#1 Skrevet September 8, 2008 Har en -93 S4 2.2t som svetter "en del" olje, og det ser ut som det kommer fra toppdekslet. Er vel knapt tatt motorvask noen gang på bilen, og den har svettet så mye at det ligger et oljelag over gearboks og "bakside" av motor. Merker også at det faktisk kommer oljedamp fra motor etter litt inspirert kjøring. Virker som det drypper ned på manifold? Skiftet olje, og kjørte ca 150-200mil da jeg fikk beskjed om lavt oljenivå.. Fått flere tips om å skifte toppdekselpakning, da det kan se ut til å komme derifra. Merker egentlig ingenting unormalt på bilen, enn at det virker som den drar litt dårlig i området 3500-4000, selv om turbo lader maks. Etter 4500 kommer den igjen. Tviler på det er toppakning, da olje ser klar og fin ut. Noen som har noen andre forslag? Noen ting jeg må spesielt huske på når jeg skal skifte toppdekselpakning? Og hvor skaffer jeg en slik billig og bra? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 8, 2008 Ville skiftet den kjapt. eg utsette mitt bytte og da tok fyr hos meg til slutt. pga oljen som la seg på manifolden 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 8, 2008 Ojda. Hadde en liten frykt for noe slikt, så nå er pakning bestilt Men er det noe spesielt jeg må huske på? Skrur av toppdekslet med de 6 umbrakoskruene rundt? Hvordan får jeg rengjort best mulig osv? Må det trekkes til med momentnøkkel? Evt hvilket moment? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 8, 2008 Skruene rundt og to skruer under coildekselet. Det er pakning rundt kanten og rundt plugghullene, alt følger med. Det er også tiltrekningsmoment som jeg ikke husker nøyaktig, men det kan sikkert noen her slå opp.. Og sist - det er ikke noe varsellampe for lavt oljenivå på disse bilene. Det røde varselet med oljekanne i instrumentpanelet er for lavt oljetrykk og er beryktet for å gi falsk alarm etter en del år p.g.a. dårlig kontakt og/eller sensorfeil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 8, 2008 (endret) Ah.. Sånn og forstå.. Mulig det er sensorfeil da ja, for oljetrykket virker greit. Holder seg på topp ved pådrag, og synker til litt over 2 ved tomgang. Det er vel normalt? Lampa sluttet riktignok å lyse etter at jeg fyllte på olje da men.. Så får jeg en annen feilmelding iblant, med en sirkel i midten og liksom to paranteser ved siden. (O) tilnærmet noe slik. Hva betyr det? Slitte bremseklosser? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 8, 2008 Ja, oljetrykket er nok mer enn bra. Enten er det sensoren som tuller eller selve enheten bakpå instrumentpanelet. Den andre feilmeldingen er slitte bremseklosser, også en gjenganger som falsk alarm. Ligger mye info her om hvordan koble ut.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 8, 2008 I bakkant av toppen sitter det 2 halvmåneformede "gummiklosser" som tetter under selve toppdekselpakningen. Disse hadde krympet hos meg (-91 aan) og det rant en liten dæsj ut der.. De 2 halvmånene skal følge med pakningssettet til toppdekselet ditt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 9, 2008 (endret) Takk for alle svar Virkelig mye nyttig informasjon og folk med kunnskaper på dette forumet. Skal gyve løs etter jobb idag og skifte pakningen, har prøvd å søkt litt rundt på moment på skruene, men har ikke funnet noe: klø : Noen som vet? Edit: Der fant jeg forresten 10Nm? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 9, 2008 Ikke dra til for hardt iallefall, jeg fant heller ikkenoe moment noe sted og tok det på gefealen. Disse gummipakningene kan klype så vær nøye. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 9, 2008 Det er 10 Nm i moment på alt som holder på plass toppdekselet i flg. Bentley servicemanual. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 10, 2008 Jeg er sikkert for sent ute, men.. : Gjør rent (tørt, bruk rødsprit) alle flater, og legg på _minimalt_ med pakningssilikon akkurat i overgangen/sprekken mellom halvmånene og lokket, for mye gjør bare at pakningen kan skli! Sjekk også den lille stussen bak på toppdekselet, den kan løsne og begynne å lekke. Vinkelslangen bakpå der er også kjent for å morkne. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 10, 2008 Litt for sent ute ja Bjørn Eirik. Legger ut en liten gjennomgang av pakningsskiftet, kanskje noen som syns det kan være nyttig eller noe.. Bilene linet opp i garasjen på jobb, idag er det Audi`en som skal få litt stell Toppdekslet av. Har tatt av plugg-pakningen her. Var nok et skrikende behov for pakningsskift, trodde faktisk pakningssettet var av plast først da det var så morknet og hardt at det bare knakk i biter da jeg skulle ta den av: rolleyes Nytt pakningssett med pakning inn mot plugger og rundt selve toppdekslet innkjøpt. Medfølgte også de to "halvmånene" som sitter i bakkant på motor. Viste seg at det var behov for pakningsskift da det var _mengder_ med olje nede i plugg-hullene. Skrudde ut alle pluggene og rengjorde dem, vurderer å få dem byttet etter å ha kjørt dem en stund til for å få vekk det verste grumset som var nedi der. Plugg rett etter den er skrudd ut.. Tok en skikkelig rengjøring av toppdeksel med det samme. Pusset og tørket skikkelig nede i "sporene" der pakningssettet skulle i. Hmm.. Jeg gjorde faktisk den generaltabben å la være å smøre inn selve pakningen med noe fett før jeg monterte den på.. Vil det ha mye å si? Fikk uansett skrudd sammen toppdekslet igjen, hadde ikke momentnøkkel tilgjengelig så tok det litt på "gefealen".. Tror det ble greit. Har kjørt noen mil nå, og det virker tett og fint. