Anbefalte innlegg

Prøver for tiden å få godkjent bilen til dama med hjul, senk osv. Bilen er i utgangspunkt greit lav, å KW gewinde gjøre ikke saken noe bedre...

 

Men på biltilsvinet vil dem ikke godkjenne bilen, da dem ikke får "helvetes klossen" sin under bilen. Men i følge TüV papirene er senkesettet innstilt inne for kravene.

 

Spørsmålet er da, kan de nekte å godkjenne den? At de kan merker jeg, men har de lov å nekte?: bråk :: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøver for tiden å få godkjent bilen til dama med hjul, senk osv. Bilen er i utgangspunkt greit lav, å KW gewinde gjøre ikke saken noe bedre...

 

Men på biltilsvinet vil dem ikke godkjenne bilen, da dem ikke får "helvetes klossen" sin under bilen. Men i følge TüV papirene er senkesettet innstilt inne for kravene.

 

Spørsmålet er da, kan de nekte å godkjenne den? At de kan merker jeg, men har de lov å nekte?: bråk :: bh :

 

Ja.

 

Norske lover og regler står litt sterkere enn ett uavhengig tysk godkjennings instans.

 

Spør biltilsynet hva som må til for å godkjenne, og dere finner en løsning. Krangling med BT og vegdirektoratet går sjeldent bra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

blir det skrevet noe i vognkort om hvor mye man har senket? om ikke så må det vel gå ann å justere opp så bilen går over den 11 x 80 cm(ble det riktig?) klossen.

å så justere ned igjen ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

blir det skrevet noe i vognkort om hvor mye man har senket? om ikke så må det vel gå ann å justere opp så bilen går over den 11 x 80 cm(ble det riktig?) klossen.

å så justere ned igjen ;)

 

Blir nok det som skjer. Var en hyggelig samt et rasshøl der, han hyggelig sa det bare var å juster bilen litt opp å vis den. Synd man ikke kan få ting man har papirer på godkjent!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller dra på biltilsynet i Ålesund der dem ikke har råd og kjøpe denne 11x80cm klossen før de får 2009 budsjettet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det blir notert anntall cm til hjulbue samt laveste punkt under ved senkesett-godkjenning.

 

Anbefaler deg å høre litt rundt på andre stasjoner, jeg møtte på en meget hyggelig kar som godkjente senken selv om bilen var for lav, på grunnlag av at det var bra kvalitet på settet.

 

evt skru opp og ned annenhvert år :/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det blir notert anntall cm til hjulbue samt laveste punkt under ved senkesett-godkjenning.

 

Anbefaler deg å høre litt rundt på andre stasjoner, jeg møtte på en meget hyggelig kar som godkjente senken selv om bilen var for lav, på grunnlag av at det var bra kvalitet på settet.

 

evt skru opp og ned annenhvert år :/

 

Og hvor var det??:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

korfor stresse med å godkjenne ting..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

korfor stresse med å godkjenne ting..

 

Det e vel ett av de teiteste svarene jeg har hørt her inne på lenge. Man godkjenner bilen fordi at da er den i rett teknisk stand. Skulle det skje ett eller annet med ett senkesett som ikke er godkjent så kan man i værste fall få en skikkelig smekk på pungen! Med en gang man endrer noe i understellet så endrer du bilen såpass mye at den ikke er typegodkjent lengre, og ikke en lovlig bil. Så derfor er det vel mesteparten av oss vil ha bilen godkjent. Pluss at det er mye enklere med eu osv...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det blir notert anntall cm til hjulbue samt laveste punkt under ved senkesett-godkjenning.

 

Anbefaler deg å høre litt rundt på andre stasjoner, jeg møtte på en meget hyggelig kar som godkjente senken selv om bilen var for lav, på grunnlag av at det var bra kvalitet på settet.

 

evt skru opp og ned annenhvert år :/

 

Ja for TüV papiren sier 31 cm fra senter på felgen og til hjulbua. Det er det akkurat på milimeteren, men da går ikke helvetes klossen dems under: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå må biltilsynet på forskjellige steder se til å samarbeide mer.

Jeg også hørte om denne regelen om klossen rett før jeg skulle godkjenne min, så jeg ringte og hørte med dem. har nå snakket med 3 personer hos biltilsyn ang dette. Og samtlige sier det samme. Denne regelen eller skrivet som kom ut, viser til en anbefaling av lovlig senking i forhold til fartsputer og dimensjonering av dem. og INGEN fartsputer er laget som en kloss på 80x11 cm... At noen stasjoner da bruker en kloss for å sjekke om bilen din er for lav, blir helt feil.

