Transporter hopper ut av 2. gear

Anbefalte innlegg

Hei.

Datter'n i huset skal kjøpe russebil...

Hun har sett på en VW Transporter (coach?) fra slutten av 80-tallet (tror jeg..) som ser rimelig grei ut.

Selger sier at bilen hopper ut av 2.gear innimellom.

Hva betyr det? Utslitt gearkasse? Noe å leve med eller bør den byttes?

Hvor vanskelig/omfattende er det å bytte gearkasse på en Transporter?

Vanskelig å få tak i gearkasse..?

Mange spørsmål her.. Håper noen kan svare! :-)

Takk!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det at den hopper ut av andre gir er ofte et tegn på slitne synkroniseringsringer. Det er nok enklest (og billigst) å skifte girkassen, og spesielt hvis det er en 4-trinns, så burde det ikke være altfor dyrt å skaffe en hos en hugger (5-trinns eller Syncro er sjeldnere, og dermed dyrere). Bare pass på at du for tak i kasse til riktig type motor, da det er stor forskjell om det er diesel (rekkemotor) eller bensin (boxer).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK. Takk til deg Per Henrik!

Etter prøvekjøring viser det seg at det er problemer med flere gear, spesielt revers.

Han ene mente det kanskje bare var gearoverføring. Kan dette stemme?

Vi snakker om en bensin (112hk) motor

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det kan også være slitne/ikke-korrekt justerte giroverføringer (eller en kombinasjon av disse to) som gjør det. Hadde lignende tematikk på Einser-Golfen min: Med giroverføringer fra donorbilen hendte det fra tid til annen at den hoppa ut av 5.. Etter jeg laget meg nye giroverføringer med uniballs og tok meg tida til å justere det hele var denne problematikken historie.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk Andreas!

Hvis vi må bytte gearkasse; Er det vanskelig å finne en 4-trinns?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selve giroverføringen er veldig enkelt bygget opp på disse bilene, det er bare ett langt stag som går fra spaken og bakover til girkassen. Sjekk dette staget og se om alle koblingene er stramme og fine (gjerne mens en medhjelper beveger girspaken), og hvis dette viser seg å være i orden så må du nok forsøke å justere girspaken.

4-trinns girkasse burde ikke være vanskelig å finne, det er den vanligste kassen i disse bilene. Bare å begynne å ringe til huggere rundt omkring. Bare husk på forskjellen diesel/bensin.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.