Litt trøbbel med Vr6 deler.

Anbefalte innlegg

Hei. Driver for tiden å skiftet venstre drivledd, 4 nye hjullager, 4 nye bremsklosser, begge opphengskulene samt bremseskiver bak på min VR6.

For det første så fikk jeg IKKE av opphengskulene frem, noen ideer for hvordan jeg skal få de av? MÅ jeg bruke presse?

Etter mye om og menn fikk jeg ut ene hjullagret på venstre side frem, det datt ut i deler så på tide med skift gitt.

Da jeg tok ut skifa som man treer utenpå drivleddet, ble ene siden av hjullagret med ut, alltså, den sittet på den tappen (bildet viser bedre forklaring). Hvordan få av denne hjullager delen, for at jeg skal få på plass skiva på nytt?? Nytt hjullager er satt inn, og nytt drivledd er inn.

Og skifta bremsskive bak på den ene siden idag også, samt begge lagrene men skiva vil plutselig ikke gå rundt:( Klossene er rimelig slitt, kommer nye til uka (fra Frode). Kan det være det som gjør det til at skiva ikke går rundt? Og siden jeg sliter med at høyre fremhjul peker mer fremmover enn venstre, skulle jeg sjekke dette også, men uten å finne noe svar på hvorfor det er slik. Bærearma så bra ut, ikke noen sår eller noe slikt. Noen ideer om hva jeg kan se etter, som kan gjøre til slik at dekket peker mer fremmover mot frontfangeren?

 

Bilde 1: Det er den hjullagerdelene som sitter fast

 

Bilde 2: Der den tappen skal inn i, over drivleddet

 

Bilde 3: Delene som skal skiftes - mangler tårnstag og klosser bak

 

Bilde 4: Gamle hjullagret

DSC_0237_.jpg

DSC_0239.jpg

DSC_0220.jpg

DSC_0240.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilde 1: Ene siden av hjullagret

 

Bilde 2: Den delen som skal ligge over kulene der, sitter fast på tappen på det bildet over her.

DSC_0240.jpg

DSC_0241.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den siste hjullagerdelen som sitter igjen på navet fjernes ved å kappe ett spor i det med vinkelsliper og meisle det av. Navet må så presses inn i det nye hjullageret. Husk å press med motholdet på innerdelen av lageret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den siste hjullagerdelen som sitter igjen på navet fjernes ved å kappe ett spor i det med vinkelsliper og meisle det av.
Hvordan i alle dager skal man komme til med en vinkelsliper der, å kutte?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk å press med motholdet på innerdelen av lageret.

Hva mener du med dette? Første gang jeg skifter hjullager dette så..Som regel brukt å levert inn bilene på verksted..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hold kutteren horisontalt å kapp slik:

Kapp nesten igjennom, og når du meisler vil den sprekke og spennet forsvinner.

DSC_0237_.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men er det ikke bare å plassere navet i åpningen på det nye hjullagret, og hamre det på plass alltså? Hamra inn både hjullager bak og frem, gikk greit så lenge jeg brukte en kopp i rett str for å slå det inn likt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må overhodet ikke hamre det på plass! jevnt press må til for å få dette helt 100

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men er det ikke bare å plassere navet i åpningen på det nye hjullagret, og hamre det på plass alltså? Hamra inn både hjullager bak og frem, gikk greit så lenge jeg brukte en kopp i rett str for å slå det inn likt..

 

Hvor slo du på lageret når det skulle inn?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor slo du på lageret når det skulle inn?
For å få hjullagret på plass. Har ikke tilgang til presse, så da var det kopp og hammer som gjaldt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anbefaler presse. Viss du vil slå inn navet også, så bør du ha pipe/kopp som har ca. samme diameter som innerskåla på lageret. Og bruke den som mothold når du slår inn. Evt. la lageret/spindelen kvile på navet, og slå på pipa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anbefaler presse. Viss du vil slå inn navet også, så bør du ha pipe/kopp som har ca. samme diameter som innerskåla på lageret. Og bruke den som mothold når du slår inn. Evt. la lageret/spindelen kvile på navet, og slå på pipa.
Ja, koppen jeg brukte på hjullagret var lik diamteren på innerskåle på lageret, og det gikk smertefrill. Men hvor må jeg ha noe å holde mot med?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, koppen jeg brukte på hjullagret var lik diamteren på innerskåle på lageret, og det gikk smertefrill. Men hvor må jeg ha noe å holde mot med?

 

1. Når du skal presse(slå) inn hjullageret i spindelen må det presses på YTTERringen for ikke å ødelegge lageret.

 

2. Du må ha mothold på motsatt side av lageret når du presser inn navet. Ellers vil du ødelegge lageret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1. Når du skal presse(slå) inn hjullageret i spindelen må det presses på YTTERringen for ikke å ødelegge lageret.

 

2. Du må ha mothold på motsatt side av lageret når du presser inn navet. Ellers vil du ødelegge lageret.

Oij, håper ikke lageret er ødelagt? På hjullagret bak brukte jeg kopp, men på hjullagret frem brukte jeg en bit med 22mm spon som flate på lageret.

