#1 Skrevet September 2, 2008 Har ett dilemma her.. har 2 sett med 18" felger og to biler som skal ha hjul... spørsmålet er bare hvilken bil skal ha hvilke hjul ? Jeg har ett sett 9x18 et52 og ett sett 8x18 et43 (tror jeg) Bilene som skal ha hjul er: A6 4B quattro skal ha vinterfelger.. og en S2 Coupe som skal ha sommerfelger. Rent utseendemessig vil jeg helst ha 8x18 felgene på S2`en da disse er nylig pulverlakkert antrazit (S-line "rs6") noe jeg tror ville passet min gule S2 bra. Saken er da... hvordan vil det fungere med 225/40-18 piggdekk på 9" felger `? blir jo litt strekk, og er ikke så sikker på om det er heldig ? Tenker ikke på utseendet... det klarer jeg å bedømme selv da jeg driter i hva andre synes Jeg tenker på funksjon... Jan Brede 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 2, 2008 Har selv hatt endel strekk på vinterdekk men ikke så mye, så er ikke helt sikker. Men jeg merket ingen negative sider på 8 og 8 1/2 med den bredden. Er jo også piggdekk og jeg kjørte piggfritt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 2, 2008 Eg har 225 40 18 piggfrie dunlop på 9x18, og hos meg fungerer det helt fint. riktig nok så har vi ikke vinter her eg bor: rolleyes kan finne ett bilde vis du vil se hvorden det ser ut 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 2, 2008 Eg har 225 40 18 piggfrie dunlop på 9x18, og hos meg fungerer det helt fint. riktig nok så har vi ikke vinter her eg bor: rolleyes kan finne ett bilde vis du vil se hvorden det ser ut Det hadde vært supert... Jan Brede 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 2, 2008 Eg trudde eg hadde bilder det viste bedre på her er ett par. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 2, 2008 Dette blir helt galt, om funksjonalitet er i fokus. Et vinterdekkavtrykk skal være langt og smalt, så en kommer seg igjennom det løse toppdekket og finner fast snø eller is å sette piggene i. Jeg skal trolig kjøre på 195 på S4en, hatt 205 på den gamle nå i to sesonger og det er for bredt. Flyter mer opppå snøen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 2, 2008 175/55-15 på 7x15" felg (Bilen har blitt senket etter dette bildet) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 4, 2008 Rent bortsett fra at jeg synes strekk ser helt dustete ut, er det vel generelt enda større sjanse for å skade felger på vinterføre, så jeg ville vel sørget for å ha dekk som gikk utenfor felgen. Tar jeg helt feil når jeg tipper at S2'n blir brukt som leketøy på vinteren? I såfall er det vel ennå noe som taler imot å ha strekk? I såfall ville jeg vel hatt de smaleste felgene på den bilen. 225 på 8" er ikke såå ille. På 9" blir det jo 'noe' mer, men vinterdekk er jo mykere i sidene, så det 'funker' nok! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 4, 2008 Har bestemt meg for 9" på A6`en med 225/40-18 vinterdekk... S2`en har 15" vinter, og får 8x18 med 225/35 sommerhjul Jan Brede 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 4, 2008 Det jeg tenker på er jo sidestabilitet.. -Når et dekk, f.eks 205/55/16 er i en sving, vil jo sideveggene "fjære" litt. Med bredere dekk og strekk blir jo dekksiden stivere, så da tror jeg det slipper relativt kjapt sidelengs! Kjører nå på 205/50/17 på A4B6, har tidligere kjørt med 225, 215 i 15"-17" 225 hadde sykt bra respons og grep på løs/medium hard snø, middels på is og litt skummelt på slaps. Da kjørte jeg på 8" felg, både med pigg og piggfritt. Er meget fornøyd med 205/50/17. Bra med dekkside, behagelig og trygt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...