hvilken olje skal jeg bruke?

Anbefalte innlegg

kjapt teit spørsmål..

hvilken olje skal jeg ha på en A 100 2.3 E

km 232000

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En god helsyntetisk olje, enkelt og greit. :) 5W-40 eller 5W-50 er gode greier for alle motorer. Bruk også originalt oljefilter eller fra originalprodusent (Mann/Mahle/Knecht), da disse filtrene er bedre konstruert innvendig enn mange uoriginale.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stiller meg bak Eyvind her, din motor er ikke av de mest kresne, snill og god sak. Jeg har litt fordommer mot Mobil1, men jeg orker ikke en flamewar om akkurat det nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Castrol 5w-40 funker knall :) Brukte denne på Min Audi 80 2.3E, jeg hadde før...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dyrt = bra har jeg som regel når det gjelder olje (så lenge du ikke kjøper på bensinstasjon) Men, det er ufattelig mange ting en olje gjør i tillegg til å smøre motordeler. Kjøp noe bra, og kanskje i forhold til hvor i landet du bor/skal.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mobil1, Castrol, Valvoline etc. er alle kraftig overpriset i Norge. Eneste er Mobil1 som du finner til 99 pr. liter hos Europris. Ellers ligger prisen på kvalitetsolje på over 200 pr. liter. Dette er oljer som i USA koster USD 7 pr. quart. dvs. 1/6 del av prisen her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg kjøpte lazerway 5w 30

det sto at den var beregnet på nyere audi og vw motorer... men den var jo til gjenngjeld dyr. 219 kr/L

den er vel bra for motoren min vel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det den som heter Lazerway LL? Det er en Longlife-olje beregnet på nyere biler med Longlife-intervall. Du kan bruke den, men den er egentlig unødvendig dyr og "lillebroren" som er 5W-40 og noe rimeligere fungerer like bra i din motor. :) Men nå som du har kjøpt - kjør på! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De har en 5W-40 olje på Europris her til rundt 200kr for 4 eller 5liter. Husker verken navnet eller eksakt pris, men den var i hvert fall spesifisert for bl.a. VW 502.00. Noen som vet hvilken jeg mener - og er den grei å bruke?

 

(Mener å huske at navnet var på fire bokstaver og startet på F)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikkert Fina, tror den har blitt solgt litt på Europris. Ja, den er bra. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De har en 5W-40 olje på Europris her til rundt 200kr for 4 eller 5liter. Husker verken navnet eller eksakt pris, men den var i hvert fall spesifisert for bl.a. VW 502.00. Noen som vet hvilken jeg mener - og er den grei å bruke?

 

(Mener å huske at navnet var på fire bokstaver og startet på F)

 

Ja, Europris selger Fina-olje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fina, Elf og Total er "brand" fra Total. Er veldig bra olje, ikke minst i forhold til pris.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg kan anbefale Royal Purpul, er billig og noe av det bedre jeg har vært bort i..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt OT, mange flotte forslag, artig å hørt litt om oljer som man ikke bør helle på motoren også!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte jeg kunne være frekk og låne tråden litt her. :)

 

Hvilken olje til 92` Golf vr6 ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme anbefaling som til trådstarter.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt OT, mange flotte forslag, artig å hørt litt om oljer som man ikke bør helle på motoren også!

Glem merket på oljen. VW/Audi anbefaler/krever oljer med VW 50X.XX godkjenning. Velger du en slik olje kan du være (nesten) sikker på å aldri få et oljerelatert problem med din motor (unntak er V6 2,5 TDI).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og når oljen tilfredsstiller spesifikasjonen som kreves er det mye bedre å bruke en billigolje og skifte den et par ganger i året enn å kjøpe noe overpriset og kjøre alt for lenge på den.. ;) Bare en ting jeg ikke hadde spart på - jeg hadde kun brukt helsyntetisk olje. Andre siruplignende substanser heller ihvertfall ikke jeg på motoren.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen spesiell olje en bør bruke på 2,5V6 TDI(kammer er byttet)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg hører mye fint om helsyntetisk olje her, (og kjører selv på helsyntetisk), men har og hørt at moterer er vanedyr, og om du kjøper en brukt bil hvor forrige eier har helt på mineralsk olje så er det bortkastede penger å helle på syntetisk av den grunn at den er så tynn i forhold at den rett og slett lekker ut gjennom pakningene:confused:: eek : noen som kansje vet noe mer om dette?: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er igrunn litt overdrevet. Det som kan skje dersom en motor er kjørt på dårlig olje med for lange intervaller er at det bygger seg opp mye avleiringer innvendig i motoren, og en olje som da har bedre rensende egenskaper kan vaske vekk noen av disse avleiringene slik at olje slipper til allerede dårlige/inntørkede pakninger og kan lekke ut. Med moderne gummipakninger som det er på stort sett alle motorer nyere enn 20-25 år er det med inntørkede pakninger egentlig ikke noe tema lenger, det var mest med korkpakninger og tetningsringer av filtstoff.. ;)

 

Allikevel, en kraftigere rensende olje kan vaske vekk avleiringer som har "berget" en gammel pakning fra å lekke, men det *lager* ikke lekkasjer, det er i så fall av det avdekker lekkasjer som allerede er der, men kamuflert av avleiringer fra forurenset/gammel motorolje. Helsyntetisk olje har ofte bedre renseegenskaper samtidig som den har større evne til å holde forurensningene flytende fremfor at de avleirer seg innvendig i motoren.

 

Om en olje er oppgitt til å være f.eks. 5W-40 er den akkurat like tynn/tykk uansett om det er mineral eller syntetisk. Det med at syntetisk olje generelt er tynnere er rett og slett bare tull og er noe som henger igjen fra mange år siden hvor de fleste mineraloljer var 15W-30 eller 15W-40 mens de syntetiske var f.eks. 5W-30 eller 5W-40 som i dag. Det første tallet angir bare (enkelt sagt) noe om hvor lav temperatur oljen holder seg flytende i.

 

Fordelene med syntetisk olje er at de holder på de gode egenskapene lenger enn en mineralolje og ofte også fungerer innenfor et større temperaturspenn enn en mineralolje/delsyntetisk. Med mineral måtte man ofte bruke forskjellig olje på sommer og vinter, på normale motorer og helsyntetisk olje kan samme oljen brukes året rundt. En 5W-40 fungerer med norske temperaturer fint både sommer og vinter i alle normale motorer under normal bruk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da har jeg faktisk lært meg noe om olje også:)

men hvor mye bruker egentlig en A 100 2.3 E av olje, når skal jeg begynne og mistenke at den bruker for mye..??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fabrikken oppgir vel 1,5 liter på 1000 km som maksimalt tillatt, men de fleste synes jo bilen bruker mye olje lenge før det blir så høyt forbruk. Om den bruker olje er det sikkert ventiltetningene som er slitne, det koster ikke stort å skifte de..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fabrikken oppgir vel 1,5 liter på 1000 km som maksimalt tillatt, men de fleste synes jo bilen bruker mye olje lenge før det blir så høyt forbruk. Om den bruker olje er det sikkert ventiltetningene som er slitne, det koster ikke stort å skifte de..

 

takk for tipset. den bruker sikkert noe sånt på den avstanden:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.