#1 Skrevet August 24, 2008 Hallo! Når jeg skulle montere Rs2 manifoilen,så knak den ene pinnebolten,den har tydligvis vært svekket fra tidligere så det skulle ingen ting til før den brakk,så nå står det igjen en god del i blokken,ca 0,4mm inne i blokken ble det brudd. Er det noen som har fått ut slike bolter med en eller annen form for skrueutdrager? Eller er det boring og gjenging som gjelder? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 24, 2008 Jeg pleier gå rett på med bor og gjengetapp... Alternativ er jo grisepikk eller utdrager, men man er jo way beyond fecked om disse knekker inni toppen, noe slike grisepikker stadig gjør. -Bruk en syl og lag et god kakk i mindten av den knekte bolten, så er det bare å begynne å borre, start i det små og øk str på bor, prøv underveis å pille ut om du kan, hender de løsner greit når de blir varme etter borringen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 24, 2008 Har pleid å prikke på "stumpen" med sveiseapparat til jeg har fått "bygget" ut en tapp å ta tak i med tang, evt. sveise på en gammel mutter.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 24, 2008 Om bruddet på skruen er såpass flatt at du kan borre i skruen, så prøv å bor i midten med f.eks 4mm, også banker du inni en torx på 4,5 eller 5mm, og skru løs, fungerer omtrent hver gang! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 24, 2008 Om bruddet på skruen er såpass flatt at du kan borre i skruen, så prøv å bor i midten med f.eks 4mm, også banker du inni en torx på 4,5 eller 5mm, og skru løs, fungerer omtrent hver gang! Bruddet er flatt ja,det ser ut som det har vært en feil på bolten,den hang sammen med kun 10% av diameteren, resten var flat og man så at den hadde vært sånn lenge. jeg skal prøve med torx ja. Johnny Andreassen Jeg pleier gå rett på med bor og gjengetapp... Alternativ er jo grisepikk eller utdrager, men man er jo way beyond fecked om disse knekker inni toppen, noe slike grisepikker stadig gjør. -Bruk en syl og lag et god kakk i mindten av den knekte bolten, så er det bare å begynne å borre, start i det små og øk str på bor, prøv underveis å pille ut om du kan, hender de løsner greit når de blir varme etter borringen. Det ante meg,har ikke brukt grisepikk så mye,men de fleste kjøper et sett,bruker det 1 gang for så å legge det på hyllen og der blir det. Da prøver jeg på å bore,noe trangt men får det vel til,får jeg et hull så er det håp! Må få handlet meg noen nye bolter,er det M8x27 på Rs2?(det er vel M8x35 på AAN) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 24, 2008 knakk også en pinnebolt noen mm inne i toppen på min AAN da jeg skulle montere RS2 manifold.. jeg borra ut ved å begynne med 2mm (tror det var 2mm) bor så gå oppover 0.5mm av gangen.. gjenga opp til M10. men tror ikke det er alle steder på den manifolden att det går ann å ha større en det som er der orginalt (M8) hvis jeg ikke husker helt feil. dessuten om du ikke gidder å ta den ut, tror jeg neppe den ene bolten fører til lekkasje. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 24, 2008 Jeg ville ikke ha prøvd ut den der torx-metoden, for knekker du den så har du større problemer enn det du har nå, og som han Johnny skriver så styr også unna grisepikker, grunnen er enkel, dem er laget av hardmetall, og knekker dem klarer du ikke å borrer dem ut. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 24, 2008 Jeg oppdaget samme problem på ur`en i dag... Problemet der er at det er den aller fremste bolten som er knekt. Da skal det vel godt gjøres at det holder tett hvis jeg bare lar være å gjenge opp igjen...? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 24, 2008 Her ser man bolten,det er ikke rare bruddet. Og på det andre bildet ser man hvor bolten knakk,ville det gått å droppet den?(lekasje?) Skal få ordnet med ny bolt,men i tilfelle! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 24, 2008 hah, AKKURAT der knakk min også! her ser du jeg har gjenga opp til M10.