#1 Skrevet Oktober 28, 2004 Hvordan daukjører man en bil. Er det at man kjører sakte slik at det blir mye eksos i potta osv? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 28, 2004 Opprinnelig postet av Arve Hansen Hvordan daukjører man en bil. Er det at man kjører sakte slik at det blir mye eksos i potta osv? Trodde det var når du aldri har hatt noe særlig turtall på bilen... pleier vel å si at gamle folk daukjører biler, men har da hørt noen som tar i gang med minst 7000rpm... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 28, 2004 Daukjøring mens med at en ALDRI overstiger 2000omdr/min ! (2000omdr/min var bare for å sette et tall... tanken som teller) Akkurat slik morfar gjør med sin VW jetta........ Så når andre låner den å gir den litt så er det svart eksos som er stikkordet Farmor derimot.... Hun daukjører ikke... Hun er vel aldri over 80 km/t , men det skjer som regel i løpet av 2 gear :p 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 28, 2004 Men når man kjører rundt 2000 omdr blir det mere soting av plugger og potta blir tett? Kjører man i 80 i 5 gir så ligger vel nåla rundt 2000omdr? Er det skadelig å kjøre hardt med en bil som eks har vært kjørt av pensjonister 1 års tid? Er jo ikke bra å ta bilen på ned til Tyskland å flise på med en gang. For med høy hastighet over lengre tid løsner sot og dritt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 28, 2004 Om en motor er kjørt veeeldig fint veldig lenge, vil det ha blitt slitasjegrader i foringene i sylinderen. Om du etterpå kjører som en gris på høyt turtall, vil stempelringene jobbe og slå mot disse gradene, og følgene kan bli havari. Er dette som er problemet ved avgasstest på dieselbiler som er kjørt fint, da de på EU-kontroll tråkker gassen i bånn til maks turtall 10 ganger. Motorhavari har da forekommet Gjennomsnittet på avlest resultat er avgassverdien (om jeg har forstått riktig). At det legger seg sot i forbrenningskammeret og i avgasskanalene er riktig, derav svartrøyken når man en sjelden gang tråkker til. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 28, 2004 En kamerat av meg eide en Escort XR3i som var daukjørt, men der var det ikke pga at motoren aldri var over 3000 rpm, det var ganske enkelt utslitt kamaksel! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 28, 2004 Opprinnelig postet av Per Lindgren En kamerat av meg eide en Escort XR3i som var daukjørt, men der var det ikke pga at motoren aldri var over 3000 rpm, det var ganske enkelt utslitt kamaksel! Lavt turtall --> lavt oljetrykk. ? (Eller kanskje Ford ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 28, 2004 Generelt Ford, kammen er en slitasjedel på den motortypen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 28, 2004 Hva fører lavt oljetrykk til? Men er det berdre å ligge på 5-6 tusen hele tiden når man girer opp fra 0 eller bør man gire ved 2000? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 29, 2004 Du med diesel trenger ikke å dra den så høyt opp , men en mellom ting.... av å til kan en gire på 2000omdr/min , og av&til kan en gi litt mer på ..... Så lenge det ikke brae blir daukjøring 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 29, 2004 Jepp, med diesel så girer jeg som regel med 2500-3000 omdr. Sjeldent jeg drar den til 4500. Burde jeg gjøre det oftere og dra den til 4500 omdr (MTM)? Tenkte på orginal A4 1,8TQ. Den blir nok ofte bare kjørt til 2000-2500 omdr og kjørt i 5 gir i 80 km/t. Burde man oftere kjøre til 5-6000 omdr? Er det lurt når man kjører i 80 km/t og noen ganger kjøre på 4 giret et stykket for kanskje ikke bli daukjørt? Er det bra og bare gi på på 1 og 2 gir og så stoppe opp når man er i 80 km/t? (Hørt dette ikke er så bra for turboen. Men har hørt dette av en upålitelig kilde). Kan noen forklare dette nærmere: "Om en motor er kjørt veeeldig fint veldig lenge, vil det ha blitt slitasjegrader i foringene i sylinderen. Om du etterpå kjører som en gris på høyt turtall, vil stempelringene jobbe og slå mot disse gradene, og følgene kan bli havari". Om man kjører fint eller full gass så går stemplene like langt opp hver gang? Noen som har et bildet og kan forklare hvordan dette med foringer i sylinderen er. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 29, 2004 Se Break In Secrets--How To Break In New Motorcycle and Car Engines For More Power 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 2, 2004 Dette var ikke lett å forstå. Noen som kan forklare dette enklere? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...