Hjelp til valg av sommerdekk

Anbefalte innlegg

I stedet for å lage en ny tråd så endrer jeg heller litt på denne :)

Sommeren står for døra, og go'bilen må ha nye sko..

Noen som har noen gode anbefalinger?

Har kjørt mye Toyo Proxes tidligere, men synes de slites for fort..Dessuten er vel kriteriene for valg av dekk litt forskjellig nå fra det det var da jeg var 18.. : rolleyes

Trenger dekk som er forholdsvis støysvake, og som har gode egenskaper på våt vei.. (siden det er det vi har mest av her om sommeren..)

Når det gjelder dimensjon så regner jeg med det blir 245/45/18

________________________________________________________________________________________

Har så smått begynne å se etter sommerdekk til neste sesong nå, og etter to sesonger på 235/45 18 på 8x18 felger med ET 25 har jeg nå tenkt å sette på de originale felgene som fulgte med bilen.

De er 8,5x18 og har ET 20.

I tillegg har jeg lyst på litt mer profil, for å unngå den værste smellinga i bilen på dårlige veier.

Har kikka litt rundt på forskjellige sider etter dekkstørrelser og det som så ut til å være det beste valget er 245/50 18.

Kjørte en rask beregning på rulleomkrets, og den er 2.4% forskjellig fra Allroadens originale 215/65 16.

Jeg ble derimot litt i tvil om dekkene kan brukes på bilen allikevel..Jeg vil tro de kan brukes, men ville høre om det var noen som var litt mer erfaren på dekk/felg-området enn hva jeg er som kan komme med sine synspunkter..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har så smått begynne å se etter sommerdekk til neste sesong nå, og etter to sesonger på 235/45 18 på 8x18 felger med ET 25 har jeg nå tenkt å sette på de originale felgene som fulgte med bilen.

De er 8,5x18 og har ET 20.

I tillegg har jeg lyst på litt mer profil, for å unngå den værste smellinga i bilen på dårlige veier.

Har kikka litt rundt på forskjellige sider etter dekkstørrelser og det som så ut til å være det beste valget er 245/50 18.

Kjørte en rask beregning på rulleomkrets, og den er 2.4% forskjellig fra Allroadens originale 215/65 16.

Jeg ble derimot litt i tvil om dekkene kan brukes på bilen allikevel..Jeg vil tro de kan brukes, men ville høre om det var noen som var litt mer erfaren på dekk/felg-området enn hva jeg er som kan komme med sine synspunkter..

245/45 18 er nok et godt tips og er vel nok dekk på 18 tommerne. Hjulet blir da ca like stort som 245/40 19, en dim. mange har på disse bilene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja i den dimensjonen er det i allefall mange fler dekk å velge mellom.. :)

Noen som har gode tips til dekk på Allroaden?

Jeg har kjørt mye Toyo Proxes tidligere..Veldig fornøyd med dem, men de slites jo rimelig fort har jeg inntrykk av..

Har kjørt et par biler med Continental SportContact (både 2 og 3) den siste tida, og synes også de dekkene virker veldig gode men jeg har ingen erfaring med hvor fort de slites eventuelt..??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lest litt i tester fra i fjor, og resultatene er mildt sagt sprikende..

Ser Pirelli PZero kommer godt ut i mange tester, det samme med Continental SportContact..Men samtidig kommer jo også Kuhmo ut helt i toppen av flere tester..??

I min verden har alltid Kuhmo vært et "billigdekk"..?

Noen som har erfaring med noen av disse dekkene?

Vil gjerne være rimelig sikker før jeg bestiller dekk..De koster jo skjorta i den dimensjonen jeg skal ha til Allroaden så..:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pirelli Pzero hadde nok jeg gått for;)

Har pirelli på vinter og sommer og er knallfornøyd:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja Pirelli er jo kjent for å være et bra merke..De leverte vel også originaldekkene til Allroaden om jeg ikke husker feil..

Men de koster dobbelt så mye som for eks. Kuhmo dekkene som kom bare noen poeng bak i tester..

