#1 Skrevet September 6, 2008 Hei, jeg har nå drevet og revet og sletet og ødelakt det meste i bilen min for og få ut den #¤"¤#" eksos manifold, har tatt av insug. Det som er problmet er att jeg får ikke av "downpipe" tingen som sitter der så jeg må ta ut den og eksos manifold samtidig. Spørmålet er hvordan i alle verden skal jeg klare det? Må jeg løsne hele fordømte mottoren eller? Jeg skal bytte den "downpipe" tingen pga av lekk seru. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 16, 2012 Låner denne litt jeg. Skal ut med motor nå, og alt er løsnet untatt eksos. Hvordan er det enklest og løsne denne? Ser det er 4 muttre under eksos manifolden som deler den og downpipe. Kommer jeg til disse fra undersiden? Har ikke fått lagt meg under pga en del kjøleveske på gulvet etter at slangene ble løsnet! Får jeg ut motor med og løsne ved katalysator? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 16, 2012 Mener det er 6 muttere som holder downpipe til eksosmanifolden (4 på sidene og 2 i midten?). Jeg ville anbefalt å heller løsne den ved katalysator som du foreslår. Det er kun 3 muttere som er relativt enkle å komme til. De på downpipen er mye mer kronglete. Jeg vet dog ikke hvordan det blir med klaringer til diverse ting når du tar ut motoren med downpipen hengende på, men jeg har tatt av toppen på et par biler på den måten, og løftet av toppen med innsug og eksosmanifold / downpipe hengende på - uten problemer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 16, 2012 Låner denne litt jeg. Skal ut med motor nå, og alt er løsnet untatt eksos. Hvordan er det enklest og løsne denne? Ser det er 4 muttre under eksos manifolden som deler den og downpipe. Kommer jeg til disse fra undersiden? Har ikke fått lagt meg under pga en del kjøleveske på gulvet etter at slangene ble løsnet! Får jeg ut motor med og løsne ved katalysator? På Golf er den enkleste måte å få ut motor følgende: Fest motoren i en elefant eller støtt opp under motoren i en løftebukk Ta av front: Fanger, grill, ramma med radiator og IC. Ta av hjula og bremseslangene, og 4 skruer på fjærbeina. Merk og løsne alle kabler, slanger og Wire. Legg de til siden. Løsne rattstammen, 13mm nøkkel helt nede på rattstammen. Løsne eksosklemma etter catalysator. Løsne 4 skruer under traversen Slipp motoren litt ned(eventuellt heis motoren litt opp. Sjekk at alt er løst, løsne slangene til varmeregisteret. Bank litt på eksosskjøten og få den til å slippe. Slipp motoren helt ned og trill den ut av bilen. Med litt erfaring er dette gjort på ca 2 timer. Syncrobil må også mellomaksel deles. Anbefaler å dele denne etter første aksel. Deretter kan motor demonteres fra girkassa og drivaksler og annet ræl kan fjernes avhengig av grunnen til å ta ut motor. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 17, 2012 Må ikke bilen ha ny forstillingskontroll ved denne måten? Eneste som gjenstår for og få løftet ut motor er eksosen. Alt annet er demontert. Du skriver og løsne 4 skruer på fjærbeina. Går det ikke bare og løsne fjærbeina på toppen og så ta disse ut med resten? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 17, 2012 for å skru manifold og downpipe fr ahverandre så er det ikke noe problem og gjøre dette når man ligger under bilen bruk en lang forlenger og ei 17mm pipe så går dissa veien dynk dem gjerne i wd-40 el.tilsvarende litt før du skal ha dem av. slik at de slipper greit ved remontering, så bruk ny pakning, rengjør pakningflater nøye. og bruk kopperpasta på pinneboltene så slipper de lettere om du må i veien og gjøre dette fler ganger 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 17, 2012 Må ikke bilen ha ny forstillingskontroll ved denne måten? Eneste som gjenstår for og få løftet ut motor er eksosen. Alt annet er demontert. Du skriver og løsne 4 skruer på fjærbeina. Går det ikke bare og løsne fjærbeina på toppen og så ta disse ut med resten? Forstillingskontroll har ikke jeg tenkt på. Er bare camberen som vil endres. Du kan selvfølgelig løsne fjærbeina på toppen, men da må bilen løftes ganske høyt for å få ut drivverkpakka. Hvis du bare har igjen eksosen er vel lang pipe(kraftpipe) og en momentstiv forlenger trikset på de 6 boltene på DP`en trikset. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...