Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å HEVE Passaten min, til noe ala Allroad.

Er det noen som har sett noe sett til dette. Sitter sportsunderstell på den nå, men kunne ha tenkt meg 50-70mm heving. Kommer ikke frem til hytta, og ønsker egentlig ikke å bytte bil. Har tenkt på heving og 225/45-18 dekk.

Blir ikke pent, men utrolig praktisk.

Har funnet til Golf 3, men de hadde ikke til Passat.

Alle tips mottaes med takk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får kjøpt orginale fjærer med ekstra bakke-klaring til de fleste VW og Audi faktisk. Men det koster nok sikkert noen kroner kjenner jeg Møller rett,men aldri si aldri da ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er sikkert badroad settet du tenker på men det hever ikke mer enn 30mm +10mm i forhold til sportsunderstell, fikk jeg forklart skulle gjerne hat 10-30mm til.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo montere luft da, så hever du bilen bare når du trenger det. Koster jo endel da men.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo montere luft da, så hever du bilen bare når du trenger det. Koster jo endel da men.

De fleste luft går vel fra normalhøyde og ned, men jeg trenger normalhøyde og opp. Har vært inne på tanken.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De fleste luft går vel fra normalhøyde og ned, men jeg trenger normalhøyde og opp. Har vært inne på tanken.

Og du sjekket linken til Seikel.de? :confused:

De har ferdige kit til din bil med opp til 55 mm heving, og leveres med alt av TÜV-papirer.

Dette er virkelig kvalitetsvarer, siden settene deres består av spesialbestilte Bilstein dempere og Eibach fjærer.:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sjekket med seikel. venter tilbakemelding. Men det er vel ikke luft. er vel en permanent heving.

Prøver å finne en hjulbueløsning på den nå, så det ikke blir helt traktor.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sjekket med seikel. venter tilbakemelding. Men det er vel ikke luft. er vel en permanent heving.

Prøver å finne en hjulbueløsning på den nå, så det ikke blir helt traktor.

Jepp, det er permanent heving! Og bilen din blir helt sikkert enda høyere enn de oppgir, siden fjærene dine nok har sunket sammen noen mm siden bilen var ny.;)

På en T5 Multivan reserveambulanse ble det montert et slikt sett som var oppgitt til 32 mm heving.

Den ble over 50 mm høyere, siden Multivanfjærene var så myke og sammentrykket med ambulanseutstyret montert.: rolleyes

Og dette var ikke mange kiloene med utstyr.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette hadde vært en drøm.

Vet du hva som er brukt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er Seikel, og det er min bil. Jeg har det litt travelt akkurat nå, men kommer med mer info i morgen.

p6.jpg

p2.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rune: Din begrunnelse for heving ligner på den jeg hadde; For ca 2 år siden merket jeg at jeg mistet olje. Jeg fant ut at jeg hadde slitt hull på beskyttelsesplata og i bunnpanna. Jeg vet ikke hvor og når, men det er sannsynlig at det kan ha vært på vei til hytta med full bil og høy "rabatt" mellom hjulsporene.

Uansett kunne jeg ikke ha det slik, og ikke hadde jeg lyst til å bytte bil heller. Jeg kjører 50-60 000km/år til alle årets og døgnets tider, og det var også medvirkende til at jeg ville skaffe meg litt mer fremkommelighet. Ved at par anledninger tidligere (med dårlig bakkeklaring)hadde jeg også opplevd at det var så mye snø at bilen begynte å "flyte".

Jeg måtte uansett bytte bærearmer, og etter ca 350 000km så hadde jeg ikke så dårlig samvittighet for å bytte fjærer og dempere heller. Jeg undersøkte lenge, og etter min oppfatning var Seikel det beste, om ikke også det eneste alternativet. Jeg kontaktet dem, og fikk bl.a. oversendt TÛV-dokumentasjonen som jeg tok med til BT. De sa at sålenge jeg gjorde jobben på merkeverkstedet, og fikk dem til å bekrefte at jobben var gjort i henhold til dokumentasjonen, så ville de godkjenne. Dette gjaldt også ny dekkdimensjon på 205/70*15. Jeg har ikke fått rotet meg til å vise bilen ennå.

