#1 Skrevet September 6, 2008 Har for tiden et kjempeproblem. Har en A3 97mod 1.6 som skulle vært eu-godkjent i august, men har nå fått frist til september. Grunnen til at jeg ikke har fått godkjent den, er at co verdien på den ligger på svimlende 9.7 Har også byttet katalysator nylig, for den gamle var det ingenting igjen av. Dermed haster det litt å få orden på galskapen, siden bilen går alt for fet for den nye katalysatoren. En del symptomer er høyt drivstoffforbruk: ca 1-1.2 L på mila, fusking ved gasspådrag, litt ustabil tomgang. Har sjekket lambada og byttet denne en gang, men ble ingen forandring. Noen som har vært borte i noe liknende? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 6, 2008 Har du sjekket LMM? Den kan føre til slike symptomer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 6, 2008 Har prøvd å koble ut LMM, da ble den bare mye verre på tomgang. Kan alltids hende at den ikke er 100% god, og dermed det som gjør det. Men har fått et tips fra en annen kamerat her, og han mener at jeg burde prøve å rekonfigurere gassspjeldet. Var visst mye som måtte stemme der, ellers kunne den få for fet blanding. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 6, 2008 Har vært gjennom samme opplegg på en A6 2.8, og der var det til slutt lambdasonde som var den store synderen. Skiftet også temperatursensor til motorstyring + renset LMM, men det var først ved bytte av lambdasonder det gjorde stort utslag både på forbruk og utslipp. Katalysatoren kneler rimelig fort med så fet blanding, ikke kjør mer enn absolutt nødvendig til det er fikset. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 6, 2008 Greit, takk for svaret Eyvind! Bråreiser en tur inn til biltema og kjøper en lambada der nå! Så er jeg hvertfall sikker på at det ikke er den det er noe galt med. Eneste som er litt rart, er at den ble skiftet av forrige eier for ikke så veldig lenge siden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 6, 2008 Hmm, om den er skiftet nylig var det jo litt rart. Sjekk for sikkerhets skyld også LMM og temperatursensor til motorstyring før du monterer ny lambda, den tåler heller ikke så fet blanding over tid. Temperatursensoren er en kjent gjenganger og koster ikke stort å bytte for å være på den sikre siden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 6, 2008 Å kjøre en diagnose før en bytter en masse deler unødvendig er jo rimlig smart da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 6, 2008 På den tidligere nevnte A6'en var det umulig å få noe fornuftig ut av noen diagnose. Var feilkode på at blandingen var for fet, that's it. En LMM kan godt gi feil signal uten at diagnosen oppdager det, samme med en temperatursensor.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 7, 2008 Har du husket å koble fra batteriet når du bytter/eller forrige eier byttet lambda? Hvis du ikke gjør det på golf iallefall så resetes ikke hjernen, og lambdabytte er forgjeves. Det fikk jeg beskjed om når jeg hadde samme problem. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 7, 2008 På A3 må vel koden slettes for at det skal nullstilles? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 7, 2008 Hmm, om den er skiftet nylig var det jo litt rart. Sjekk for sikkerhets skyld også LMM og temperatursensor til motorstyring før du monterer ny lambda, den tåler heller ikke så fet blanding over tid. Temperatursensoren er en kjent gjenganger og koster ikke stort å bytte for å være på den sikre siden. Har byttet temperatursensoren til motorstyringen for en liten stund tilbake. Var visst ikke den som var synderen heller. