#1 Skrevet August 27, 2008 Hadde åpent panseret på bilen i dag, og kom til å tenke på kjølevæske, og fargen på den... Den som er på min bil er lys grønn.. Men mener å ha sett en eller annen plass at på desse motorene skal den være rød type, pga metallene i de ulike deler av motoren rekner jeg med.... Noen som vet dette? Om det er feil må jeg få det skiftet så fort som mulig tenkte jeg... Bilen er en -04 Passat, reg i -03. Importert fra Tyskland i fjor, og tatt service på et verksted her i Norge før jeg fikk den, men tviler på at de har skiftet kjølevæske... Så da må det være i Tyskland evt.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 27, 2008 Er nok riktig. Audi og Vw har forskjellig farge, i tillegg til årsmodell. Hadde rød på audien eg hadde, men grønn på passaten eg har no 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 27, 2008 Er nok riktig. Audi og Vw har forskjellig farge, i tillegg til årsmodell. Hadde rød på audien eg hadde, men grønn på passaten eg har no vw og audi har IKKE forskjellig farge nei. G11 som er blå ble brukt før. men fra tidlig 2000tall gikk alle over til å bruke G12+ som er Rød! Akkurat hva som er forskjellen vet jeg ikke, men G11 tærer på aluminum i toppen osv, så den er ikke anbefalt brukt akkurat 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 27, 2008 Så vidt jeg husker så trenger ikke G12+ være rød, du får også lilla i G12 har jeg hørt, men mest vanlig er vel rød på Audi iallefall. DU får den sikkert i grønn også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 27, 2008 om du blander disse så blir det som en tykk grøt. Så, anbefales ikke: rolleyes 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 27, 2008 VW G11 blå VW G12 rød VW G12+ lilla VW G12+ kan blandes med VW G12 og VW G11. VW G12 må ikke blandes med VW G11 og motsatt Billig G12 blandbar/kompatibel kjølevæske heter (BASF) G30 og fåes hos Mekonomen, BilXtra, Biltema og bensinstasjoner. Den kan blandes med VW G12 og VW G12+. (BASF) G48 kan blandes med VW G11 men disse skal ALDRI blandes med G30/VW G12. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 27, 2008 hvordan er det å kjøre med G12 på en AAN motor? hva er egentlig på den orginalt? motoren er en 96mod.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 27, 2008 kan kjøre med G30 rød også.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 28, 2008 Jeg har brukt G12/G12+ og G30 på min AAN siden 2001. På '97 modellene var G12 standard. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 28, 2008 Du kan så og si kjøre på alt så lenge en ikke blander propylen og etylenglykol. Propylen er den dyreste av dem siden det er den som ikke er giftig, mens etylen er billig og giftig.. dermed den mest brukte. Spørsmålet er heller hvilke inhibitorer dem bruker i veska som enkelte metaller reagerer med. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 28, 2008 Såvidt meg bekjent er det MANGE år siden væske som angrep f.eks. aluminium gikk ut av handelen. Ikke så rart, da motorer av støpejern (blokk og topp) stort sett forsvant på tidlig 80-tall mens blokker av aluminium kom mer og mer utover 90-tallet. All kjølevæske kan brukes, men det er som sagt viktig å ikke blande. Fordelen med den røde er at det er veldig enkelt å oppdage lekkasjer og at den ikke trenger å skiftes annethvert år. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 28, 2008 Fordelen med den røde er at det er veldig enkelt å oppdage lekkasjer og at den ikke trenger å skiftes annethvert år. Jeg har aldri sett rød/rosa(altså G12) oppgitt med andre skiftintervaller enn 2 år, men derimot på lilla(G12+) har har jeg ikke lest annet enn 5 års intervall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 28, 2008 G12+ kom ikke før for et par år siden, men alle VAG som ble levert med G12 hadde såvidt meg bekjent oppgitt enten "trenger ikke skiftes" eller 5 år som skiftintervall på kjølevæske, mens de som kom med G11 hadde 2 eller 3 år som skiftintervall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 28, 2008 G12+ kom ikke før for et par år siden, men alle VAG som ble levert med G12 hadde såvidt meg bekjent oppgitt enten "trenger ikke skiftes" eller 5 år som skiftintervall på kjølevæske, mens de som kom med G11 hadde 2 eller 3 år som skiftintervall. Det er godt mulig du har rett i dette med at VW/Audi oppga 5 år på kjølevæska. Men det jeg først og fremst tenkte på her, er alt som selges over disk. Jeg har ikke sett et eneste hiddenblad som foreskriver andre intervaller enn 2 år. Unntaket er nettopp G12+ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 29, 2008 Mange som har greie på dette her..... Pratet med en kar på butikken her en dag, og han hadde bil med samme motor, også importert fra Tyskland i fjor høst... Og kjølevæsken på den også var lys grønn... Men får høre med verkstedet for å være sikker.... Men takker for mange svar;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet August 29, 2008 Mange som har greie på dette her..... Pratet med en kar på butikken her en dag, og han hadde bil med samme motor, også importert fra Tyskland i fjor høst... Og kjølevæsken på den også var lys grønn...Men får høre med verkstedet for å være sikker.... Men takker for mange svar;) Siden bilen din er reg. i -03 skader det vel neppe uansett å bytte ut 5 år gammel væske. VACN-medlemmer har vel 10% hos Oljelageret.no og ingen slår de på pris når det gjelder G12+! (Og så får du jo så lekker farge på væska med på kjøpet...) Jeg ville altså uansett byttet, og samtidig skyllet/rengjort kjølesystemet samtidig. Det er jo en fordel å ha både maksimal kjøling på motor og ikke minst maksimal varme i bilen nå når det drar seg til mot kaldere tider. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet September 8, 2008 Liten bump her. Så G30 kan brukes hvis man har G12+ fra før? Var innom 3 steder før jeg fant G12+ søndag formiddag. Mens flere steder hadde G30. Statoil skulle jo ha 114,- pr. liter G12+ konsentrat Valgte bare å etterfylle så lenge. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet September 8, 2008 Liten bump her. Så G30 kan brukes hvis man har G12+ fra før? Var innom 3 steder før jeg fant G12+ søndag formiddag. Mens flere steder hadde G30. Statoil skulle jo ha 114,- pr. liter G12+ konsentrat Valgte bare å etterfylle så lenge. G12+ koster 68,- for 1,5 liter fra Oljelageret, og der får medlemmene 10% rabatt. Bestill deg samtidig billig og god olje til neste skift, så har du spart godt med penger. http://www.oljelageret.no 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mai 28, 2013 Nå er det på tide med et skifte igjen. Forrige gang ble det verkstedet som gjorde det ifbm montering av slangevarmer på motoren. Handler G12+ fra oljelageret, men noen som vet hvor mange liter konsentrert væske jeg trenger? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mai 30, 2013 Ingen som vet? Skulle ha bestilt fra oljelageret snart.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mai 30, 2013 Kommer helt ann på sterk du vil ha blandingen det. Står på flaskene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...