#1 Skrevet August 27, 2008 Hei, eg har problem med å finne ut om 2,3 20V coupe`en min har orginalt sport understell. Det hele begynte med at eg kjøpte og monterte Bilstein Sport dempere, og de orginale fjærene fordi Kollevold ikkje hadde fjærer til min bil. Etter 1-2mnd merker eg en dunke lyd fra bakakslingen. Det viste seg til å være at begge demperene beveget seg inni fjærbeina. En kompis kom med forslaget at demperene hadde bunnet pga fjærene. Så kom den store jakten etter fjærer som passer til Bilstein Sport, og min bil. Fant på forumet at koden 1BE står for org. sport understell, men den koden fant eg ikkje i serviceboken min. Prøvde å finne ut noe om hvilken fjærer eg kunne ha på Vagcat, men der fant eg mangen alternativ.. Og det er umulig å se på fjærene mine om de er 3 merker med oransje, rosa eller oransje, blå, og hvit, fordi fjærene er dekket med tectyl, og det er god mulig det ikkje er org fjærer på bilen. Leste litt på S2forumet, der var det noen som kom med påstanden at S2 og CQ 20V ble levert med sport understell. Fant H&R fjærer som skal passe ifølge de, men det er to forskjellige H&R "pakker" en til Audi 90 quattro org. sport understell og en til vanlig understell. Mengden mm fjærene senker er Sport understell: 25-30mm Delnr 29658-2 Vanlig understell: 45mm Delnr 29658-1 Eg ringte derfor til Møllerbil Minde, delelager for å høre om de kunne hjelpe, fikk til svar at bilen var for gammel, og at den var importert. Han forstod heller ikkje helt hva eg mente når eg nevnte den klistrelappen med chassisnr og koder som er på første side i serviceboken. Han kunne bare finne KV, NG, og AAH, ingen ABY, 3B eller 7A med org sport understell.. Videre kunne han si at sportdemperene var grønne... Konklusjon så langt: Bilstein Sport foran P30-3005(passer non S2 coupe, forskjellig top tread på CQ og S2) bak P36-3017(passer CQ og S2) Orginale sport dempere har samme lengde(sylinderen), men selve stangen i støtdemperen er kortere...? derfor er det forskjell på H&R fjærene 25-30mm og 45mm... Koden 1BE og 1BA stemmer ikkje med koden CQ har.. Det har ingenting å si om eg hadde orginal sport dempere fordi eg nå har Bilstein dempere. Lengden på H&R fjærene har bare noe å si om eg har org dempere på bilen. Håper noen kan hjelpe meg, og at noen har orket å lese hele posten... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 27, 2008 Har du stabstag bak har du sportsundestell Men fjærene passer uansett om du har det eller ikke...samme med dempere....helt likt på S2 også Men om du har sportsunderstell er lenkearmene skrudd fast i demper, mens de uten har de festa i bærebrua. men bare foran da siden de uten sportsunderstell ikke har stabstag bak Eneste forskjell på dempere er om du har mer eller mindre en 40mm senk har du mer er de kortere. Men til noen dempere skal det følge med en hylse slik at de ikke blir løse i fjærbeinet Håper dette var til hjelp. Senkesettet ditt skal hvertfall passe uansett. feilen din kan være at du mangler denne hylsa som tres over demper før mutter settes på. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 27, 2008 Var du påpasselig med å ha litt olje på demper før du satte den i fjærbeinet? (Mener å ha lest at det skal brukes ca 25cl) Det skal være en litt olje på flaten mellom demper og fjærbein, nettopp for å forhindre slik klunking.. Eneste forskjell på dempere for S2 coupe og 20v\10v CQ er størrelsen på diameter på demperinsats (Og følgelig innvendig diameter på fjærben). Mulig dempere er kortet inn litt på S2 og Coupe med "Sportsunderstell", men det er isåfall kun selve demperstangen. Letteste måte å se om du har sportsunderstell på er å se om du har stabstag mellom fjærbein bak, som er festet i fjærbeinet. Samme foran, men her skal staget være festet i fjærbein og ikke i bærearmer som Christian sier. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 27, 2008 Stabstag = sport understell, selvfølgelig...litt flau no, var litt opphengt i dempere og fjærer. Har ikkje stabstag på min CQ men det blir vel ordning på det. Tusen takk for gode svar begge to:) da blir det H&R fjærer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 23, 2009 Hei. Da har jeg også bestilt H&R Coilovers,(beste pris fra bsbilder:) var så "heldig" å få fjærbein som har fester til sportsunderstell. For det har jeg ikke, enda.. Noen som har erfaring med å convertere til sportsunderstell på disse bilene? Går det greit å montere "rakkelstag" foran på en bil som originalt ikke har? Hvor mye deler må skaffes? Blir komplett foringskitt fra Powerflex, så foringer er ikkeno problem =) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...