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 24, 2008 He...he.... da vet jeg at det går å gjenge opp til M10 værtfall:p 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 24, 2008 ja, da er det bare å gyve på 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 24, 2008 Batteri drillen står til lading,og borra ligger klare!Vis den ikke vill ut,så skal den:evil: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 25, 2008 Har gjenga opp til M10 2-3 steder på min aan. Men det var med toppen ute...kan tenke det er litt trangt å komme til med drill der og borre rett f.eks. Da er det kanskje vinkel-bormaskin som gjelder.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 25, 2008 sveis fast en mutter, fyll opp senteret har jeg gjørt før og det funket=) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet August 25, 2008 Her ser man bolten,det er ikke rare bruddet.Og på det andre bildet ser man hvor bolten knakk,ville det gått å droppet den?(lekasje?) Skal få ordnet med ny bolt,men i tilfelle! Akkurat den der knakk hos meg og!! Noen mm inne i toppen, gikk helt fint og borre først midt i bolten og bruke skruutdrager (ikke grisepikk) slå den lett inni hullet, og skru den ut Mulig jeg hadde griseflaks da! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet August 27, 2008 Har pleid å prikke på "stumpen" med sveiseapparat til jeg har fått "bygget" ut en tapp å ta tak i med tang, evt. sveise på en gammel mutter.. Det er nok løsningen jeg også hadde satset på! Siden det er alu topp og stål i bolt blir du kvitt spenningene vha. varmen og elektrisiteten, så det er ofte bare å skru restene rett ut etterpå. Blokka står skjevt og det er veldig vanskelig å klare å bore rett inn i bolten.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet August 27, 2008 Jepp, når jeg gjorde det på den måten kunne jeg nesten skru ut restene av pinnebolten med bare fingrene. Med vanlig MIG-apparat og normal tråd fester ikke sveisen i aluminiumet heller, så det er igrunn veldig enkelt. Jeg er definitivt ingen kløpper med sveiseapparat, men dette gikk helt greit på 2-3 bolter da jeg byttet en defekt manifold på en 200 20v for noen år siden. Å bore er "risky business" siden det er vanskelig å komme til helt rett og man fort kan lage hull man slett ikke vil ha om man er uheldig.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet August 27, 2008 Hvis du først skal bore, kan det være lurt å bruke lings-bor (skrivefeil? ) da kommer ofte skruen bare det blir litt varme i den.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet August 27, 2008 (endret) Tokk å kjørte på med batteri drillen jeg: rolleyes Fikk boret resten av bolten ut,egentlig ikke noe problem å komme til med batteri drill! det gikk såpass bra at jeg fikk gjenget opp det inderste av gjenger slik at jeg fikk brukt orginal bolt! Så nå skal det bli morro å se hvordan bilen blir med ny sprekk fri manifoil!(det var ikke mer en 7store sprekker i den gamle: eek Takker for alle forslag!! Martin Skårer Hvis du først skal bore, kan det være lurt å bruke lings-bor (skrivefeil? ) da kommer ofte skruen bare det blir litt varme i den.. Det har jeg faktisk ikke tenkt på,vet du hvor man får sånne bor,til en senere anledning ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Oktober 18, 2008 Tokk å kjørte på med batteri drillen jeg: rolleyesFikk boret resten av bolten ut,egentlig ikke noe problem å komme til med batteri drill! det gikk såpass bra at jeg fikk gjenget opp det inderste av gjenger slik at jeg fikk brukt orginal bolt! Så nå skal det bli morro å se hvordan bilen blir med ny sprekk fri manifoil!(det var ikke mer en 7store sprekker i den gamle: eek Takker for alle forslag!! Det har jeg faktisk ikke tenkt på,vet du hvor man får sånne bor,til en senere anledning ? Får kjøpt det i litt større verktøybutikker.. koster gjerne litt, men kan være verdt det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Oktober 18, 2008 Da tenker jeg at det blir en handel av slike bor,takk skal du ha. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...