Anbefalte innlegg

Vurderer noen felger til bora`en, 10"x19" felger foran og bak,

hvilken dim er det som kan passe?

Har i dag 205/55/15.

driver å sjekker på en kalkulator jeg fant på nettet,

med 225/30/19 dekk så blir rullediameteren 1,83% høyere.

alternativet er vel 235/30/19, men da blir rullelengden 2.82% mer.

Hvordan ser dette ut og går det bra?

regner med att jeg må gjøre noe med framskjermene.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fram skjermene vil slite.. bak går det helt fint..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjørte 235-35-19 på 8,5x19 felger. Og det subbet en del.

Hvilket innpress finnes felgene i? Tror de vil bli litt brede foran til deg ja :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

inpresset er viktig å få med vis du vil vite om det går. tipper felgene er ET 20 å da er det er ikke sjangs på orginale hjulbuer. stikker 3 cm utfor bak og litt mer foran

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et20 :P

Er Et 35 orginalt

Edit : du tok riktig...

off da blir det hardt ja.. :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vis jeg har nå 7,5" felger. og ET35

Og vil ha på 10" felger og Et20

Vil det da si, med mitt matematikkhue att felgen er 2,5" bredere. dvs 6,3cm. = felgen stikker 3,1cm lengere ut

Så til ET, Et20 stikker jo 1.5cm lengere ut enn ET35.

3,1cm

+ 1,5cm

= 4,6cm

Totalt vil felgen stikke 4,6 cm lengere ut iforhold til felgene jeg har idag

Tenker jo noe riktig?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

10x19 ET20 foran og bak vil bli ganske så trangt ja. Har hatt 9x18 ET35 med 255/35 dekk bak å det gikk akkurat uten å valse. Å en tomme mere felg å mindre innpress så må du iallfall valse godt bak,eller kjøpe med idiotisk strekk på dekkene for å få de til å krype under skjermene. Da snakker vi bake ja,foran blir et helt annet kapittel : rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe, ja er klar over det blir dekkstrekk,, men det var så sinnsjukt billige felger, nei får nok heller spare mer for å kjøpe noen felger som passer.

var forresten Håkon sandberg sine replika BBS Ch felger for 4000kr

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror også det blir for voldsomt på en Bora... Iallefall uten å bredde masse...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe, ja er klar over det blir dekkstrekk,, men det var så sinnsjukt billige felger, nei får nok heller spare mer for å kjøpe noen felger som passer.

var forresten Håkon sandberg sine replika BBS Ch felger for 4000kr

sett bora med 18x11 jeg;) rått nok det! hehe,

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan se det for meg att det er fett ja:)

men fy så fett det hadde vært og hatt 10" foran og bak med "bbs Ch"

er kjempe tøft att felgen går innover mot navet,, lik som denne :

Lånt fra tsracing

DSC00152.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

sett bora med 18x11 jeg;) rått nok det! hehe,

Pent var det iallefall ikke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

9" forran er desidert det meste du kan få på forran på relativt orginale buer. Da må du ha et30 forran. Dette stikker da rundt 5-7mm utafor, mens du har 2-4mm klaring innover mot fjærbeinet!

Bak, burde det gå, men oppstår masse problemer når du skal senke mer enn 40mm her også!

Men et30 er fint et for 10" bak på en bora ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm, så disse felgene som er 1 tomme breiere, vil stikke 1.25 cm lengere inn før korreksjon for ET i forhold til 9" du nevner.

så med 1 cm lengere ut (ET20 her) så vil jeg ha en klaring på 0-4 mm ? :P

men hjulbuen vil jeg klare å gjøre noe med, har som sakt tilgang på valse.

hva tror du om det Frode, tenker jeg klart ? eller er det bare fjernt :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

må dessuten ha ganske like dekk foran og bak da jeg har 4motion, men jeg kan ha breiere dekk bak bare det blir korrigert med profilstørrelse.. ?

noe alà 255 bak og 235 foran. med ulik dekkprofil.. ?

Eller bare kjøre 235 på alle.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skal ikke ha justerbart senkesett nei?

(Da får du enda dårligere klaring inn mot fjærbeinet)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skal ikke ha justerbart senkesett nei?

(Da får du enda dårligere klaring inn mot fjærbeinet)

hehe.. har planer om det ja.. ?

Edit : så ikke att du hadde endra, hehe. såpass ja.

