Anbefalte innlegg

Har ett dilemma her.. har 2 sett med 18" felger og to biler som skal ha hjul... spørsmålet er bare hvilken bil skal ha hvilke hjul ?

Jeg har ett sett 9x18 et52 og ett sett 8x18 et43 (tror jeg)

Bilene som skal ha hjul er: A6 4B quattro skal ha vinterfelger.. og en S2 Coupe som skal ha sommerfelger.

Rent utseendemessig vil jeg helst ha 8x18 felgene på S2`en da disse er nylig pulverlakkert antrazit (S-line "rs6") noe jeg tror ville passet min gule S2 bra.

Saken er da... hvordan vil det fungere med 225/40-18 piggdekk på 9" felger `? blir jo litt strekk, og er ikke så sikker på om det er heldig ? Tenker ikke på utseendet... det klarer jeg å bedømme selv da jeg driter i hva andre synes ;) Jeg tenker på funksjon...

Jan Brede

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har selv hatt endel strekk på vinterdekk men ikke så mye, så er ikke helt sikker. Men jeg merket ingen negative sider på 8 og 8 1/2 med den bredden. Er jo også piggdekk og jeg kjørte piggfritt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg har 225 40 18 piggfrie dunlop på 9x18, og hos meg fungerer det helt fint. riktig nok så har vi ikke vinter her eg bor: rolleyes :) kan finne ett bilde vis du vil se hvorden det ser ut

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg har 225 40 18 piggfrie dunlop på 9x18, og hos meg fungerer det helt fint. riktig nok så har vi ikke vinter her eg bor: rolleyes :) kan finne ett bilde vis du vil se hvorden det ser ut

Det hadde vært supert...

Jan Brede

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg trudde eg hadde bilder det viste bedre på her er ett par.

div.bilder 5 087.jpg

div.bilder 5 103.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette blir helt galt, om funksjonalitet er i fokus. Et vinterdekkavtrykk skal være langt og smalt, så en kommer seg igjennom det løse toppdekket og finner fast snø eller is å sette piggene i.

Jeg skal trolig kjøre på 195 på S4en, hatt 205 på den gamle nå i to sesonger og det er for bredt. Flyter mer opppå snøen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

175/55-15 på 7x15" felg : smil : (Bilen har blitt senket etter dette bildet)

175-55-15a.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rent bortsett fra at jeg synes strekk ser helt dustete ut, ;) er det vel generelt enda større sjanse for å skade felger på vinterføre, så jeg ville vel sørget for å ha dekk som gikk utenfor felgen. Tar jeg helt feil når jeg tipper at S2'n blir brukt som leketøy på vinteren? I såfall er det vel ennå noe som taler imot å ha strekk? I såfall ville jeg vel hatt de smaleste felgene på den bilen. 225 på 8" er ikke såå ille. På 9" blir det jo 'noe' mer, men vinterdekk er jo mykere i sidene, så det 'funker' nok! :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bestemt meg for 9" på A6`en med 225/40-18 vinterdekk... S2`en har 15" vinter, og får 8x18 med 225/35 sommerhjul ;)

Jan Brede

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg tenker på er jo sidestabilitet.. -Når et dekk, f.eks 205/55/16 er i en sving, vil jo sideveggene "fjære" litt.

Med bredere dekk og strekk blir jo dekksiden stivere, så da tror jeg det slipper relativt kjapt sidelengs!

Kjører nå på 205/50/17 på A4B6, har tidligere kjørt med 225, 215 i 15"-17"

225 hadde sykt bra respons og grep på løs/medium hard snø, middels på is og litt skummelt på slaps.

Da kjørte jeg på 8" felg, både med pigg og piggfritt.

Er meget fornøyd med 205/50/17. Bra med dekkside, behagelig og trygt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.