#1 Skrevet August 25, 2008 Etter en tur på banen oppe på ACR fant man ut at oljen på bilen blir "fort " varm. Tar 4-5 runder så er tempen mellom 120-130 grader på dash måleren. Er dette vanlig ? hva kan gjøres for å få ned tempen på disse bilene ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 25, 2008 130C er ingenting for en syntetisk olje. Se innlegget mitt i denne tråden: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=125270&highlight=ACEA Som du ser testes oljen i timesvis ved 150C for å få ACEA godkjenning. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 25, 2008 takker og bukker for den blir vel en ekstra oljekjøler kan jeg tenkte meg. Kan vel aldri skade 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 25, 2008 takker og bukker for den blir vel en ekstra oljekjøler kan jeg tenkte meg. Kan vel aldri skade Kast den orginale dit peppern gror og få tak i en setrab eller noe annet å hiv på. En 19rader bør holde. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 25, 2008 Hvis du vil ha olje som tåler juling, bør du velge en med Porsches godkjenning. Godkjenningen fra Porsche er spesielt vanskelig å oppnå. Klipp fra hva Porsches godkjenning innebærer: Porsche 996FL Engine test: This test will last 203 hours. The engine, and the oil, will go through: - 4 times the simulation of 35 hours of summer driving, - 4 times the simulation of 13.5 hours of winter driving, - 40C cold starts, - 5 times the simulation of 1-hour sessions on the “Nürburgring” racetrack, - 3.5 hours of “running-in” program Measurements on the engine and on the oil will be done at regular intervals, and the following parameter will be taken into account to grant the approval or not: - torque curve (internal friction), - oxidation of the oil, - Piston cleanliness and ring sticking, - Valve train wear protection. Cam & tappet wear must be less than 10 µm. - Engine cleanliness and sludge: after 203 hours, no deposits must be visible. - Bearing wear protection: visual rating according to Porsche in-house method. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 25, 2008 Kast den orginale dit peppern gror og få tak i en setrab eller noe annet å hiv på.En 19rader bør holde. vet d om denne monteres på samme sted som orginale eller må det moddes på bilen ? Har en fru som er LITT fanatisk når det gjelder å kutte /lage egen løsninger på bilen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 25, 2008 Hvis du vil ha olje som tåler juling, bør du velge en med Porsches godkjenning. Godkjenningen fra Porsche er spesielt vanskelig å oppnå. Klipp fra hva Porsches godkjenning innebærer: Porsche 996FL Engine test: This test will last 203 hours. The engine, and the oil, will go through: - 4 times the simulation of 35 hours of summer driving, - 4 times the simulation of 13.5 hours of winter driving, - 40C cold starts, - 5 times the simulation of 1-hour sessions on the “Nürburgring” racetrack, - 3.5 hours of “running-in” program Measurements on the engine and on the oil will be done at regular intervals, and the following parameter will be taken into account to grant the approval or not: - torque curve (internal friction), - oxidation of the oil, - Piston cleanliness and ring sticking, - Valve train wear protection. Cam & tappet wear must be less than 10 µm. - Engine cleanliness and sludge: after 203 hours, no deposits must be visible. - Bearing wear protection: visual rating according to Porsche in-house method. Hvordan er pris på noe sånt da ? Det finnes helt sikkert bedre olje enn hva jeg kjører på, men har bilen på bane 2-3 ganger året. Resten er den en helt vanlig familie bil Da blir det litt råfint å kjøpe olje som koster en fot å en hand. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 25, 2008 takker og bukker for den blir vel en ekstra oljekjøler kan jeg tenkte meg. Kan vel aldri skade Nei, oljetemperatur rundt 100C-110C er mer optimalt og gjør at oljen holder seg bedre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 25, 2008 Hvordan er pris på noe sånt da ? Det finnes helt sikkert bedre olje enn hva jeg kjører på, men har bilen på bane 2-3 ganger året. Resten er den en helt vanlig familie bil Da blir det litt råfint å kjøpe olje som koster en fot å en hand. Eneste jeg kjenner til som har Porsches godkjenning er Mobil1 0W-40 (99 pr. liter hos Europris) og Mobil1 5W-50. Castrol har også oljer med godkjenning fra Posche. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...