#1 Skrevet September 2, 2008 Skal bytte begge disse reimene på min 2000 A6 1.9TDI idag. Noen som har noen tips på hvordan servoreima byttes? Jeg fant en annen tråd hvor det sto beskrevet bytte av klimareima men ikke noe for servoreima. Begge reimene mine røyk igår så jeg er litt usikker på hvordan servoreima skal ligge. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 2, 2008 (endret) Der er føring av multireim.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 2, 2008 sjekk også reimstrammeren, denne har en tendens til å "ete" på reima når den blir slitt/slarkete 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 2, 2008 sjekk også reimstrammeren, denne har en tendens til å "ete" på reima når den blir slitt/slarkete reimstrammeren til klimareima eller servoreima? eller begge? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 2, 2008 Reima til servoreima. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 2, 2008 klima reima er vel stramma med en strammer som du skrur for hånd..? jeg tenkte på den store fjærbelasta saken (den øverste T-en på bildet..?) denne hadde blitt slark i hos meg, så den tok nesten bare midt på reima og hadde laget et nydelig hakk i hele reima. bra jeg oppdaga det før den røyk. rett meg om jeg tar feil:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 2, 2008 Var ute og sjekket alt av hjul og strammere nå og alt er toit like a toiger. så da blir det bare å shoppe reimer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 2, 2008 det er det beste, for reimstrammeren koster noen pesetas;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 2, 2008 det er det beste, for reimstrammeren koster noen pesetas;) ja fant ut det jeg også. 1200,- skulle de ha for den hos møller. reimene komme på 3-400kr 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 3, 2008 På klima reima må jeg vel løsne strammehjulet for å få på reima. Hvordan er det på den lange multireima? Strammehjulet der er jo fjærbelastet. er det noen spess måte man må montere reima på? noe man må av med for å få den på? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 3, 2008 det stemmer med klimareima. den andre er fjærbelastet som du sier, jeg bruker å ta en 17mm fastnøkkel på den "firkanten" som stikker ut på eine sida. vrir denne slik at reima slakkes av, og fjerner reima. det er et hull et sted på strammeren som du kan stikke et borr eller noe inni for at den skal stå i spent posisjon. husker ikke nøyaktig hvor dette var og dimensjonen på det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 3, 2008 det stemmer med klimareima.den andre er fjærbelastet som du sier, jeg bruker å ta en 17mm fastnøkkel på den "firkanten" som stikker ut på eine sida. vrir denne slik at reima slakkes av, og fjerner reima. det er et hull et sted på strammeren som du kan stikke et borr eller noe inni for at den skal stå i spent posisjon. husker ikke nøyaktig hvor dette var og dimensjonen på det ok, da får jeg teste dette. jeg slipper å ta av de gamle reimene iallefall da disse røyk på mandag. sukk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet September 3, 2008 veit du hva som gjorde at de røyk da? høres så merkelig ut at begge skulle ryke samtidig 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet September 3, 2008 (endret) veit du hva som gjorde at de røyk da? høres så merkelig ut at begge skulle ryke samtidig klimareima har vært slitt en stund, så når den røyk tok den med seg den andre reima. har sjekket alt av reimhjul og strammehjul for slark osv. og alt ser bra ut. Edit: det var visst det motsatte som hadde skjedd fant jeg ut nå da jeg fant en hel klimareim liggende i motorrommet. Den har da blitt kastet av når den andre reima røyk. Jeg bytter begge nå da jeg har kjøpt begge reimene allerede. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet September 3, 2008 klimareima har vært slitt en stund, så når den røyk tok den med seg den andre reima. har sjekket alt av reimhjul og strammehjul for slark osv. og alt ser bra ut. Edit: det var visst det motsatte som hadde skjedd fant jeg ut nå da jeg fant en hel klimareim liggende i motorrommet. Den har da blitt kastet av når den andre reima røyk. Jeg bytter begge nå da jeg har kjøpt begge reimene allerede. Ja, men da går dette helt etter planen! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet September 3, 2008 Bare et lite spm, hvor ser du denne firkanten som du benner på på strammehjulet, er dette noe man gjør nedenifra eller fra toppen? hvilken rekkefølge på reimhjulene er det enklest å legge reima på, hvilket reimhjul er det siste man legger reima over for å gjøre det enklest mulig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet September 3, 2008 du ser den når du åpner panseret rekkefølgen ja.? hmm.. godt spørsmål. mener jeg tok dynamoen til slutt men er ikke heilt sikker. er trangt og litt kronglete det der. Bruker ofte å legge reima på de nederste reimhjule og knipe den litt fast i hjulene, i allfall det til høyre (når du står foran bilen), med en vicegrip-tang for at den ikke skal dette av og skape enda mer frustrasjon i mitt allerede varme hode;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet September 3, 2008 Min erfaring etter bytte av begge reimene er at det er fint å være to personer. Ikke bare, bare å holde tilbake strammehjulet samtidig som du skal tre på reima. Klimareima derimot er en small sak. Spesielt hvis du allerede har bilen oppe på bukk og kan ta det fra undersiden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet September 3, 2008 Min erfaring etter bytte av begge reimene er at det er fint å være to personer. Ikke bare, bare å holde tilbake strammehjulet samtidig som du skal tre på reima. Klimareima derimot er en small sak. Spesielt hvis du allerede har bilen oppe på bukk og kan ta det fra undersiden. Fant ut dette isted da jeg sto og holdt tilbake strammehjulet så melkesyra sprutet i armen mens jeg febrilsk forsøkte å få på reima på dynamoen. gikk til slutt. Klimareima fikk jeg ikke byttet da jeg ikke hadde umbraco bit som passet. så det tar jeg imorgen, får klare meg uten klima til og fra jobb imorgen. Må jeg skru av hele strammehjulet på klimareima eller bare løsne boltene? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet September 3, 2008 skal ikke være nødvendig å skru av strammehjulet;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet September 4, 2008 skal ikke være nødvendig å skru av strammehjulet;) Ikke løsne det heller? er iallefall klin umulig å få på reima slik det var nå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet September 4, 2008 mener på du bare løsner det litt og flytter det opp..? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Oktober 12, 2008 Her er det tydeligvis noe mer som er galt. idag røyk multireima igjen. Mens klimareima er like hel. Alt av reimhjul snurrer uten motstand og heller ikke slark. kan det være at strammehjulet har blitt litt slakk etter disse årene slik at reima rett og slett hopper av? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Oktober 12, 2008 samme som det var på min..(dog 1.8T) men der var den fjærbelaste spennhjulet(øverste T`en på bildet) som var slitt så spiste reim.. koster vel 12-1300 minus rabatt.. Den ble byttet og problemet forsvant.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Oktober 13, 2008 tror nok som Anders sier her at det er spennhjulet som er problemet. Sjekk om dette ser beint ut og at det er uten slark.blir ofte bevegelse i det, slik at det legger seg skeivt på reima og dermed spiser denne opp 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...