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet September 10, 2008 Hehe.. Nei, og som jeg sa skal det være tørt når du skrur det sammen igjen! Det er forresten ikke sjeldent at 'oljekorken' har like hard pakning, en ny koster en 75-lapp på møller og gjør det helt tett og rent! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet September 10, 2008 Ikke for å skremme deg, men dersom oljelampa di lyste og slukte igjen når du helte på olje, så høres jo ikke det ut som elektrisk feil da....elektriske feil påvirkes ikke av at du heller olje på motoren... Kan det være lurt å ta en ørliten kontroll på lagre, eller i det minste ta en veeldig nøye sjekk av hva som er i bunnpanna i tillegg til olje? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet September 11, 2008 Jaa.. Er litt usikker på den da, for jeg måtte stoppe bilen for å etterfylle olje, og da jeg startet den igjen var oljelampa borte. Hvem vet om den hadde vært der om jeg IKKE hadde påfyllt olje: klø : Den begynte også å lyse og pipe senere en dag, i kanskje 10 sekunder, så forsvant den like fort som den kom igjen av seg selv. Da og var oljetrykket helt normalt.. Mulig det er litt risky å satse på at det er sensorfeil men.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet September 11, 2008 Vanlig at autocheck'en roter det til etter hvert. Det har vært mange tråder om dette, en grei writeup står på nordicaudi, så vidt jeg husker. Litt værre var det når oljetrykksmåleren min ga opp og stod pal på 2 bar (grunnet lakk som krøllet seg under pila!) og oljelampa startet, da ble jeg litt svett! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet September 12, 2008 Men makan Magnus! Skal si du steller med Audi'n Litt trist om Mæschn forsvinner nå da eller? Så ut som det var behov for pakningsbytte!! Det ble vel bedre nå? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet September 15, 2008 Merca forsvinner vel på fredag, litt trist blir det men.. Får tro S4`en kan være en grei erstatning på vinterføre Var behov for pakningsskift ja, men jeg er usikker på om det løste problemet.. Hadde en litt "inspirert" kjøretur her en dag, og har fortsatt problem med at motoren "svetter" olje ned på manifold slik at oljedampen står ut av motorrommet når jeg åpner panseret.. Noen som har noen forslag? Skal prøve å ta en skikkelig motorvask, og se hvor oljen kommer fra.. Er ikke noe grums eller noe i olje på peilepinne, så tyder kanskje ikke på at toppakning på skiftes? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet September 15, 2008 Sjekk som nevnt både påfyllingslokket (merkelig hvordan olje kan trekke rundt) og 'albuen' og de andre slangene bakpå motoren, ikke sikkert alt er så tett som det kan se ut til! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet September 17, 2008 Det kan kanskje være noe med det oljepåfyllingslokket eller? Mener å huske at det så litt "påkjent" ut? Mulig jeg har drømt, men 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet November 4, 2015 Hei! Tar opp igjen denne tråden da jeg tror jeg har samme problem med dårlig toppdekselpakkning, svetter ihvertfall olje i bakkant ved toppdekslet, der hvor noen svarte slanger går innpå. Hvor kan man få kjøpt ny pakning og det man trenger ifra? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet November 4, 2015 Mange har de, men sats på Victor Reinz-pakninger, de er OEM. Settet får du hos en av våre sponsorer, 034motorsport, Rexbo, Mister Auto eller f.eks. Mekonomen. Tror jaggu jeg har kjøpt både fra blauparts og Møller, er vel på 4. settet på samme bilen nå. Svetting i bakkant kan for øvrig like gjerne komme fra 'halvmånen' der den går over i pakningen, viktig å ha på litt pakningsstoff der! Liten generell how-to, finnes en for i5 også, men syntes denne var bedre.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet November 5, 2015 Takker for svar! Da skal jeg bestille pakningen med en gang 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet November 5, 2015 koster 1150,- på meko 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet November 5, 2015 Hmm, bestilte til mester auto og der kostet et sett rundt 400kr tror jeg det var. Håper jeg har bestilt riktig nå da, snodig det var så stor forskjell. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...