#1 Skrevet August 30, 2008 Har en Audi 100 Quattro med MC motor. men Hjernen/styreenhet er tatt vekk, så det er ingen lamndasonde osv på den. lurer litt på hva som regulerer bensinmengden på disse? den går helt fint slik den er nå. er turbotrykk og bensinmengde regulert av hjernen på disse orginalt? hva justerer turbotrykk? (på min 20VT f.eks så er det jo N75/hjernen, hva er det på 10VT?) antar min går på "grunntrykket" på wastegate.. går greit når den får trykk, men gir seg ganske fort.. noen med litt greie på 10VT her som kan svare? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 30, 2008 Alt reguleres av hjernen, både ladetrykk og bensinmengde. Samme prinsipp på trykkreguleringen som på 20v, men fungerer litt annerledes. Om man ikke har hjernen til å kompensere med mer bensin når man øker trykket utover grunntrykk blir det havari omtrent med en gang.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 31, 2008 okei.. nøyaktig hvordan blir bensinmengden regulert? (mekanisk/elektronisk?) og blir wastegate styrt av en elektronisk ventil som magnetventilen på 20VT? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 31, 2008 (endret) okei.. nøyaktig hvordan blir bensinmengden regulert? (mekanisk/elektronisk?) og blir wastegate styrt av en elektronisk ventil som magnetventilen på 20VT? Tror bensinmengden blir regulert av hvor mye luft som går forbi luftmengdemåleren som er en del av bensinfordeleren. Bensintrykket har også noe å si på reguleringen. Bensintrukksregulator regulert av turbotrykk. Det er jo mekanisk sprut så det vil bli vanskelig å tro at det er elektroniske dyser på den.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 1, 2008 Bensinmengde på fullgass reguleres ut fra signal fra MAP-sensor samt signal fra fullgassbryter på gasspjeldet. På delgass reguleres det i tillegg ut fra lambdasondesignal. Selve justeringen foregår ved hjelp av en "duty cycle valve" som sitter på siden av mengdefordeleren. Denne kan ikke styres manuelt, og bensinmengden kan heller ikke justeres manuelt til å fungere uten elektronisk styring både på del- og full gass. Turbotrykk reguleres ved en ventil som legger ladetrykk på oversiden av wastegaten og forhindrer den fra å åpne mens det mellom trykkside og underside på wastegate er fri åpning hele tiden, så det fungerer litt annerledes enn på 20v, men det er en elektronisk ventil ja. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...