#1 Skrevet August 23, 2008 Hei og hå. Jeg sliter med å få løs den sentermutteren (30mm) som holder fjørbeinet og det der på plass. Dette er på en 85 coupe quattro. Er det noen som har tips for å få den løs? Har prøvd en vanlig luft muttertrekker og latmann, men den er ikke til å rikke: bråk : Må jeg krype til korset og meisle den av......? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 23, 2008 Hei hei, Bare en tanke, på min 87 model er det en splint som må fjernes først. Ellers så er det vel det gamle ordtaket: Går det ikke med makt bruk mer makt, som gjelder. Kan jo også prøve med varme også. Bilen bør heller ikke stå på bukker eller jekk når du løsner denne, siden den er strammet godt til. Mvh Harald 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 23, 2008 Hei hei, Bare en tanke, på min 87 model er det en splint som må fjernes først. Ellers så er det vel det gamle ordtaket: Går det ikke med makt bruk mer makt, som gjelder. Kan jo også prøve med varme også. Bilen bør heller ikke stå på bukker eller jekk når du løsner denne, siden den er strammet godt til. Mvh Harald Jeg kan ikke se at det er noen splint der. Har prøvd med litt varme også, med propanbrenner. Jeg får ikke rikket den. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 24, 2008 Når jeg skulle ha de av dynka jeg de bare i WD40 og satt med en nysmurt muttertrekker og hamra i 5-10min så løsna de etterhvert. Det gjelder bare å være tålmodig.. og bruke masse rustløser så du er sikker på at den trenger helt inn i gjengene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 24, 2008 Hvilken mutter er dette snakk om..? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 24, 2008 Hvilken mutter er dette snakk om..? Sentermutteren på bakre drivakselen. Mitt tips er et T-håndtak, 30mm kraftpipe og 2 meter langt stålrør. La også bilen stå på bakken, i gir, og med håndbremsen trukket godt til. Hvis du har prøvd varme uten hell, tror jeg ikke du har varmet godt nok. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 24, 2008 Bra tips her. Skal prøve litt så for vi se hva som skjer. Takker folkens! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 24, 2008 Svine varm bolten på mutteren så den strekker seg skikkelig og prøv med en annen muttertrekker 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 24, 2008 Bra tips her. Skal prøve litt så for vi se hva som skjer. Takker folkens! Biltema har piper og skralle/latmannsarm som er 3/4" str på Disse skulle vell være kraftig nok for ditt problem, pluss et rør innpå. Men som nevnt her, slag og varme løsner MYE så lenge du klarer å varme det nok. Kr 189,- Str 30 kr 32,90,- 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 24, 2008 Da skal jeg prøve med litt mer varme. Må jeg opp på autogen eller holder det med propan? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 24, 2008 Propan burde normalt sett holde. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 24, 2008 Er den ikke 34mm? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 26, 2008 Er den ikke 34mm? 32 mm foran, 30 mm bak. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 28, 2008 du kan også evt sveise fast en 30 mm kopp, da skal du nok klare og få den av tenker jeg:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 28, 2008 Fikk endelig opp to av dem. Måtte ta av hele fjørbeinet med drivaksel og full pakke. Forsåvidt greit, da alt skal pelles ned:) Har igjen de to bak...... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...