dårlig bremsevirkning bd\ferrodo`?

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg er ikke noe flink til mekaniske ting men siden jeg hadde brukt 10 lakser på nye borra\slissa black diamond skiver foran og bak pluss ferrodo klosser rundt baut , fant jeg ut at jeg skulle montere stasen sjøl. Fant instruks på nett og satte i gang. Har byttet foran til å begynne med , men etter montering syntes jeg at calipperen satt litt løst. skrudde opp alle skruer å prøvde igjen med samme resultat.. ja ja tenkte jeg , kanskje den setter seg etter at jeg har fått på hjulet og bremset de inn.. så sagt som gjort. har nå kjørt 2 dager men synes bremseeffekten er dårligere enn de orginale! Er nå utrygg på bremsene og holder ekstra avstand til bil foran. Noen som kan hjelpe med å finne evt problem `? Hvor lang tid tar det før bremsene er innarbeidet? Har nok bremsevæske og de gamle klossene så ut til å være rimelig likt slitt på begge sider så jeg tror calipperne er gode. har pusset alt med stålbørste å fjernet det som var av møkk på viktige plasser....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei !

 

Du vil nok ikke merke store bremsekraft forskjell ved å bare bytte klosser og skiver, er jo caliperne dine som i hovedsak gjør jobben! Skiva´s evne til å avlede varme osv er jo viktig for bedre bremsekraft ved hyppig nedbremsing osv. og forhindre kast grunnet for høy varme, men ikke så veldig mye utover det. Grunnen til at det kanskje føles dårligere er at klossen består av andre type bindinger, som kanskje biter best når bremsene er gode og varme. Merker du noe forskjell på kalde og varme bremser ?

 

Du kan jo skifte bremseslanger, til stålomspunnede som ikke utvider seg, da vil du få hardere pedal og kanskje en smule bedre bremsevirkning ? =)

 

Lykke til !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men calipperen din skal ihvertfall ikke være løs...det kan være farlig!!

 

Klossene kan være løse etter bytting. Men bare til pedalen trykkes i bunn et par ganger slik at stempelet går ut dit det skal være.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja jeg har bestilt stålomspunnede slanger , men de har ikke kommet enda. Trodde borrede\slissa skiver pluss ferrodo klosser ga bedre friksjon og dermed bedre brems jeg...? Må ha misforstått noe da. Har ikke sjekka calipperen etter at jeg har brukt dem på bilen. Men da jeg hadde montert den ferdig synes jeg at det var mye bevegelse. Kan vel hende at den har satt seg etter noen pedaltrykk. trykket på pedalen til jeg fikk god motstand før jeg begynnte å kjøre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg merket meg med EBC Greenstuff at jeg fikk dårligere initielt "bitt" i bremsene, men når jeg hadde bremset litt, og fått noe temperatur, så var de bedre enn originalt.

Men spes på vått føre, langkjøring, hadde de merkbart dårligere bitt enn originalt.

Kan vel være "normalt" med bremser laget for høyere temperaturer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja jeg har bestilt stålomspunnede slanger , men de har ikke kommet enda. Trodde borrede\slissa skiver pluss ferrodo klosser ga bedre friksjon og dermed bedre brems jeg...? Må ha misforstått noe da. Har ikke sjekka calipperen etter at jeg har brukt dem på bilen. Men da jeg hadde montert den ferdig synes jeg at det var mye bevegelse. Kan vel hende at den har satt seg etter noen pedaltrykk. trykket på pedalen til jeg fikk god motstand før jeg begynnte å kjøre.

 

Som han over her sier kan det tenkes at du må få varma skivene og klossene litt ved å bremse endel før du merker at det lugger bedre.

Hvis du har montert en calipper rett skal det ikke være noe bevegelse i den. Hvis en calipper er løs når den er ferdig montert så kan ikke jeg skjønne at den vil "sette seg" etter noen pedaltrykk.

Klossene derimot.

Men spørs hva du mener med mye bevegelse da..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du vaska skivene med bremserens?

 

de er jo innsatt med fett fra fabrikk så de skal holde seg pene (iallefall std skiver)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det jeg mener med bevegelse er at jeg kan "rikle" på hele stasen , altså calipperen og braketten . som dere vet er jo braketten festet med 2 skruer og calipperen med 2 glidebolter . jeg stramma begge så godt jeg kunne men kunne fortsatt bevege dem sidelengs etterpå. kjente i dag at bremsene begynner å bli bedre , og hører ikke ulyder så tror det sitter som det skal. Har ikke vaska dem nei , siden bd skivene har et svart lag som forsvinner når du begynner å bruke dem

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du kunne bevege kalipperholderen etter å ha skrudd den fast, har du gjort noe galt, og burde sjekke dette snarest. Den skal ikke bevege seg en millimeter. Selve kalipperen har litt å gå på, siden det er glidebolter, men ikke mye. Hvis du ikke har fått skrudd ting ordentlig fast, vil det bevege seg under kjøring og presse stempelet tilbake litt, og du får lang pedal ved første nedbremsing. Ikke bra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det jeg mener med bevegelse er at jeg kan "rikle" på hele stasen , altså calipperen og braketten . som dere vet er jo braketten festet med 2 skruer og calipperen med 2 glidebolter . jeg stramma begge så godt jeg kunne men kunne fortsatt bevege dem sidelengs etterpå

 

Høres rart ut..: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.