden svakare men høyrer den fortsatt. Har vert sånn så lenge eg har hatt bilen.. Håpar det ikkje er dei siste lydane som kjem før kassa tar kveld:o

 

 

Har ein ting til som eg lurer på og eg! Girvelger indikatoren i dashbordet driver å kødder seg av og til. Nokon av girene forsvinner og lyset blir svakere på enkelte gir. Er dette sjølve skjermen eller kan det være den "billige" bryteren på kassa som er dårlig?

DSC00851.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.