hvordan øke spenningnen på dynamo?

Anbefalte innlegg

har en golf IV som jeg skulle hatt litt høyere ladespenning på. pr. idag er det 14v med stereoen på... skulle helst hatt 14,5-14,7v da AGM helst skal ha 14,5v. noen måte å få til dette på? bytte spenningsregulator?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grattis, du har besvart ditt eget spørsmål, noen ganger er det enkleste svaret det beste..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det flere typer å få tak i el er det en standard?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En 15V regulator bør øke spenningen din det lille ekstra.. Fåes på de fleste bilrekvesitaforhandlere

Ole Kristian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En 15V regulator bør øke spenningen din det lille ekstra.. Fåes på de fleste bilrekvesitaforhandlere

Ole Kristian

Regner med dette går for kjerra mi og, men hvordan liker all elektronikken seg med den høye spenningen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner med dette går for kjerra mi og, men hvordan liker all elektronikken seg med den høye spenningen?

Har ingenting å si...Bare å sette på! BAtteriet ditt blir aldri fullt om du ikke har 14.4V ladespenning PÅ batteriet ved 20 grader.. Så når det blir kaldere må du jo ha mer volt ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ingenting å si...Bare å sette på! BAtteriet ditt blir aldri fullt om du ikke har 14.4V ladespenning PÅ batteriet ved 20 grader.. Så når det blir kaldere må du jo ha mer volt ;)

: klø : Batteriet blir nok fullt, selv med mindre enn 14,4 og 20 grader.... Ditt permanente forbruk er essensielt, eller sagt på en annen måte, kjørelys og fett anlegg = minst 14,4.

Ikke kjørelys, elendig anlegg og sahara kryssing = 13,2 eller mindre. Uansett, du bor nok i Norge, så 14,4 er standarden de fleste importører har lagt seg på. I andre land, en annen ladespenning.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

uten 14.4 i ladespenning får du aldri fullt batteri..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hatt 14,7-14,8v på 2`er Golfen i over et år og ingen bivirkninger, bare pluss å notere her.

Virker for meg som alt fungerer bedre; lys, radio, motor osvosv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hatt 14,7-14,8v på 2`er Golfen i over et år og ingen bivirkninger, bare pluss å notere her.

Virker for meg som alt fungerer bedre; lys, radio, motor osvosv.

Det eneste er at du reduserer levetiden på lyspærene en del.

Hentet fra Philips lyspæreguide:

- Levetiden er beregnet ut fra en testspenning på 13,2V.

- Er pærespenningen i bilens elsystem 5% høyere (13,9V) blir levetiden 50%.

- Er pærespenningen i bilens elsystem 10% høyere (14,5V) blir levetiden bare 25%.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan blir dette med ballaster og xenon da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det eneste er at du reduserer levetiden på lyspærene en del.

Hentet fra Philips lyspæreguide:

- Levetiden er beregnet ut fra en testspenning på 13,2V.

- Er pærespenningen i bilens elsystem 5% høyere (13,9V) blir levetiden 50%.

- Er pærespenningen i bilens elsystem 10% høyere (14,5V) blir levetiden bare 25%.

Kan ikke si at jeg har merket så mye til det akkurat.

Har ikke byttet en pære siden jeg oppgraderte, men på en annen side så har vel de fleste økonomi til et par pærer ekstra iløpet av et år iforhold til gevinstene:)

Men, så har min 86 modell forgasser ikke akkurat så veldig mye fintfølende elektronikk:p

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så skal det også sies at hvis du måler spenningen på kontakten til pærene dine kan jeg tippe du har ca 10volt :P Om du ikke har gjort noe annet da..

På 200'n hadde jeg litt over 9 volt på pærene med 14v regulator.. Satte påen 14.6v og monterte rele'er og tok strøm rett fra dynamoen. Da fikk jeg LITT mer lys ja.. 14v ca på pærene. Hadde fortsatt noe tap på minussiden da jeg kune koblet ny strøm på pluss'n.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.