#1 Skrevet August 21, 2008 (endret) Som mange av dere sikkert har fått med seg byttet jeg til meg en S2 fra Brage Engdal som har hatt startvansker en god stund... Må jo være ærlig og si at jeg regnet med denne skulle bli lett match, men er nok bare å bite i det sure eplet og be dere om hjelp Saken er den at bilen begynnte å fuske under kjøring, og ville ikke starte igjen når den ble stoppet kort fortalt.. mer om dette kan leses i tråden til Brage her: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=122245 jeg skriver her litt om hva som er gjort med motoren og hva jeg har funnet ut Bilen starter "nesten" dvs. at den tenner og får bensin... putrer og styrer men dør ut så fort man slipper nøkkelen. Under noe feilsøking fant jeg ut at bilen går uten bensinslange tilkoblet fuelrailen (!) Dvs jeg koblet fra trykkslangen inn for å sjekke flow fra pumpa, og da startet bilen på den bensina som var i systemet. Dette ble repetert flere ganger for å forsikre meg om at det ikke var tilfeldig. Tenkte jo da i retning høyt bensintrykk el. så monterte bensintrykksmåler, men den viser ca 3bar på fuelrailen ved kinning av motoren, noe som virker fornuftig... Jeg har uansett byttet dyser, fuelrail og bensintrykkregulator for å være på sikre siden. Ergo "må" feilen ligge i tenningsanlegget.. Jeg har byttet hjerne, fordeler,svinghjulsfølere, rotor, fordelerlokk, pluggledninger, plugger, coil og tenningsmodul Uten at noe av det gjorde noen forskjell. Timingen er også sjekket. Demonterte hele registeret, sjekket kilen på registerdrevet (Kom på nå at jeg har jo ikke sjekket kilen på kamdrev) samt justert inn alt på ny. Fordeler er også satt i grunnstilling (Også prøvd å justere på denne mens motoren blir kinnet). Jeg har også tatt komptest som var helt ok. Begynner å gå tom, for ideer her.. Ting som har kommet frem i tråden og som skal sjekkes: - Kile på kamdrev (det kan rime med symptomer) - Måle spenningsfall over coil ved kinning. - Bytte elektrisk del på tenningslås. - Innsugstempføler. - Sette alle dyser i flasker mens de er påkoblet og sjekke hva som skjer. - Sjekke styrke på gnist med anordning beskrevet av Steinar Sjåstad på PM Tips og råd mottaes med stooooor takk ! Jan Brede 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 21, 2008 Sjekket diverse følere med Vagcom evt. målt de ? Merkelig sykdom den bilen har,kanskje derfor bør man sjekke gå over det aller meste. Mange følere som sikkert kan trøble til 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 21, 2008 Joda... vagcom er brukt, ingen feilkoder. Kan også nevne at tempføleren til hjerna (Bak på toppen) er byttet i ny, samt at multitempgiveren er byttet i annen fungerende brukt. Har testet å koble fra lmm og lambda, fortsatt det samme. Jan Brede 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 21, 2008 Prøvd med en annen hjerne ? Kjedelig med slike feil,som ofte viser det seg at det er en fillefeil Drev å feilsøkte på en Golf II 16V som drev å stoppa i tide og utide. Skifta masse deler (fordeler,plugger,ledninger osv osv.) Viste seg at strømledninga til hjerna var ikke skikkelig avisolert Blank isolasjon så man så ikke det så lett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 21, 2008 Sensor på svinghjul? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 21, 2008 Takk for tips, men som beskrevet i første post er både hjerne og begge svinghjulsfølere skiftet. Jan Brede 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 21, 2008 Prøvd å "starte" bilen med dyser avmontert fra innsuget men montert til fuelrailen, for å se hva som skjer da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 21, 2008 Er med på tankegangen Bård.. det skal jeg prøve. Er desverre offshore og ikke hjemme før 3.sept, men da håper jeg å ha masse ting jeg skal teste Jan Brede 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 21, 2008 Takk for tips, men som beskrevet i første post er både hjerne og begge svinghjulsfølere skiftet. Jan Brede Hva med "tappen" på svinghjulet..? