#1 Skrevet August 27, 2008 Tja, jeg mener jeg har helt original eksos på 200'n, det er iallefall en bakre potte, og to til litt lenger frem, en som ser ut som en nyre, og en litt større i en annen form Uansett, jeg skulle hatt litt mer av gromlyden frem, helst ikke for mye, men slik at jeg får et lite kick når jeg trøkker pedalen i bunn. Mens jeg vil ha den så og si stillegående på tomgang og når den rusler på turtall under 2500-3000rpm.. Noen triks jeg kan gjøre, fjerne de to eller den ene av de forerste pottene f.eks? Vil nødig bytte om hele eksosen ennå, bare modifisere det eksisterende. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 27, 2008 ta av de midterste og la den bak stå igjen;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 27, 2008 Den blir ikke "rånete" grom da? Japse-potte bråkete liksom? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 27, 2008 Næh.. Bakerste potta er, som du ser, ganske stor. Så den tar nok mesteparten.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 27, 2008 (endret) Velkommen til en verden av resonans og grusom lyd om du fjerner en av to potter. Det blir bare en merkelig lyd av en potte når det står to orginale der fra før. Kan vel sammenlignes med Japse\Råne-lyd. Bygg heller ett komplett anlegg i rustfritt stål med to potter isteden, det burde gi litt grovere lyd uten at det støyer for mye. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 27, 2008 Jeg hadde 3" ikke rustfritt med to små potter, kjippkjapp annlegg som var smekka fort sammen. MYE bedre å kjøre enn et ordentlig 3" rustfritt med to potter... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 27, 2008 Velkommen til en verden av resonans og grusom lyd om du fjerner en av to potter. Det blir bare en merkelig lyd av en potte når det står to orginale der fra før. Kan vel sammenlignes med Japse\Råne-lyd.Bygg heller ett komplett anlegg i rustfritt stål med to potter isteden, det burde gi litt grovere lyd uten at det støyer for mye. Snakker du av erfaring eller synsing her nå? Jeg har bygd og modifisert utallige eksosanlegg på turbo motorer, og en bakpotte har gitt meget pen lyd på både 4ere og 5ere. Rolig lyd på tomgang og passe brumming ved pådrag, og ingen plager med resonans. Selvfølgelig har da bakpotta ikke vært av en tynn type, men allikevel vært av gjennomstrømningstypen. Ferrita har meget gode lyddempere. På en 10vT jeg hadde hadde jeg 2.5" rør hele veien til bakpotta, som forøvrig var fra urquattro. Fineste lyden jeg noen sinne har hatt i en bil Resonans er forøvrig noe som kommer av lange rette rør, og da gjerne med tynne vegger. Legger man inn små bøyer der det er mulig, så slipper man mye av dette. På 200 er dette noe noe å tenke på, da mange har lett for å lage ett tilnærmet rett rør under hele bilen, da det er plass til det... Bare det å kappe ett rett rør i flere biter, for så å sveise det sammen igjen hjelper 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 27, 2008 Snakker du av erfaring eller synsing her nå? Jeg har bygd og modifisert utallige eksosanlegg på turbo motorer, og en bakpotte har gitt meget pen lyd på både 4ere og 5ere. Rolig lyd på tomgang og passe brumming ved pådrag, og ingen plager med resonans. Selvfølgelig har da bakpotta ikke vært av en tynn type, men allikevel vært av gjennomstrømningstypen. Ferrita har meget gode lyddempere. På en 10vT jeg hadde hadde jeg 2.5" rør hele veien til bakpotta, som forøvrig var fra urquattro. Fineste lyden jeg noen sinne har hatt i en bil Resonans er forøvrig noe som kommer av lange rette rør, og da gjerne med tynne vegger. Legger man inn små bøyer der det er mulig, så slipper man mye av dette. På 200 er dette noe noe å tenke på, da mange har lett for å lage ett tilnærmet rett rør under hele bilen, da det er plass til det... Bare det å kappe ett rett rør i flere biter, for så å sveise det sammen igjen hjelper Hørtes jo ikke dumt ut! Noe å tenke på når jeg skal få laget nytt eksosannlegg i rustfritt:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 27, 2008 jeg kjørte bare med bakerste potte... det tok 1 dag så smekka jeg på ei potte til Bråker og blir ikke spess pen lyd ell 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 27, 2008 Vil nødig bytte om hele eksosen ennå, bare modifisere det eksisterende. Kjøp BN pipes nå, catback, så er det lite jobb å bytte, ser og høres veldig bra ut, excellent passform etc. Så har du et anlegg som overlever bilen, og som ikke stopper deg om du har lyst å feks bytte motor. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 27, 2008 (endret) Kjøp BN pipes nå, catback, så er det lite jobb å bytte, ser og høres veldig bra ut, excellent passform etc.Så har du et anlegg som overlever bilen, og som ikke stopper deg om du har lyst å feks bytte motor. Prisen på det, og hvor skaffes det? Får et komplett bare bolt on fra skjøten på midten da, og ut hele veien..? Viktig å få doble enderør også, slik jeg har. Det mener nå jeg er penest. Edit: BN-Pipes.de? Eksos til litt over 7lapper er litt mer enn jeg kan klare på en stund gitt.. Får se om jeg finner et brukt jeg kan modde litt på selv i mens, det som står på bilen er utrolig bra stand igrunn. Men vil ha frem litt grøvre femmerlyd 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 28, 2008 Prisen på det, og hvor skaffes det? Får et komplett bare bolt on fra skjøten på midten da, og ut hele veien..?Viktig å få doble enderør også, slik jeg har. Det mener nå jeg er penest. Edit: BN-Pipes.de? Eksos til litt over 7lapper er litt mer enn jeg kan klare på en stund gitt.. Får se om jeg finner et brukt jeg kan modde litt på selv i mens, det som står på bilen er utrolig bra stand igrunn. Men vil ha frem litt grøvre femmerlyd Trond Gundersen her på forumet er inportør av BN pipes! snakk med han du BN pipes har ekstremt pen lyd! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 28, 2008 .. og doble enderør og alt annet du kan tenke deg. I rustfritt seff. Et godt eksosanlegg er verdt å spare til dersom du har tenkt å ha bilen lengre enn 1år. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 28, 2008 Høres bra ut! Men er så mye som må byttes på bilen nå atte, også har jeg en god mistanke om at den er ganske rammeskeiv. Jakter på nytt kaross med runde hjulbuer også, men ikke lett å finne det Skal ta å høre med Trond, jeg.. Se hva jeg får montert på bilen etterhvert. Takk for alle tips! Dumt å gjøre noe jeg kommer til å angre på, spess når det gjelder eksos. Kjipt å kappe opp det, også blir det ikke bra. På den Corolla'n min så monterte jeg doble 4" ender med bare en gjennomstrømspotte og fjernet cat. Ble en helt jævelig lyd. En tur til Tyskland og hjem, så røk den ene av med en gang! Kjørte en stund på bare en utblåsning og en gjennomstrømspotte, men ble til slutt byttet til en 2.2t Subaru-bakpotte, det ble gromlyden sin det! Ble faktisk knallbra.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 28, 2008 Hm, om jeg erstatter de to pottene under med en grov lyddemper til en 76 Chevy Blazer da? Tror jeg prøver det, for det blir nok noe stainless etterhvert på bilen fra BN! Da kan jeg forske litt imens 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...