hvilken olje skal jeg bruke?

Anbefalte innlegg

Bruker den så mye må du etterfylle olje annenhver gang du fyller bensin omtrent, og SÅ ille er det vel ikke? :P

Uansett, et skifte av ventiltetninger på en slik motor er såpass lite jobb og enkelt at selv om du ikke gjør det selv blir det ikke spesielt dyrt. Tetningene i seg selv koster ikke mange kroner stykket.. ;) Motoren ellers er er så til de grader slitesterk at det ikke er noe oljeforbruk fra andre steder selv etter maaaaange hundre tusen kilometer.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker den så mye må du etterfylle olje annenhver gang du fyller bensin omtrent, og SÅ ille er det vel ikke? :P

Uansett, et skifte av ventiltetninger på en slik motor er såpass lite jobb og enkelt at selv om du ikke gjør det selv blir det ikke spesielt dyrt. Tetningene i seg selv koster ikke mange kroner stykket.. ;) Motoren ellers er er så til de grader slitesterk at det ikke er noe oljeforbruk fra andre steder selv etter maaaaange hundre tusen kilometer.. :)

 

Hadde bilen på service for noen månder siden, de bytte vel slike ventilpakkninger da håper jeg..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, det er aldri noen vanlig serviceting å gjøre. Må nok be om det, og det er hensiktsmessig å ta samtidig som man skifter registerrem. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, det er aldri noen vanlig serviceting å gjøre. Må nok be om det, og det er hensiktsmessig å ta samtidig som man skifter registerrem. :)

 

det er vel enda 70000k til:)

om noen år så:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en 1990 Audi 100 2.3e, og lurer på om det vil hjelpe å bruke en annen type olje siden den har tildels mye "ventil-tikking" de første 5 min etter kaldstart..kjører nå på helt ny Agip 5-40 olje..er det forresten vanlig at disse motorene tikker litt, eller er min et unntak?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en 1990 Audi 100 2.3e, og lurer på om det vil hjelpe å bruke en annen type olje siden den har tildels mye "ventil-tikking" de første 5 min etter kaldstart..kjører nå på helt ny Agip 5-40 olje..er det forresten vanlig at disse motorene tikker litt, eller er min et unntak?

 

Kjører på Agip 10w-40 og har ventil-pekking på min 1.8adr motor etter kaldstart...

Men så er jo disse motorene kjent for dårlig oljepumpe da..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For de som lurer på hvilken olje de skal ha (mengde, viskositet etc.) Kan dere gå på Castrol sine hjemmesider og finne "smøretabell". Der kan du enten velge bil ut fra motor, modell og merke eller taste inn regnr :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg hører mye fint om helsyntetisk olje her, (og kjører selv på helsyntetisk), men har og hørt at moterer er vanedyr, og om du kjøper en brukt bil hvor forrige eier har helt på mineralsk olje så er det bortkastede penger å helle på syntetisk av den grunn at den er så tynn i forhold at den rett og slett lekker ut gjennom pakningene:confused:: eek : noen som kansje vet noe mer om dette?: klø :

 

Både mineralske og syntetiske oljer fins i tykke og tynne viskositeter. For å fungere i forskjellige biler fra forskjellige tidsepoker.

 

De elste bilene tåler ikke syntetisk olje. Og de skal ha veldig tykk olje. 20W-50.

"Moderne klassikere", som vi snakker om her, tåler oftest syntetisk olje. De skal ha medium viskositet. 10W-40 eller 5W-40.

Nyere biler tåler alltid syntetisk olje. De skal ha tynn olje. 5W-30 eller 0W-30.

 

Mineralolje er billigere enn syntetisk olje. Syntetisk olje er bedre enn mineralolje. Halvsyntetisk kan være det beste kompromisset på billige klassikere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Viktige ting å se etter på de bilene som er omtalt her, er 10W-40 eller 5W-40 viskosistet. Som passer perfekt til motoren. Og A3/B3 kvalitet. Som er veldig bra og mulig å få tak i billig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.