1,8 T fusker ved gasspådrag/belastning

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Jeg har en A6 '99 1,8TQ som har fungert utmerket, helt frem til nå: Den har begynt å fuske ved gasspådrag/belastning. Om jeg kjører pent og rolig så er det ingen problemer, motoren går og starter som en klokke, men om jeg begynner å skal akselerere fort så begynner den å fuske. Den stopper ALDRI men den bare begynner å harke og hoste, drar på littegrann men mest fusking. Dette gjelder så godt som i alle gir, typisk om jeg gir på uten å gire ned først.

 

Tenkte det kunne være noe med LMM, men når jeg kobla ut den så var det like før motoren stoppa når jeg skulle prøvekjøre, så merket stor forskjell med og uten luftmengdemåler, og fuskeproblemene vedvarte også.

 

Er det noen som har noen tips?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begynn med diagnose av bilen, kan være lmm, luftlekkasje, n75, coiler, plugger, tenningsmodul, tett katt....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er noe muffens med diagnosepluggen i bilen min, forrige gang jeg skulle kjøre det så fikk vi ikke kontakt med bilen. men den gangen så løste problemet seg uten hjelp av diagnose.

:/

 

kanskje noen som har noen tips til hvordan fikse diagnoseproblemer også???? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begynn med diagnose av bilen, kan være lmm, luftlekkasje, n75, coiler, plugger, tenningsmodul, tett katt....

 

kan jeg joble ut N75 og sjekke om det blir noen forskjell, og på den måten eliminere om det er den som er problemet eller ikke?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er typisk symptomer på pluggene, hvis det er lenge siden du har byttet disse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er typisk symptomer på pluggene, hvis det er lenge siden du har byttet disse.

 

GENIALT! hjertelig takk.

 

nye plugger = ny bil

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

diagnose pluggen har en sikring, sjekk om den er i orden:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mere problemer...

 

når jeg skiftet plugger ble bilen mye bedre.

men etter litt kjøring kom/merket jeg et problem til:

 

ved lavt turtall (under 2000) så fusker den motoren, hakker og nykker litt. stopper aldri. bare nykker litt.

når jeg kjører ved 2000-4000 omdreininger så er den fin som ei klokke... ikke nokke problem. så lenge jeg ikke "flater fjøla", for da er det lissom den bremser opp igjen, napper og bare driver å "fiser".... men om e drar på forsiktig oppover så er det ikke nokke problem.

 

noen tips til dette da?

takk for all hjelp forresten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

diagnose pluggen har en sikring, sjekk om den er i orden:)

 

du vet vel tilfeldigvis også hvor denne sitter? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mere problemer...

 

når jeg skiftet plugger ble bilen mye bedre.

men etter litt kjøring kom/merket jeg et problem til:

 

ved lavt turtall (under 2000) så fusker den motoren, hakker og nykker litt. stopper aldri. bare nykker litt.

når jeg kjører ved 2000-4000 omdreininger så er den fin som ei klokke... ikke nokke problem. så lenge jeg ikke "flater fjøla", for da er det lissom den bremser opp igjen, napper og bare driver å "fiser".... men om e drar på forsiktig oppover så er det ikke nokke problem.

 

noen tips til dette da?

takk for all hjelp forresten.

 

høres mest ut som det er problem med en coil,etter som det ble bedre en stund etter pluggskifte

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er bilen chippet?Har akkurat samme problemet selv, og de fleste mener motoren får for mye bensin i mitt tilfelle. Lukter nesten ren bensin av eksosen, chippen er vel da mest sansynlig synderen. Har forøvrig ingen feilkoder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat sånn var min 2000 mod TT. Helt likt det du beskriver. Var lmm som var problemet hos meg. De kan være i funksjon, men gi feil verdier og "fuske" . Men, kjøp for guds skyld ikke lmm på biltema. Gjorde det jeg, og den var defekt. Noe jeg ikke skjønte med en gang, og byttet del på del på del...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om bilen står og går på tomgang, er den da helt ok?

Jeg hadde en med samme feil, men den "jaget" på tomgang.

Det var gass-spjeld-potensiometer-enhet (Ingen anelse om hvordan man skriver det riktig :) )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde liknende problemer med min, byttet N75 og var god som ny etterpå. Gikk fint på rolig kjøring, med en gang jeg skulle gi på virket det som den skulle drukne av et eller annet vondskap. Men som sagt, etter bytte var den helt 100%. Så om du har noen du kunne lånt en N75 av hadde jo det vært ypperlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen som vet hvor sikringen til diagnosepluggen sitter på A6 99

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om bilen står og går på tomgang, er den da helt ok?

Jeg hadde en med samme feil, men den "jaget" på tomgang.

Det var gass-spjeld-potensiometer-enhet (Ingen anelse om hvordan man skriver det riktig :) )

 

Hadde samme problemet på en a4 1,8T.. Samme symptomer, lugga ved ved lavt turtall... Viste seg at det var gass-spjelda..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om bilen står og går på tomgang, er den da helt ok?

Jeg hadde en med samme feil, men den "jaget" på tomgang.

Det var gass-spjeld-potensiometer-enhet (Ingen anelse om hvordan man skriver det riktig :) )

 

På tomgang er den så godt som fin, bare av og til den hakker litt, men det er småe nykk bare. ingen jaging.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På tomgang er den så godt som fin, bare av og til den hakker litt, men det er småe nykk bare. ingen jaging.

 

skru ut gasspjeldet å vask det inni.. kan være dritt inni der. oljeslamm e.l. bare et forslag ikke noen løsning altså.. det hjalp på min bil.. ikke sikkert det er problemet med den du har

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skru ut gasspjeldet å vask det inni.. kan være dritt inni der. oljeslamm e.l. bare et forslag ikke noen løsning altså.. det hjalp på min bil.. ikke sikkert det er problemet med den du har

 

Prøvde det, var ikke mye inni der desverre, et veldig tynt lag med olje på veggene bare. :/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde samme problemet på en a4 1,8T.. Samme symptomer, lugga ved ved lavt turtall... Viste seg at det var gass-spjelda..

 

Hva måtte du gjøre med det? Skifte gass-spjeldet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjørte diagnose på den, fikk feilmelding på Lambdasonden, har skifta den nå. Bilen ble bedre. Men langt fra slik den skal være.

Det som er rart er at den begynner bare å fjuske når den blir varm. Snedige saker.

 

Noen som har noen flere tips?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjørte diagnose på den, fikk feilmelding på Lambdasonden, har skifta den nå. Bilen ble bedre. Men langt fra slik den skal være.

Det som er rart er at den begynner bare å fjuske når den blir varm. Snedige saker.

 

Noen som har noen flere tips?

 

Byttet plugger,luftfilter,bensinfilter etc? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Byttet plugger,luftfilter,bensinfilter etc? :)

 

ikke bensinfilter...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ikke bensinfilter...

 

Bytt det du,så får du se. ;) Min forrige A4 nykket litt etc,etter bytte av bensinfilter ble den som ny. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare for eg nyskjerrig kar her, hva er N75?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.