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 7, 2008 Har du husket å koble fra batteriet når du bytter/eller forrige eier byttet lambda? Hvis du ikke gjør det på golf iallefall så resetes ikke hjernen, og lambdabytte er forgjeves. Det fikk jeg beskjed om når jeg hadde samme problem. Skal prøve å koble fra batteriet! Holder på å skifte lambadaen nå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet September 7, 2008 Noen som forresten vet hvilke spenninger som skal ligge over en 4 ledet lambada? Måler 1.5V mellom 4 og 1-2-3. Stemmer det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet September 7, 2008 Så lenge co% er på 9,7 er lambda tall ikke noe å rette seg etter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet September 7, 2008 Hva er motor koden? Tipper det er en AKL siden det er en 1,6 du har. I såfall er pinne 1 og 2 på lamdaen varmelement og pinne 3 og 4 føleren. Pinne 1 er koplet til 12 V og pinne 2 jordes av ECU når du starter bilen. Du kan jo sjekke om du har 12 V mellom pinne 1 og jord (karosseri) evnt måle pinne 1 og 2 og starte bilen. Pinne 3 og 4 skal ligge mellom 0 og 1 V, dette sjekkes best ved å bruke vagcom. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet September 7, 2008 Tror det er en ANH/AHN motor jeg har. Husker ikke helt, men er en av de to. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet September 7, 2008 Ok. Sikkert samme opplegget på lamda tilkopling. Men vil uansett anbefale deg å få lest av feilkoder og grunninstille gasspjellet før du bytter flere deler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet September 7, 2008 Jepp, har allerede vært og lest ut noen feilkoder på vag com. Men er ikke lett å få ut noe konkret derfra, kun lower oxygen level på labada osv. Men nå i neste omgang skal jeg ta gasspjeldet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet September 7, 2008 Tar et skudd i blinde jeg.. På min A3 (AGN), så virker det som om der er noe automatisk regulering på gass-spjeldet.. Ved for lavt turtall, så synker gasspedalen av seg selv.. Hvordan dette fungerer, aner jeg ikke.. Uansett.. Det jeg vil frem til; om du har en gåen tennplugg, så spyler man jo ren bensin gjennom uten forbrenning. Men motor vil gå på normalt turtall, dog noe ujevnt, pga "selvregulerende tomgang" (om jeg tør gi det et navn).. Jeg kan da ikke være heeeelt på jordet..? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet September 8, 2008 Tjaa. Ville nok merket-og hørt det om den gikk på mindre enn 4 sylindere. Men pluggene har jeg tatt ut, og de er ganske så sotet ned. Noe som igjen tyder på fet blanding. Men lurer bare mer og mer på om jeg skal få tak i en ny/brukt motor. Motoren i seg selv begynner å bli noe sliten, siden den har rundet 235 nå, og den bruker nesten mer olje enn bensin. Edit: Er det noen her som har/vet om en 1.6 AEH/AKL motor til salgs? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet September 8, 2008 Høres veldig ut som LMM. Har skiftet mange LMM på jobben med de samme symtomene du har. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet September 8, 2008 Her er da kveldens update på jakten etter udyret. Var borte hos Svein-Erik og fikk grunnstilt gasspjeldet og slettet noen feilkoder som lå inne. Men så ikke ut til å gjøre susen dessverre. Men fikk derimot prøvd en LMM av Jonas Ryengen her på forumet, og da ble jeg lykkelig overrasket. Bilen gikk helt fint, luktet som at katalysatoren renser, og 99% av symptomene jeg hadde før ble borte. Gjett om jeg var lettet! Skal få sjekket utslippet på den igjen i morgen med samme LMM. Får bare krysse fingrene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet September 8, 2008 Hvis den fortsatt ikke går igjennom kan du jo ta et triks med å fylle en skvett E85 på tanken hvis du har tilgang til det. Det fikser ikke problemet ditt,men den går iallfall gjennom så du får eu-godkjent den. Sleit litt med høy co på arbeidsbilen min ( forgasser med kat. ) å der prøvde jeg trikset med E85 på tanken å det gikk fint som fy. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet September 8, 2008 Har man CO på 10 og kravet er 0,5 får man den ikke gjennom om man har aldri så mye E85 på tanken, funker bare når det er heeelt i grenseland.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet September 8, 2008 Tja,min hadde co på 1,4. Fylte på cirka 10 liter E85 på 15 liter bensin som allerede var i tanken. Da gikk co ifra 1,4 (peaket opptil 1,5) ned til 0,08-0,09. Det vil si under 50/50 blanding vanlig 95 oktan og E85. Så det stemmer vel ikke helt det Eyvind. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...