Ser prisene varierer veldig på mine dekk..Fra 5000,- for 4 dekk, til over 10 000,-...Pris er jo også en faktor i et slikt valg..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fordelen med et dyrere dekk som Pirelli komtra Kuhmo er at i de fleste tilfeller er et dyrere dekk bedre på de fleste type føre, både vått og tørt. Et billigere dekk kan være like bra på f.eks. tørr asfalt men helt annerledes på våt vei.

Forskjellen på et dyrt og et billig sommerdekk er heller ikke så merkbar som på et vinterdekk.

Jeg har kjørt noen sesonger på Pirelli PZero Nero og jeg vil plassere det meget høyt. Eneste minus er at de slites litt fortere enn andre dekk jeg har kjørt på f.eks. Dunlop Sport Max og Falken 452.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje det blir Pirelli da..Jeg har jo en målsetning om at bilen skal se mest mulig original ut, så jeg går nå tilbake til de originale Audifelgene til sommeren, og som jeg skrev tidligere var også Pirelli leverandør av originaldekkene til Allroaden..Riktignok var vel det et "spesialdekk" som kaltes "P6 allroad" tror jeg..

Hvordan er PZero Nero på ujevn vei?Så i noen tester at de fikk minus for dårlig fjæringskomfort..Trenger et dekk som er laget for dårlig vei her oppe i høye nord..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjørt Goodyear Eagle F1 GSD3 men skal over til Pirelli PZero til sommeren. Sjekk http://www.dekkonline.com for rimelige priser! Prisen er inkl mva og levering på døra i Norge :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har tidligere hatt meget gode erfaringer med GY F1 GSD3 og de nye asymmetric, sistenevte imponerte meg veldig og kommer bra ut i testene jeg har klart å finne. og jeg har igjen kjøpt GY F1 asymmetric i 225/40-18 som skal på sommhjula til epaen, disse kom på 5,6k levert på døra fra dekkonline.com

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer seg på 7884,- for de riktige dekkene til Allroaden da ser jeg..Det er vel kanskje så bra pris som man kan drømme om å få?

Må ha load index på min 97 og hastighetsmerke W..Så da så :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har pirelli p Zero på den ene bilen(cabrio) og kumho på den andre(s6) og må si jeg totalt liker kumho best. Kumho sporer mindre,støyer mindre og gir mer kilometer. Pirelli er nok noe bedre på våt vei,så det er jo egentlig dumt å ha dem på caben som helst ikke brukes i regnvær.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet forskjellen på disse PZero dekkene?

Fant to forskjellige typer til min bil..En PZero Nero og en PZero Rosso..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har pirelli p Zero på den ene bilen(cabrio) og kumho på den andre(s6) og må si jeg totalt liker kumho best. Kumho sporer mindre,støyer mindre og gir mer kilometer. Pirelli er nok noe bedre på våt vei,så det er jo egentlig dumt å ha dem på caben som helst ikke brukes i regnvær.

Ja det var det jeg så i testene også..Og her i nord har det vært mye drittvær de siste årene, så våt veibane er vel det vi har mest av..Sto Goodyear Sport eller noe slikt på bilen da den kom fra Tyskland..De sporer lite, men støyer mye og er alergisk mot regnvær..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter hva jeg har lest:

P Zero Nero - Performance dekk med vekt på utseende på selve dekket.

P Zero Rosso - Performance dekk

P Zero - High Performance dekk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har noen sider de vil anbefale til å regne på hvilke dimensjoner jeg kan bruke på sommerhjulene..?

Har prøvd en del forskjellige, og ingen av dem gir samme svar..

Er fortsatt litt i tvil om jeg skal gå for 235/50 eller 245/45..

Ser for meg at 235/50 vil gi litt mer komfort, og allroaden er jo langt ifra noen sportsbil..så den trenger neppe mer enn 235 i bredda..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

du skal ha 235/45/18 alt 245/45/18 på Allroad med 18". 50 profil kommer til å se rart ut og blir for store. Når du har 8,5" bredde på felgen ville jeg gått for 235 i bredde, da får du fine dekksider.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.