Min hittil verste dag etter at bilen ble kjøpt.(Turbohavari Passat 1,8T)

Anbefalte innlegg

Hallois..

 

Idag så skulle jeg ned til Flissundet og kjøre en motorrens..

 

De av dere som var på siste lokallagstreff i Trondheim husker vel at vi drev og fjernet feilkoder på Passaten min. (Erik) Pga at bilen gikk litt ujevnt.

 

Men den fortsatte å gå ujevnt, og brukte myyye olje.

 

Så etter samtale med ES så fant de ut at det var et eller annet gææææææærnt her..

 

Så da tøfla jeg nedover til Flissundet. Gjorde en liten sveip innom Lierskogen hvor jeg hentet en skiboks. Plutselig så røykla jeg hele parkeringsplassen der. Da var det tomt for olje.: klø :

 

Så jeg kjørte 200 meter til Statoil får å fylle på. I bakspeilet så jeg ingenting. Så ut som et lavt skydekke fra bagasjerommet og 250 meter bakover..

 

Ja ja.. Fylte på.. røykla E18 før det ga seg, og rusla sakte mot Flisa. (Var aldri over 2800 omdreininger etter at jeg dro fra Trondheim.

 

Konklusjon fra Flissundet: Defekt turbo! Snakker om å slippe lufta ut av ballongen. Og de anbefalte selvfølgelig ikke å kjøre opp i igjen til Trondheim

Men det er jo lett og si når man bor i Flisa..

 

Så her er dealen fra de:

 

K03: ca. 12.000,- inkl arbeid

K04 ca. 29.000 inkl arbeid og nytt eksos..

 

Her trenger jeg virkelig hjelp!

 

Christian J. Du har K04 eller hur? Mye effekt fikk du? Har du antispinn?

 

Tenker liksom at det er ikke noe vits med altfor mye power på en passat uten antispinn og firhjulstrekk..

 

Så hvis jeg skal satse på K03 - er det ikke likså greit å skifte selv? (har en kompis som meldte seg) Ellers så kan folk fra lokallaget gjerne stille på dugnad, for jeg er ikke altfor teknisk anlagt... :D he he..

 

Håper jeg får litt tilbakemelding på hva jeg bør gjøre her. Og hvem som leverer billigst osv osv...

 

Kristoffer

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjedelig hendelse!

 

Hvis jeg hadde måtte bytte turbo så hadde jeg nok byttet til K04.

Det går nok greit sammen med forhjulstrekk, jeg hadde ikke bekymret meg noe særlig for det (Jeg vurderte å oppgradere til K04 på passat'en jeg hadde). Prisforskjellen burde ikke være så stor som ovenfor heller (selv om det er inkludert eksos).

 

Hør med Frode Gulbrandsen også, han nevnte noe om at han kunne skaffe K04 tror jeg.

 

BB

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Bjørn Badowski

Kjedelig hendelse!

 

Hvis jeg hadde måtte bytte turbo så hadde jeg nok byttet til K04.

Det går nok greit sammen med forhjulstrekk, jeg hadde ikke bekymret meg noe særlig for det (Jeg vurderte å oppgradere til K04 på passat'en jeg hadde). Prisforskjellen burde ikke være så stor som ovenfor heller (selv om det er inkludert eksos).

 

Hør med Frode Gulbrandsen også, han nevnte noe om at han kunne skaffe K04 tror jeg.

 

BB

 

Oki. hmmm...

 

De på Flissundet sa nemlig at chip-progr mitt måtte endres også da hvis jeg økte i turbostørrelse..

 

Frister self med mer hk. Men 30' var litt mye penger sånn på rappen. Da må jeg spare lenge, og være forgjenger lenge...

 

Frode? Her på forumet?

 

K

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går sikkert an å overhale den du har også da.. men det kommer an på om det er verd det selvfølgelig..

Jeg ville definitivt ha godt for en K04! Men har jeg vært deg, hadde jeg skjekket med flere verksteder/leverandører! 29k var MYE! Synes ikke 12k var så rimelig heller da men.. Er det en NY snurrbo, eller en bytte snurrbo?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Christoffer Rosmo

Går sikkert an å overhale den du har også da.. men det kommer an på om det er verd det selvfølgelig..

Jeg ville definitivt ha godt for en K04! Men har jeg vært deg, hadde jeg skjekket med flere verksteder/leverandører! 29k var MYE! Synes ikke 12k var så rimelig heller da men.. Er det en NY snurrbo, eller en bytte snurrbo?

 

Da er det snakk om ny ja..

 

Takk for tips. :D

 

Trenge rmasse tips. he he

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt overbevist om at det finnes billigere!

Får jo også kjøpt bytte snurrboer, da er de overhalt. Er ikke helt 100% sikker til akkurat denne, men verdt et forsøk å høre etter!

Sikkert noen pakkninger i din som har takka for seg i.o.m at all oljen kom ut i eksosen. Har den godt uten olje i lageret, er det vell også nødvendig å bytte det.

Greit å sjekke hva det vill koste deg å overhale den også kansje?