 

Nå skjønner jeg hva du mener med mothold ja, må holde igjen hjullagret på baksiden når jeg slår inn navet...Da takker jeg for opplysninger så langt, og får håpe dette går imorgen nå da:) Kommer tilbake med tilbakemeldinger om hvordan morgendagen har gått..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hadde du fett i lagrene bak?

hvor mye strammet du de??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaja, peisa på med masse fett. Meeen..Jeg brukte fett i drivleddet også, smører det for dårlig? KOm ikke på med det samme at det var med en trekkspillboks med smøring i. Hvordan er det å blande disse 2 smørmiddlene? Tenker på om jeg skal klasje på med trekkspillboksen, nå som det er fett inni der?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er alt satt sammen igjen. Godt å kjøre VR6 uten ulyder i understell igjen..:) Da er det bare høyre hjullager fram og bak, samt nye skiver bak og klosser bak. Mulig jeg må bestille opp nye kalypere bak også, da det er noe lugumsk baki der som gjør til at skivene bak ikke vil gå rundt. Kjenner de bremser opp når jeg trøkker inn clutcehn under kjøring også..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bak der vil jeg tro du kanskje har stramma lagra for mye hvis det ikke vil rulle fritt, det bør du se på fort som mulig ellers ender du opp med å måtte bytte di igjen. Og husk lager skal alltid presses på ytterring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stramma di? Mener å ha slått de for langt inn? Ehm, lagrene rulla nå fint før skiva kom på? Den var slik før jeg bytta lager også, kjenner at den bremser ned når jeg kjører ganske sakte og trår inn clutch, da bremser den litt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et lite bilde av den avkappa ringen rundt navet..Kappa nesten helt igjennom, og slo et par slag med meisel, så sprakk ringen og den løsna.

dgdsf.jpg

ete.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lagra bak er vel koniske så når du strammer til senter muttern der er det vikig ikke stramme for mye. For da legger du alt for mye press på lagret og det kan da ikke rulle fritt lenger

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lagra bak er vel koniske så når du strammer til senter muttern der er det vikig ikke stramme for mye. For da legger du alt for mye press på lagret og det kan da ikke rulle fritt lenger
Oki, men er det bare å slakke opp den mutteren da eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

caliperene bak har vell skrudde stempler så disse må skrus inn igjen sammtidig som du legger press på stempelet. hvis ikke vil de ligge på hele tiden helt til de er slitt ned som de gamle klossene! hjullagrene bak kan du stramme slik som dette og da vil de ligge 100% riktig! mange som bare strammer og så løsner litt uten å vite at alt er korrekt

 

1.stram mutteren slik at den innerste ringen sitter fast (du får ikke snurra den rundt med fingeren)PS: stram ikke til så du ser mannen med ljåen da :P

2. løsn så helt opp

3.gjennta så oppr.1 og 2, X 3 ganger

4.den siste gangen så strammer du bare lageret til riktig moment(torque meter er annbefalt)

eller til innerringen kan beveges rundt!pass på at det ikke er slakk

 

mange tror at siden det er koniske lagre så vil lagrene bak sette seg etter første stramming men det er ikke tilfelle. stram alt 3 ganger for så å løsne opp å du kan da leve i visshet om at alt er riktig montert. tar ikke mer enn ca.1min mer å gjøre det slik!

dette MÅ vi gjøre på F-16 som jeg jobber med,men syns det er ganske greit å gjøre på biler også :P gir litt ekstra lang levetid da det blir 100%. kjedelig med lagre som ryker:(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg skrudde opp mutteren bak, så satt den ikke hardt bak. Når jeg skrudde inn den nye, skrudde jeg ikke hardt til..Mener dette ikke skal være problemet, men heller calypere som presser mot..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

caliperene bak har vell skrudde stempler så disse må skrus inn igjen sammtidig som du legger press på stempelet. hvis ikke vil de ligge på hele tiden helt til de er slitt ned som de gamle klossene! hjullagrene bak kan du stramme slik som dette og da vil de ligge 100% riktig! mange som bare strammer og så løsner litt uten å vite at alt er korrekt

 

1.stram mutteren slik at den innerste ringen sitter fast (du får ikke snurra den rundt med fingeren)PS: stram ikke til så du ser mannen med ljåen da :P

2. løsn så helt opp

3.gjennta så oppr.1 og 2, X 3 ganger

4.den siste gangen så strammer du bare lageret til riktig moment(torque meter er annbefalt)

eller til innerringen kan beveges rundt!pass på at det ikke er slakk

 

mange tror at siden det er koniske lagre så vil lagrene bak sette seg etter første stramming men det er ikke tilfelle. stram alt 3 ganger for så å løsne opp å du kan da leve i visshet om at alt er riktig montert. tar ikke mer enn ca.1min mer å gjøre det slik!

dette MÅ vi gjøre på F-16 som jeg jobber med,men syns det er ganske greit å gjøre på biler også :P gir litt ekstra lang levetid da det blir 100%. kjedelig med lagre som ryker:(

 

 

Blir litt off topic, men er nå over kill stramme det flere ganger da. Klarer fint å dra det skikklig til første gangen. Og hos sas når du skifter hjul på md 80 dro du til med moment og back up til nærmeste låse hull. Ferdig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.