Jeg må bare bekrefte det Vegard sier. Dette er etter hva jeg kan se, kvalitetsvarer, og min heving virker mye høyere enn de annonserte 55mm (av den grunn Vegard nevner). Det tror jeg kommer fram av bildene. Bildene brukte jeg forøvrig til en liten spøk på Landroverforumet; En ny på forumet ba om forslag til litt røff bil, med god bakkeklaring og lasteplass, men med mer komfort enn defender. Jeg foreslo kort; "Hva med en Passat?", og ble umiddelbart omtrent idiotforklart. jeg svarte kort igjen; "Ja, Passat" og la ved de første detaljbildene av bakkeklaring og vinkler, og de måtte jo da motvillig innrømme at de hadde ikke sett det for seg såpass bakkeklaring på denne type "hvermannsenbil".

Vær klar over at bilen blir stivere. For meg som også uten problemer kjører Dodge Ram PU, så er ikke dette noe problem, og innimellom kan det også være en fordel at den er litt stivere. På en av mine mange turer i Norge tok jeg igjen en BMW X5 ved Dagali. Han lå midt i veien og kjørte saktere enn jeg ønsket, så etter en stund måtte jeg blunke på ham for å komme forbi. Da jeg kom forbi, la han seg tett opp i hekken min, antagelig for å markere ett eller annet. Når man er gutt og så barnslig som meg, så var det bare en ting å gjøre; Gi det jeg kunne. Han hadde åpenbart mer krefter enn meg, men med betydelig telehiv og mange hårnålsvinger, så ga han seg nesten med en gang. Bilen hans var altfor myk og tung til å være i nærheten av å kunne følge. Jeg har også hørt at det går en trimmet Passat politibil i Norge som nettopp er hevet for å kunne kjøre fort på norske veier.

Når det gjelder dekk og dekkdimensjon, så har jeg på sommeren Pirelli Scorpion ATR 205/70*15. Jeg tenkte at når jeg først har en litt grovere bil, så får jeg ha litt grovere dekk. Disse tåler også litt snø om jeg skulle bli overrasket av det, og så ut til å ha gode kvaliteter, ikke minst på støy.

http://www.tirerack.com/tires/tires.jsp?tireMake=Pirelli&tireModel=Scorpion+ATR&vehicleSearch=false&partnum=07TR5SCORATR&fromCompare1=yes&place=39

Jeg er fornøyd med dekkvalget. De bråker faktisk mindre enn mine gamle conti2, skuffer unna massa vann, og er ellers forutsigbare. Det går sikkert an å bruke 16" hjul i tilsvarende rullediameter, men jeg valgte den dimensjonen Seikel anbefalte, og synes det funker greit.

Jeg har beskyttelse under bakre diff., og jeg har kjøpt en Evolution Skid Plate i 6mm. aluminium til på ha under motor og gear.

Det er er sikker mange SUVer som er mer komfortable, men jeg er søren ikke sikker på om alle er like interessert i å følge min gamle drosje (med nå 445 000km på telleren) der jeg uten betenkligheter nå kjører, enten det er grusveier med høy rabatt, skogveier/lett terreng, eller i høy hastighet over telehiv og i skarpe svinger.

En annen ting som du sikkert har tenkt på er prisen. Det er få andre med tilsvarende bakkeklaring som kan skilte med samme lave pris og drivstoffutgifter. Allroadeiere får ha meg unnskyldt, men utover komfort, så synes jeg ikke den gir noe mer.

Jeg bor i Horten og hvis du tenker seriøst på dette, så foreslår jeg at du tar en tur og ser og prøver bilen. Ev. så kommer jeg sikkert til å passere Hamar i løpet av høsten. Send meg en PM i så fall

mvh

Helge

ap1.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er akkurat det jeg ønsker. Denne høyden og 4motion tror jeg blir en god kombinasjon.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor har du fått tak i Evolution Skid Plate i 6mm? Og event pris?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er dette ein april spøk? heve ein bil faktisk,, kjøp hilux viss du skal i skogen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei det er ingen spøk. Ønsker å beholde VAG, Touareg/Tiguan for dyr, Allroad er ikke vært penga, møkka lei å slå nedi. Derfor høyde, større rullediameter.

Enkelt og greit.

Men å anbefale japansk, var det en aprilspøk:p

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe oki... bytte ut hytta då i ei ved almen vei:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.