Bytte servoreim og klimareim.

Anbefalte innlegg

Skal sjekke dette, hvordan er det å få av dette strammehjulet?

må man demontere hele fronten på bilen eller går det greit å ta ovenifra uten å demontere noe annet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det sitter med tre skruer inni toppen meiner jeg på

null problem å få ut på min passat i allefall;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

3 stk skruer med 16mm hode:) Null problem!

 

Eller var det 13? hehe:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kikket på det akkurat nå men kan ikke se alle disse skruene den skal være festet i.

de jeg ser er den som sitter i midten av selve strammehjulet og en som sitter litt til høyre for selve hjulet nær dynamoen.når man står foran bilen og ser ned i motorrommet. er det noen som sitter på undersiden av selve hjulet? ser ikke helt hvordan jeg skal komme til hvis det er slik.

 

edit. ser i atke at strammehjulet sitter på en sak som heter kompaktholder, skal man skru strammehjulet av denne mens den står på motoren eller skal man skru av hele denne holderen sammen med strammehjulet for så å skru av strammehjulet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kikket på det akkurat nå men kan ikke se alle disse skruene den skal være festet i.

de jeg ser er den som sitter i midten av selve strammehjulet og en som sitter litt til høyre for selve hjulet nær dynamoen.når man står foran bilen og ser ned i motorrommet. er det noen som sitter på undersiden av selve hjulet? ser ikke helt hvordan jeg skal komme til hvis det er slik.

 

edit. ser i atke at strammehjulet sitter på en sak som heter kompaktholder, skal man skru strammehjulet av denne mens den står på motoren eller skal man skru av hele denne holderen sammen med strammehjulet for så å skru av strammehjulet?

 

sitter i overkant. hele braketten blir med ut:)

 

edit: det er 13mm hode på de tre skruene

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skruene sitter med ca 3-4 cm mellom rom maks.. Danner en trekant

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sitter i overkant. hele braketten blir med ut:)

 

edit: det er 13mm hode på de tre skruene

 

Er det noe jeg må demontere for å komme til disse? dynamo? motordeksel osv?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nei, de sitter rett foran på motoren. nesten helt på toppen:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må ærlig innrømme at jeg ikke klarer å se disse skruene jeg.

Her er noen bilder jeg tok isted. (ser forresten godt at strammehjulet er kaputt.)

 

13102008053.jpg

13102008052.jpg

13102008050.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

åj åj, beklager, my bad. ser ikke slik ut på min.. er nok noen andre som har lure tips her da...;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anyone? det er en AFN, AVG motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ligner på oppsettet i passat'n dette her. Jeg har ikke akkurat samme problem som deg, men reima piper hele tiden nå som det er kaldt og rått om morgenen selv etter bytte av reimer. Nå har jeg gitt opp å finne ut hvordan man før byttet stammeren og leverer bilen på verksted på torsdag. Dessverre ikke så mye hjelp i det for deg :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen her som har byttet strammehjulet sitt på samme motor som jeg har altså?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nå er jeg litt idiot på motor etc, men er det strammeren på den som går på viften du mener?

isåfall har jeg fått byttet hele strammemekanismen på min, den røyk...

 

Jeg kjenner igjen motorrommet fra min bil hvertfall :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nå er jeg litt idiot på motor etc, men er det strammeren på den som går på viften du mener?

isåfall har jeg fått byttet hele strammemekanismen på min, den røyk...

 

Jeg kjenner igjen motorrommet fra min bil hvertfall :)

 

Ja det er strammehjulet til reima som også går på viften.

Byttet du det selv eller gjort på verksted?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

gjorde på verksted ja. Vet ikke om det er samme type som på din, jeg har 131hk 1,9 TDI motoren (2002mod)

 

ble gjort på verksted, min strammer røyk (det er en automatisk strammer, sikkert samme hos deg) og jegprøvde å fikse selv. gikk ikke altfor godt det, fikk det til men så skjedde det samme 5 dager etterpå.

 

De byttet strammeren, og fungerer som ei klokke nå.

De måtte av med fronten for å bytte den hvertfall, jeg greide å fikse det uten (løsnet viften bare)

 

ring meg hvis det er noe jeg kan hjelpe med :) send evt PM

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

gjorde på verksted ja. Vet ikke om det er samme type som på din, jeg har 131hk 1,9 TDI motoren (2002mod)

 

ble gjort på verksted, min strammer røyk (det er en automatisk strammer, sikkert samme hos deg) og jegprøvde å fikse selv. gikk ikke altfor godt det, fikk det til men så skjedde det samme 5 dager etterpå.

 

De byttet strammeren, og fungerer som ei klokke nå.

De måtte av med fronten for å bytte den hvertfall, jeg greide å fikse det uten (løsnet viften bare)

 

ring meg hvis det er noe jeg kan hjelpe med :) send evt PM

 

Det er 110HK motoren jeg har, ikke pumpedyse, så det er nok ikke lik motor.

Men takk for info. får ta å titte litt mer på det imorgen, hvis ikke så blir det verksted neste.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg funnet ut at dette er en SKIKKELIG drittjobb.

Strammehjulet med brakett er ganske enkelt skrudd fast med 1 mutter på baksiden. enkelt å komme til og løsne.

MEN, når man har løsnet dette så får man det ikke ut da hele fjærdelen til strammehjulet butter i reimhjulet til vifta/vannpumpa.

Så man må av med vifte, viskosekobling,reimhjul osv for å få av dette.

for å få av disse tingene må fronten demonteres og settes i servicestilling.

Har ikke gjort dette ennå men kommer til å gjøre det til uken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På passat 3bg trenger man ikke ta av fronten, utrolig nok! På min hadde strammeren til multireima satt seg bom fast. Med det resultat at braketten som strammeren står i nede, revnet og reima ble veldig slakk!

Tok av dynamoen og vifta for å få litt plass til å få ut strammehjulet m/brakett. For å få av braketten som revnet måtte jeg av med reimhjulet til servoen. Satt som F, men fikk det av uten å ødelegge det :)

Skal sveise braketten, bytte strammeren, strammehjulet og reima!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.