Nei jeg tror dette blir uansett allt for vanskelig dimensjon og få på. men Rått hadde det i hvertfall vært. men skulle fått prøvemontert først å sett hvor langt på bærtur dette er :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp. Hadde vært rått om du hadde fått det til ja. Men du må nok ha annet innpress da, og masere hjulbuene dine en good del ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vurderer noen felger til bora`en, 10"x19" felger foran og bak, hvilken dim er det som kan passe? Har i dag 205/55/15. driver å sjekker på en kalkulator jeg fant på nettet,

med 225/30/19 dekk så blir rullediameteren 1,83% høyere. alternativet er vel 235/30/19, men da blir rullelengden 2.82% mer. Hvordan ser dette ut og går det bra? regner med att jeg må gjøre noe med framskjermene.. :)

Oj, hvor skal jeg starte... ;)

1) Du har 195/65 15 i dag, noe som tilsvarer 225/35 19 i størrelse.

2) Har BBS felgene rett boltsirkel til bilen din?

3) 10x19 rund baut på Bora krever seriøs ombygging av skjermene, tipper du må sveise på ekstra plater utenpå orig.skjermene for å få det under.

4) 9x19 ET30 går langtfra bra foran uten mods med litt senk. Bror hadde 8,5x19 ET30 med smale Falken 235/35 19 dekk og det stikker langt ut og ville subbet med mer enn 40m senk. Toppen av et 235 dekk på 9 toms felg er på samme sted, men dekkstrekket vil gjøre at det subber mer på dekksiden.

Bak er det nok bedre plass ja, men neppe til 10x19 ET30. Selv om 10x18 ET30 kan gå, så vil 19 toms felgen være nærmere skjermen, dvs mindre dekkside å ta opp strekket på.

Det som går greit på Bora uten mods med opptil 60mm senk ville jeg tippe er:

VA: 8,5x19 ET35 med 225/35 19

HA: 9x19 ET35 med samme dekk (kan hende 9,5 eller 10x19 går, men da må ET opp uten at felgen butter innover, og der vet jeg ikke hvor mye plass det er. Ville uansett brukt 225 eller 235 dekk)

Lykke til og ikke ødelegg skjermene dine pga feil hjul ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

okay :) jeg gir meg, hehe

Fant en genial kalkulator som beregner rulleomkrets og slikt på den siden her : http://www.alloywheels.com/tyrecalc.asp

der fant jeg ut att 195/65-15 har samme rulleomkrets som dette her, innenfor 2.5prosent feilmargin :

Tyre code Diameter Circumference Difference

---------- -------- ------------- ----------

235/30 R19 624 mm 1960 mm -1.72 %

245/30 R19 630 mm 1979 mm -0.77 %

195/35 R19 619 mm 1945 mm -2.43 %

205/35 R19 626 mm 1967 mm -1.32 %

215/35 R19 633 mm 1989 mm -0.22 %

225/35 R19 640 mm 2011 mm 0.88 %

235/35 R19 647 mm 2033 mm 1.99 %

195/40 R19 639 mm 2007 mm 0.65 %

205/40 R19 647 mm 2033 mm 1.91 %

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husker du ikke at vi har diskutert omtrent det samme før Runar og det er bedre plass enn det du tror : vinke :

Dette er 9,5x19 ET37 forran og 10x19 ET24 bak på en Bora stv som ikke er valset, kun klemt inn falsen :

bora2.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

låner den tråden her jeg!!!! hva med 18x9.5 da!? noen mulighet til å få på det?

hva et burde man bruke da!? de felgen jeg har sett på blir da fra et 25 og lavere:)

edit: det er altså bak

er 8.5" forran

å hva slags dekk vill være mest fornuftig!? smalt med en del profil kanskje?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

JEG vet iallefall en ting, disse felgene er helt SINNSYKT fine å ha hageslangen på... :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husker du ikke at vi har diskutert omtrent det samme før Runar og det er bedre plass enn det du tror : vinke :

Dette er 9,5x19 ET37 forran og 10x19 ET24 bak på en Bora stv som ikke er valset, kun klemt inn falsen :

bora2.jpg

Ser unektelig bra ut. Men ikke så lett å bedømme hvor lav denne bilen er og hvordan hjulet treffer skjermen hvis den ikke er hard nok til å motstå såpass med fjæring. Den ser litt høyere ut enn jeg tenkte på, men kan godt hende den "dokumenter " litt bedre plass enn jeg trodde.

Når jeg snakker om valse, så tar jeg med innklemming av flens, fordi dette er ikke så enkelt dersom hjula krever at man bretter flensen helt oppmot ytterkanten. Seriøs valsing vil jeg på generelt grunnlag fraråde folk fordi skjermen blir så tynn og man klarer ikke unngå subbing foran med mye senk når man svinger og får en liten dump. Da begynner lakken å slipes av på den valsede skjermen og man er igang med å ødelegge bilen. Dette har jeg selv smertelig opplevd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.