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 21, 2008 Takk for tips, men som beskrevet i første post er både hjerne og begge svinghjulsfølere skiftet. Jan Brede Har du kontrollert høyden ned til triggerpinnen ( om den fortsatt er der ) fra svinghjulssensoren ? Har du tatt trykktest på anlegget, for å sjekke etter store vakumlekasjer ? Byttet bensinfilter ? Er de småtingene jeg kan komme på som er verdt et forsøk å teste ! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 21, 2008 Hva med "tappen" på svinghjulet..? Den er der. Lars K. kjente den Lykke til, Jan Brede, håper du finner ut feilen ganske snart Surt om du må slite like mye som meg med dette... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 22, 2008 Hjelp ! Fikk endelig kjørt bilen min igjen idag, etter 6 uker. Det som er gjort : - Rotor fordeler og plugger - Bygd om åndingssystem( catch tank ) - Chippet hjerne Så til problemet. Visste jeg hadde ufattelig lite bensin i tanken, så jeg kjørte rett til(mot) statoil, 20 m fra pumpa så stoppa bilen med litt pottesmell:p Vet det er FY FY !! Fikk dytta resten å fyllt bensin, MEN så ville den ikke starte. Prøvde lenge, prøvde også hele veien hjem mens jeg ble tauet. Det jeg ikke skjønner er hvorfor jeg plutselig ikke har gnist på pluggen, men bensin ved railen ? Blir liksom litt feil for meg, skjønner ikke helt detta. Veit det er en million ting å sjekke, men det må ha noe med det her og gjøre:S Sikringer er sjekket. Men tenkte kanskje noen kommer på noe lurt, hva har dette med å kjøre bensintom ?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 22, 2008 Prøvd å bytta tenningsbakstykke? (elbryteren på tenningslåsen) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 23, 2008 Hvis du har mulighet så kan du jo prøve å byttelåne innsugs temp føler og evnt vanntemp giver med en annen som har bil som starter.. hvis en av disse er på tur så antar jeg at motor kan bli vrien å få igang? Bare for å slenge ut noe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 23, 2008 Prøvd å bytta tenningsbakstykke? (elbryteren på tenningslåsen) Den er ikke prøvd, skal teste når jeg kommer hjem fra sjøen. Hvis du har mulighet så kan du jo prøve å byttelåne innsugs temp føler og evnt vanntemp giver med en annen som har bil som starter.. hvis en av disse er på tur så antar jeg at motor kan bli vrien å få igang? Bare for å slenge ut noe Vanntempføleren er ny, har også byttet multitempgiveren. Innsugstempen har jeg derimot ikke testet. En ting til på lista når jeg kommer hjem ! Takk skal dere ha karer. Jan Brede 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet September 6, 2008 Ja, da er du vel hjemme. Fått deler eller? Du trodde jo du hadde funnet problemet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet September 6, 2008 Hei Prøvd å bytte fordeler? Kan hende det er feil på hallgiveren der. Mvh Leif 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet September 6, 2008 Jeg tipper ødelagt kile på kamdrev med medfølgende feil tenning og synkronisering 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet September 6, 2008 Det var nok det som skjedde ja Frank. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet September 6, 2008 Det var nok det som skjedde ja Frank. Øyh! Hva vet du? Hehe... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet September 6, 2008 Legger ut bildet jeg fikk av Jan Brede jeg:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet September 6, 2008 Er ikke hjemme så fikk ikke lagt ut bildet For jeg fikk det jeg også! Heh. Derfor Brage 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet September 6, 2008 Jada, for all del, surprise me... Får satse på det blir fyring nå da Og ja, nå skjemmes jeg over at jeg ikke sjekket selve drevet da jeg sjekket innstillingen på reima 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet September 6, 2008 Bagatell feil. Det MÅTTE det være.. hahah Så nå bytta du en enkel fiksbar bil mot en som ikke går eller har skilter 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet September 6, 2008 Så så.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...