Dette må dere da ta opp med deres aktuelle stasjon. om dere ikke klarer å få trykka det inn i hodet dems at regelen ikke fungerer slik de har tydeligvis har tolket dem, så får du bare stikke et annet sted. ring og spør på forhånd, så er du sikker.

(er de fortsattt like kranglete, får du se etter en bil på trafikkstasjonen, ha med deg en kloss på 11x80 cm og plassere den under en original bil på plassen som ser lav ut. så får de se selv at ikke alle originale biler går over heller)

På kongsvinger trafikkstasjon var det i hvertfall ingen problemer med dette.. de var veldig nøye, men også veldig greie å ha med å gjøre.

Ang Tüv, så er dette ment som en anbefaling om at det du har gjort skal være trygt, men det behøver nødvendigvis ikke være rett. Det er opp til biltilsynet å vurdere om de aksepterer det i forhold til norske lover og regler.

Selv om du har tüv-papirer, er det ikke sikkert de godkjenner dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enkleste løsninga er å la være å godkjenne, men det er å anbefale at man gjør et forsøk.

 

Når det er sagt så er mye av de reglene bt opererer med gankse usaklige... Når nye biler blir laver og lavere orginalt så blir det litt feil av de å kreve at en bil skal komme over en kloss på 11x80cm... men det er vel for at de skal kunne forsvare å lage de morder-humplene som de lager... spesielt her i trondheim hvor de lager noen høye, og jævlig bratte klatter midt i kjørebanen som suver m.f. bare kan peise over uten å kjenne noe som helst, men en litt lav bil må bremse ned og kjøre over med et hjula på den ene sida... hva er poenget?

 

Beklager for OT, men bt er i mange tilfeller totalt uprofesjonelle og tar avgjørelser pga. hva magen dems sier fremfor seriøse instanser som TUV som faktisk med på å bestemme om biler i det heletatt får lov til å få skilt på mye større basis en bt.

 

Men når alt dette er sagt... får du ikke godkjent et TUV godkjent senkesett innenfor de godkjente grensene hos bt så vet jeg hvert fall hva jeg hadde gjort... Skal man se ting fra et teoretisk og praktisk synspunkt når det gjelder om du burde få lov til å bruke dette senkesettet eller ikke så blir det vel fort bt sin mening som kun burde være veiledende...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og hvor var det??:)

 

Her i byen, spør etter Arvid :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja for TüV papiren sier 31 cm fra senter på felgen og til hjulbua. Det er det akkurat på milimeteren, men da går ikke helvetes klossen dems under: klø :

 

Har du lest igjenom alt i papirene til senkesettet ditt? Både i det gamle Terra settet og KW settet jeg har nå står det nemlig at uansett hvor mye senking det er, må det være minst 11 cm bakkeklaring

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det pleier å være TÜV - BT = 1-0. Men de har vel satt seg på bakbeina ang senk.

TÜv er det høyeste tekniske godkjenningsorganet i EU. Og via eøs avtalen overstyrer tüv reglene til BT. Det eneste som BT gjør for å få dette til å bli vanskelig, er at du må få endringene du gjør dokumentert på dit chssis nr. fra tüv. Da har de ingen ting de skulle ha sagt. De godkjenner ikke generelle godkjenningsdokumenter fra tüv. Dette gjelder i det minste på ombygging av biler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Frode: For skjekke opp dette nærmere:)

 

Men det står jo serienummer på demperen og serienummer i TüV papirene. Samt i TüV papiren til KW står det jo spesifikk hvilken bil, modell, årsmodell og motortype dette er til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor tror alle at det er Biltilsynet som er den store stygge ulven : klø :

 

Den hndhever kun ett regelverk som de har fått til rådighet. De må jo en gang gjøre jobben sin på lik linje med alle her......

 

Problemet er de som sitter og tolker skriv ol. samt lager reglene i Vegdirektoratet. Det er dit i man må rette frustrasjonen.

 

 

Forøvrig er det meg ett mysterium at ingen engasjerer seg i å værne om denne bil hobbyen. Allerede ifra 01.01.09 kommer det noen riktig så kjipe nye regler å forholde seg til :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Allerede ifra 01.01.09 kommer det noen riktig så kjipe nye regler å forholde seg til :)

Hvilke regler er dette??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor tror alle at det er Biltilsynet som er den store stygge ulven : klø :

 

Den hndhever kun ett regelverk som de har fått til rådighet. De må jo en gang gjøre jobben sin på lik linje med alle her......

 

Problemet er de som sitter og tolker skriv ol. samt lager reglene i Vegdirektoratet. Det er dit i man må rette frustrasjonen.