Er vell ingen stor affere å ta den ut? Er ikke mange skruene det er snakk om.. Er vell litt trangt, men det går vell.. Har vell vært på trangere steder sann.. hehe.... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Kristoffer Holth

Oki. hmmm...

 

De på Flissundet sa nemlig at chip-progr mitt måtte endres også da hvis jeg økte i turbostørrelse..

 

Frister self med mer hk. Men 30' var litt mye penger sånn på rappen. Da må jeg spare lenge, og være forgjenger lenge...

 

Frode? Her på forumet?

 

K

 

Frode her på forumet ja. For å utnytte den nye turboen så må du vel bytte chip'en også ja, men tror ikke du må det bare for at du har byttet turbo (andre får korrigere meg hvis jeg tar feil her). Prisen er ikke så ille kanskje hvis det da er turbo+chip+eksos. Det burde være mulig å ordne dette billigere allikevel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fårvel gå seriøst i tenkeboksen ang K03 kontra K04..

 

Imens blir det å rydde frem sykkelen.. :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har da vært flere tråder på bilforumet.net og noen her også med originale ubrukte K03 til salgs. Det var lite respons tror jeg. Søk litt, så finner du kanskje noen til salgs. 12' var ikke voldsomt billig akkurat, men inkludert arbeid er det egentlig ikke så galt. Det går jo tross alt et par-tre timer de skal ha lønn for.

 

Det er ikke noe særlig hokus-pokus å skifte turbo på disse bilene, dte greier du fint selv :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Thomas Wathne

Det har da vært flere tråder på bilforumet.net og noen her også med originale ubrukte K03 til salgs. Det var lite respons tror jeg søk litt, så finner du kanskje noen til salgs. 12' var ikke voldsomt billig akkurat, men inkludert arbeid er det egentlig ikke så galt. Det går jo tross alt et par-tre timer de skal ha lønn for.

 

Det er ikke noe særlig hokus-pokus å skifte turbo på disse bilene, dte greier du fint selv :)

 

Hadde en helt ny og ubrukt K04-015 til salgs i lang tid både her og på bilforumet for rundt halvannen måned siden, men da jeg tilslutt gikk ned til 6500 og fremdeles ikke fikk noe særlig respons ga jeg rett og slett opp å prøve selge den... Var i minst en til K04 til salgs rundt samme tiden da, og sikkert kommet noen flere i den senere tid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg sjekka opp sist mener jeg at G-Powertech var billigst på ny orginal k03 og k04 turbo.....mener k03 kosta ca 7000- der og k04 1000-2000 dyrere.....men som jeg sa på MSN kommer det andre ting i tilegg

Sparer mye på å gjøre litt selv. Ikke noe problem og montere ny turbo og nytt eksosanlegg selv for så og få bytta chip hos noen etterpå. Hadde jeg vært deg ville jeg som sakt gått for k04 snurre.

Og den chippen du har kan du jo selge og så da tjener du jo litt inn på og selge den. Gamle chippen min sitter nå i bilen til Tord Askvig;)

Gjeller og å skjekke litt rundt....kan spare gode penger på det, og ikke minst sjekk hva du får for hva du betaler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du skal ha noe mens du sparer kan du jo kjøpe en brukt.

Jeg fant til min på http://www.bildelsbasen.se (oversikt over mange skroter i sverige) de sender i posten...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da se det ut til at det har ordnet seg.

 

Roy hadde en K03 som jeg kjøper.

 

Så kan jeg heller få tak i K04 når økonomien tillater det. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjipt, syn at noe sånt skjer, men å bytte turbo på en motor med sidestilt turbo er ikke så vansklig, plus en K04 er også bolt on så du trenger ikke nye eksos selv om det hjelper, i alle fall lykke til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Runar Jensen

Kjipt, syn at noe sånt skjer, men å bytte turbo på en motor med sidestilt turbo er ikke så vansklig, plus en K04 er også bolt on så du trenger ikke nye eksos selv om det hjelper, i alle fall lykke til.

 

takk takk.

 

Blir nok en tur til Sarpsborg i mutterns quattro

(som jeg ikke har..:( ) på lørdag.

 

Og forhåpentligvis skruing i helga. Blir digg med friskt pust i bilen ja..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skal bare alliere deg med en eksos nøkkel (en bøyd fastnøkkel i 17 el 19mm) , slik at du får av den siste mutteren på eksosen og en 8mm? tror jeg, bits med forlenger og kulehode. Slik at du får av den vanskelige skruen på oljerøret under turboen. Du kan ta av turboen uten å løfte bilen opp, men det krever litt tollmodighet og helst ikke pølsefingre.

 

Det er lurt å bare ta av høyre forlykt med en gang, da kommer du mye enklere til. Ta også ut luftfilter boks med en gang ( om du har det da)

 

Du gjør dette fint på en kveld om du ikke møter på problemer og knekker bolter og slikt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Øystein Beddari

Du gjør dette fint på en kveld om du ikke møter på problemer og knekker bolter og slikt :)

 

Satser på at jeg ikke møter på noen problemer...! :)

 

Greit å få noen tips ja. Takker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.