 

 

Forøvrig er det meg ett mysterium at ingen engasjerer seg i å værne om denne bil hobbyen. Allerede ifra 01.01.09 kommer det noen riktig så kjipe nye regler å forholde seg til :)

 

Er sant det at biltilsynet bare gjør jobben de er satt til.

Men, når det åpenbart varierer fra trafikkstasjon til trafikkstasjon og kontrollører om hvordan de tolker de forskjellige retningslinjene de har, så blir det feil. De får gjøre ting likt, eller gi f..., for systemet dems fungerer i hvertfall ikke helt som det burde.

 

Fortell oss gjerne hvem man bør kontakte i Vegdirektoratet og om det virkelig vil hjelpe.

Tror man skal være bra mange personer for å kunne rikke på deres meninger.

 

Vil nok ikke kalle det et mysterium. faktum er vel at de fleste ikke har trua på at vi klarer å gjøre så mye med reglementet til vegdirektoratet. man ser jo ofte mislykkede akjoner her til lands både med bensinpriser, veier osv...

 

Nå lurer jeg fælt på hvilke regler som kommer den 01.01.09???

: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg skjekka opp TüV papirene. Der står det 31 cm til hjulbuene, 7cm til fangeren og 8 cm til understellet. Bilen er jo innafor dette!! Så jeg kan fortsatt ikke helt se nissen på Risløkkas problem...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nye regler på dekk og felg.

 

Du kan kun bytte til felgdimmensjoner som bilen er "typegodkjent" med. Ifølge kontakter i biltilsynet er reglene fullstendig kokkelig ko. Jeg skal iallefall skrive inn felgene i vognkortet snarest (selv om de er innenfor 5% regelen) Orker ikke kjøre ballong resten av livet. Så har du en 07 import som feks er tatt inn og typegodkjent på 6 x 15 med 205.65.15 så kjører du på det...... I verste fall.

 

Er også en del generelle strenge regler som kommer ifra 01.01.10 om vegdirektoratet får det slik som de vil. Trist at de dreper hobbyen til utallige mennesker i samme slengen.

 

Skal ta en prat med biltilsynet om ikke lenge igjen. Kjedeligt det som kan skje framover.

 

Nå har jeg skjekka opp TüV papirene. Der står det 31 cm til hjulbuene, 7cm til fangeren og 8 cm til understellet. Bilen er jo innafor dette!! Så jeg kan fortsatt ikke helt se nissen på Risløkkas problem...

 

Vel han har jo ett regelverk han følger. Tyske instanser setter ikke retningslinjene for den norske stat

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nye regler på dekk og felg.

 

Du kan kun bytte til felgdimmensjoner som bilen er "typegodkjent" med. Ifølge kontakter i biltilsynet er reglene fullstendig kokkelig ko. Jeg skal iallefall skrive inn felgene i vognkortet snarest (selv om de er innenfor 5% regelen) Orker ikke kjøre ballong resten av livet. Så har du en 07 import som feks er tatt inn og typegodkjent på 6 x 15 med 205.65.15 så kjører du på det...... I verste fall.

 

Er også en del generelle strenge regler som kommer ifra 01.01.10 om vegdirektoratet får det slik som de vil. Trist at de dreper hobbyen til utallige mennesker i samme slengen.

 

Skal ta en prat med biltilsynet om ikke lenge igjen. Kjedeligt det som kan skje framover.

 

 

 

Vel han har jo ett regelverk han følger. Tyske instanser setter ikke retningslinjene for den norske stat

 

Hva pokker er vitsen med Tüv papiren da???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva pokker er vitsen med Tüv papiren da???

 

Papirene sier at de nevnte fjærene er testet og funnet forsvarlig til bruk på den aktuelle bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Papirene sier at de nevnte fjærene er testet og funnet forsvarlig til bruk på den aktuelle bilen.

Ja samt hvilke høyder det er forsvarlig å bruke coiloveret i. Jeg kan fortsatt få bilen 4 cm lavere, men det er vel en grunn til at ikke det er godkjent å justere det lavere i følge TüV??

 

Venter fortsatt på et veldig fornuftig svar fra deg Helge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det beste jeg har hørt er de biltilsynene som sier at de ikke leser TUV papirer som står på tysk, de må ha kopi på norsk.

For da er de ekte liksom... kan jo bli en doc.forfalskning av det... :-D

 

Og angående de nye dumpene, så en slik i Drammen, lignet mystisk på den klossen det snakkes om, men var en del breiere.

Var akkurat så du får hjula på hver side og slår bunnpanna nedi... meget smart, hva hjelper den dumpa for, motorhavari ....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.